וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תשקרו לילד, הוא לא קונה את ההצלחה הזו

חיה נאמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

12.2.2020 / 12:56

קשה לראות ילד שאינו מצליח, כל מורה היה שמח לכתוב תעודות משעממות עם מנעד ציונים בין טוב מאד למצוין, ולוותר באופן גורף על ציוני נכשל. איך בפועל זה גורם לילד להרגיש? האם שחיינית שלא חותרת להיות ראשונה בתחרות תעמוד בסופה על הבמה ותקבל מדליה? טור להורים ומורים

ילד עושה שיעורים - גודל סקר בלבד. ShutterStock
ציון על מאמץ והשקעה/ShutterStock

מכל התעודות אני זוכרת דווקא את זו של כיתה ד', לא יודעת למה, אולי היא נחשבה בעיני לתעודה הראשונה של השכבה הבוגרת, זו של הילדים הגדולים. אני זוכרת את עצמי בדשא של בית הספר בין הביתנים הנמוכים פותחת אותה שוב, את התעודה עם הפס הירוק בצד, מחייכת לעצמי ומרגישה סיפוק.

חוויית ההצלחה היא חוויה נהדרת, כל ילד ראוי שיחווה אותה ויגיד לעצמו: הצלחתי, אני יכול. חווית ההצלחה נובעת מתחושת מסוגלות ומאפשרת להמשיך ולהתאמץ בכדי לחוש אותה שוב ושוב.

קשה לראות ילד שאינו מצליח, כל מורה היה שמח לכתוב תעודות משעממות עם מנעד ציונים בין טוב מאד למצוין, ולוותר באופן גורף על ציוני נכשל. המורה מרחם על הילד שקשה לו ואומר לעצמו אני אעגל כלפי מעלה, אני לא אחשיב את הציון הנכשל ההוא, אני אבנה מבחנים קצת יותר קלים. הילד יראה תעודה טובה יותר וירגיש סיפוק, יחווה תחושת הצלחה וירצה להתאמץ יותר בהמשך.

פרס שלא מגיע

מורה יכול גם להחליט שהציונים בתעודה ישקפו בנוסף מאמץ והשקעה, יכולות כמו יצירתיות, תקשורת בין אישית ועבודה בצוותים וערכים כמו אכפתיות, נתינה ואחריות, אבל בכדי שהציון שלהם אכן יהפוך למשמעותי ויצור חוויית הצלחה צריך באמת להאמין שאכן כל אלה הם כלים חשובים לחיי התלמידים בהווה ובעתיד.

אך האם נגן כינור שעומד ומנגן על במה, אינו מדייק בלחן והמוסיקה שהוא מפיק אינה מרגשת ובכל זאת זוכה למחיאות כפיים סוערות - באמת מרגיש חוויית הצלחה? האם שחיינית שלא חותרת להיות ראשונה בתחרות תעמוד בסופה על הבמה ותקבל מדליה, תתגאה בה? האם רופא כירורג שנכשל בביצוע ניתוח מסובך יקבל קרדיט על כל ההשקעה שהשקיע בלימודי הרפואה וההתמחות ויחווה הצלחה למרות הניתוח הכושל?

עיגול פינות זו לא בהכרח הצלחה

עיגול פינות במתן ציונים אינו מביא בהכרח לחוויית הצלחה מכיוון שתלמידים שונים עשויים לפרש זאת בצורות שונות. יהיו תלמידים שיבחרו להעריך את המאמץ של המורה לתת להם תחושה טובה דרך ציון קצת יותר גבוה ואכן ישקיעו במחצית הבאה יותר, אבל יש תלמידים אחרים שיבחרו להשקיע ולהתאמץ פחות בלמידה כי הרי בסוף יוותרו להם ויתנו להם ציון טוב יותר ממה שהצליחו להשיג ויש תלמידים שירגישו שחווית ההצלחה שלהם מצטמצמת, הרי הם יודעים שהם לא באמת הצליחו והציון שקיבלו לא ממש משקף אותם.

באותה מידה יהיו תלמידים שיראו במתן קרדיט על מרכיבים שונים כמו יחסים בין אישיים או יכולת התמדה שבאמת חשובים מאד בתהליך הלמידה - כהערכה אמיתית על מה שהם, ויגייסו משאבים להצלחה, ומצד שני יהיו תלמידים שיבחרו לראות בזה פרס ניחומים כי בעיניהם עבודת צוות אינה שווה בכלום לציון 95 במתמטיקה.

ציון גבוה בתעודה שאינו משקף נכונה את המציאות או מילות הערכה בתחומים שאינם נמדדים באופן שווה לתחומים אחרים אינם מייצרים בהכרח תחושת הצלחה ועלולים להיראות כחסרי אמינות. אין ספק שכדאי להרחיב את מנעד היכולות שניתן עליהם קרדיט, מכיוון שבמבחן המציאות הם חשובים לא פחות ויש האומרים שיותר אך עד שזה יקרה כדאי שהתעודה תשקף נכונה את מה שקרה במהלך המחצית.


הכותבת היא מנחה ויועצת בגישת שפר

חיה נאמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully