וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שיושב ולומד תורה - שיצא לעשות ספורט

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

11.2.2020 / 10:39

הרעיון נולד תוך כדי ריצת אימון עם רפי, אמרתי לו: תשמע, אני חושב לחגוג יומולדת שישים עם סיום הש"ס וריצת שישים קילומטר. השניים יזמו אירוע ספורט שבו עברו שישים קילומטר של ריצה ורכיבה על אופניים במקביל לסיום 60 מסכתות, כל 10 ק"מ סיום. הנה סיפורם המרתק

ספורט ביטון קירשנבאום. באדיבות המצולמים
רצים לשם שמיים/באדיבות המצולמים

מאות סיומי ש"ס נערכו בחודשים האחרונים בכל רחבי העולם. מאות אלפי לומדים סיימו לעבור על שישים מסכתות בגמרא וחגגו את הרגע בסיומים ממגוון סוגים. בין החוגגים ניתן היה למצוא את ד"ר רפאל קירשנבאום ופטריק ביטון שמצאו דרך מיוחדת ומקורית לחגוג. השניים יזמו אירוע ספורט שבו עברו שישים קילומטר של ריצה ורכיבה על אופניים, זאת במקביל לסיום שישים מסכתות, כך שכל עשרה קילומטרים נערך סיום על סדר אחד מבין סדרי הש"ס.

"הרעיון נולד תוך כדי ריצת אימון עם רפי", סיפר ביטון, "אמרתי לרפי: "תשמע, אני חוגג יומולדת שישים ואני חושב לחגוג את יום ההולדת עם סיום הש"ס וגם עם ריצת שישים קילומטר". רפי היה זה שעשה את החיבור". בתחילה תוכנן האירוע למספר מועט של אנשים, אך ההתעניינות הלכה וגברה, ובאירוע שהתקיים לפני כשבועיים השתתפו עשרות אנשים שבאו ללמוד ולהתעמל.

הרעיון לאירוע הספציפי הזה נולד כאמור תוך כדי ריצת אימון, אך חייהם של שני היוזמים כרוכים בתורה עם ספורט. "אני מרגיש שאין סתירה בין לימוד תורה לבין הספורט, ולא רק שאין סתירה, אלא שיש השלמה בין השניים כי אני מאמין שאין לימוד תורה בלי גוף בריא", אומר פטריק. "הרב שמשון רפאל הירש אומר שיהודי עובד ה' זה לא רק מתוך הספרים, אלא תורה ועבודה. השילוב הוא מה שיוצר את היהודי התורני ומה שאנחנו מוסיפים זה שצריך תורה, עבודה וספורט", מוסיף גם דוקטור קירשנבאום שמדגיש כי את חשיבות הספורט אפשר לראות כבר מדברי חכמים בגמרא: "במסכת הראשונה שהתחלנו ללמוד עכשיו יש כמה וכמה גמרות שמדברות על בריאות. אנחנו מאמינים שזה לא סתם מדור נוסף של הגמרא, אלא חלק ממה שהופך אותנו ליהודים עובדי ה' כמו שצריך".

היחסים בין לימוד להתמכרות

בחזונם רואים קירשנבאום וביטון את השילוב של תורה וספורט ככזה שיתאים לבחורי ישיבה מחד ולספורטאים מאידך. "זו קריאה לאלה שלומדים תורה שיצאו לעשות ספורט כדי שיהיה להם עוד כוח ללמוד, וקריאה לאלה שרצים ועושים ספורט אבל עוד לא מצאו את הגמרא", אומר ד"ר קירשנבאום, וביטון מספר כי מניסיונו הספורט יכול להיות ממכר והצורך ללמוד מביא את האדם להתמודדות עם ההתמכרות הבריאה לספורט ומעצימה אותה: "מי שנכנס לספורט, מתמכר. מאוד קשה לעצור ולהתרכז במשהו אחר כשמגיע הזמן לספורט, אבל החיוב לעצור וללמוד מזכיר לא לשכוח גם את הרוח. אנחנו רוצים להשפיע על אנשים שעושים ספורט לראות שאפשר לעשות גם דברים אחרים שקשורים לרוח. לימוד תורה או כול לימוד אחר".

החזון מוביל את השניים לחלום על פרויקטים עתידיים שישלבו ספורט ורוח. החל מאירועי ספורט נוספים בהם ילמדו תוך כדי דפי גמרא, עבור במועדון המוקדש כולו לריצה משולבת בלימוד ועד לסיום של ספר נוסף כמו השולחן ערוך בשילוב ספורט, השמים הם הגבול בנושא. ביטון, שרץ בלא מעט מרתונים ברחבי העולם חולם לייבא לארץ את המניין לתפילת שחרית ולימוד הדף היומי שפותח את מרתון ניו יורק: "אחד המקומות הכי יפים מלבד ירושלים שבו רצתי זו העיר ניו יורק. הדבר הכי מדהים שראיתי במרתון שם, שבו משתתפים שישים אל רצים, זה אוהל ענק שבו מתקיים מניין שחרית ודף יומי עוד לפני שמתחילים במרתון. הלוואי שהיה בארץ דבר כזה מאורגן".

במבחני הרבנות הרגשתי כמו איירון מן

למרות הקושי הגופני הגדול שבאימון, מסכימים שני הדוברים כי לימוד הגמרא ואימוץ המוח עדיין מהווה אתגר גדול יותר. "אני חושב שהגמרא יותר קשה", אומר קירשנבאום. "כשאני למדתי למבחני רבנות, זה לא היה קל, זה היה יותר קשה ממרתון, אולי יותר קרוב לאיירון מן. ממש מאמץ אמיתי. אני חושב שהתורה עדיין במקום הראשון". ביטון מספר גם הוא כי חווית הלימוד ואימוץ המוח מנצחת את אימוץ הגוף ברמת הקושי ולו מהבחינה הטכנית: "אני יכול להגיד שלפעמים יש דפי גמרא כל כך קשים, שדף שהיה מתוכנן לקחת שעה, לוקח פתאום הרבה יותר זמן ומחייב אותי להתרכז לאורך הזמן, לפתוח ספרים, להתייעץ עם חברותות ועוד, בעוד באימון יש התחלה וסוף גם אם הוא קשה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully