וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לעצור אותו שוב על עבריינות חוזרת ולהושיב אותו בכלא"

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

9.2.2020 / 20:00

פרשיית הרב ברלנד הפכה לקונצנזוס בציבוריות הישראלית ומצליחה לאחד רבים בציבור החרדי, הדתי, הכללי והמסורתי. נראה כי לא משנה אם מדובר בימני או בשמאלני, בתומכי תוכנית המאה או במתנגדיה - כולם מאוחדים בביקורת על קהילת 'שובו בנים' בראשותו. מה יש בו?

אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו 9 בפבראור 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

הבוקר פשטה המשטרה על ביתו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים' ועצרה אותו ונוספים בחשד לעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס. החקירה שהנתהלה בחשאיות בחודשים האחרונים הייתה מסובכת ומסועפת והתמקדה במישורים הפליליים והכלכליים.

בתחקיר שפורסם בערוץ 13 חשפה אריאלה שטרנבך כי הרב ברלנד מבטיח לחסידיו ישועות כמו ריפוי מלא ממחלות בתמורה לעשרות אלפי שקלים, אך החולים לא מתרפאים. במהלך המעצר התפרעו חסידיו של הרב ויידו חפצים לעבר כוחות המשטרה. במהלך הבוקר הוארך מעצרו בחמישה ימים נוספים.

"אני שמחה מאוד שמשטרת ישראל פעלה וחקרה ואני מקווה מאוד שכל מאות העדויות שהצטברו יובילו לכדי כתב אישום שימנע את מסחטת הכספים המטורפת של ברלנד ומקורביו", אמרה שטרנבך בתגובה למעצר. "היה ברור שלא מדובר בכדורים שיכולים להועיל".

"חשוב לציין שברלנד ישב בעבר על עבירות מין בכלא ושוחרר מוקדם בגלל מצבו הבריאותי", מזכירה שטרנבך ומוסיפה כי "היום אנחנו רואים שמצבו הבריאותי בסדר גמור, הוא מתרוצץ בכנסים בכל רחבי הארץ. הגיע הזמן לעצור אותו שוב כעבריינות חוזרת ולהחזיר אותו לכלא".

הרב ברלנד מייצג אנטי-ממסדיות

הפרשה הפכה לקונצנזוס בציבוריות הישראלית ומצליחה לאחד רבים בציבור החרדי, הדתי, הכללי והמסורתי. נראה כי לא משנה אם מדובר בימני או בשמאלני, בתומכי תוכנית המאה או במתנגדיה - כולם מאוחדים בביקורת על קהילת 'שובו בנים' בראשות הרב.

אולי הסיבה בשלה מצליח הרב ברלנד לאחד כנגדו קבוצות כה שונות היא האנטי-ממסדיות שהקבוצה שלו מייצגת. החברה הישראלית היא חברה היררכית, בין בתי המשפט בציבור הכללי ובין בתי הדין ומועצות גדולי התורה בציבור החרדי והדתי, למרות ההבדלים - ניכר כי כולם מכירים בקיומה של ההיררכיה ומכבדים אותה. כך למשל כשהגיע אב בית הדין הוותיק בבני ברק הרב ניסים קרליץ זצ"ל לבית המשפט בדיון שנכפה עליו, המחזה שנגלה לכל היה כאילו לקוח מסרט מדע בדיוני: הרב הישיש בן ה-84 מגיע לדיון והרכב שופטים בראשות שופטת מקבלים אותו בכבוד הנובע מהערכה והערצה יוצאי דופן.

בניגוד להיררכיה החברתית הנהוגה ברוב מגזרי החברה החרדית, קהילת 'שובו בנים' בראשות הרב ברלנד אינה מאמינה בממסדיות, לא של הציבור הכללי ואף לא של הציבור החרדי. אולי מכאן נגזרת ההתנערות המוחלטת של מרבית הציבור החרדי מקבוצה זו, על הרוב המוחלט של רבניו. קהילת 'שובו בנים' לא רואה בעצמה קבוצה הכפופה לכללים בציבור החרדי וממילא לא מייצגת כלל את הציבור החרדי.

אם הבאבא סאלי היה חי היום ודאי היה נעצר

תגובת מקורביו של הרב ברלנד לכתבה:

"לאחר שאלפי אנשים נושעו במשך השנים לגמרי מעל דרך הטבע מברכותיו הפלאיות של הרב ברלנד, המשטרה עוצרת רב קשיש וחולה בישראל על כך, ולא נותנת להכניס אליו את התרופות מצילות החיים ולהביא אליו את רופאו האישי. בושה וחרפה! הרב והרבנית בגיל 82 מטופלים על ידי רופאים צמודים באופן קבוע על בעיות רפואיות כבדות שסובלים מהם. מגופו של הרב הוצאו בשנים האחרונות בניתוחים מסובכים מספר גידולים, והרבנית עם סכרת כרונית.

"ביקשנו מהמשטרה שאם צריך את הרב לחקירה כזו או אחרת שיתאמו איתנו בצורה מסודרת והבטיחו שכך יהיה. צר לנו שהמשטרה בחרה לבצע מעצר מתוקשר אלים ומיותר לאדם מבוגר מעל גיל 80 סיעודי במצב רפואי קשה, ועוד על סיפור כזה שהיה מקובל אצל צדיקים במשך הדורות ועד היום הזה. ברור לנו שעם הרצון לרצות את התקשורת ולרדוף רבנים, אם הבאבא סאלי היה חי היום היה נעצר עכשיו."

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully