וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרט שלא ידעתן: הזוגיות המסתורית של משה וציפורה

יהודית יונגמן סעדון בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

13.2.2020 / 7:30

אנחנו מנסים להבין את סוד הזוגיות של משה וצפורה ומגלים שבין יציאת משה ומשפחתו ממדין למצרים ובין הגעתו למצרים מתרחש מאורע משמעותי בזוגיות שלהם. משה, ציפורה ושני בניהם עוצרים במלון למנוחת הדרך. מה ארע שם?

ציפורה עושה את התיקון. יהודית יונגמן סעדון, באדיבות המצולמים
ציפורה עושה את התיקון/באדיבות המצולמים, יהודית יונגמן סעדון

פרשת יתרו לוקחת אותנו אל הימים שלאחר יציאת מצרים. בני ישראל במדבר. יתרו שומע את הנס הגדול שעשה הקב"ה לעמו. ומספר הכתוב: 'וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, אֶת צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיה וְאֵת, שְׁנֵי בָנֶיהָ'. ויחד הם באים אל משה. יוצא משה לקראת חותנו 'וישק לו וישאלו איש את רעהו לשלום'.

אבל הכתוב לא מספר על המפגש המחודש בין משה וצפורה. רק מרמז ששבה כאֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ, משאיר אותנו לתהות על כוונת המילים. יש מפרשים 'אַחַר שִׁלּוּחֶיה'ָ שנתן לה גט וחזרה לבית אביה. פרשנות שמרמזת לריחוק ופרידה בין משה לצפורה.

ציפורה אשת משה

אבל עבורי המילים אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ מהדהדות את סיפורו של משה הצעיר, הנמלט ממצרים ומוצא מחסה בבית יתרו, נושא לאשה את צפורה בתו, רועה את צאנו, ובאחד הימים ברעותו את הצאן הקב"ה מתגלה אליו בסנה. 'ראיתי את עוני העם ומכאוביו' אומר הקב"ה למשה: 'ועתה לך ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים'; ותצליח בשליחותך: 'כי אנכי שלחתיך'; ואמור לעם: 'אלהי אבותיכם שלחני אליכם'.

משה נרתע מהתפקיד הקשה ומבקש 'שלח נא ביד תשלח' עד שלבסוף מקבל את השליחות. והמילה שלח ושליחות חוזרות גם במצרים. 'דבר אל פרעה מלך מצרים, וישלח את בני ישראל' אומר הקב"ה למשה. 'מי ה' אשר אשמע בקלו לשלח את ישראל' מתריס פרעה למשה. וכך, ככל שהסיפור מתקדם, מקבלת המילה שלח משמעות עמוקה. חיובית. משמעות של ייעוד ושליחות.

אשתו של מנהיג

ואנחנו שמנסים להבין את סוד הזוגיות של משה וצפורה מגלים שבין יציאת משה ומשפחתו ממדין למצרים ובין הגעתו למצרים מתרחש מאורע משמעותי בזוגיות שלהם. משה, ציפורה ושני בניהם עוצרים במלון למנוחת הדרך. מלאך ה' מגיע ומבקש להמית את משה. ציפורה מבינה מיד שמשה בסכנה כי לא עשה ברית מילה לבנו. וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר, וַתִּכְרֹת אֶת-עָרְלַת בְּנָהּ... וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ. צפורה מבינה שברית המילה מייצגת את הברית המיוחדת בין ה' לישראל. ולא יתכן שמשה, שליח ה', יצא לגאול את העם מבלי שיקיים את הברית. ומיד עושה את התיקון. פותחת בפניו את הדרך. ומשה יוצא לשליחותו.

בדמיוני, עומדת ציפורה במלון על אם הדרך, מערסלת בידיה את בנם הקטן, נפרדת ממשה, נותנת לו את ברכתה. שיצליח ויוציא את עמו מסבל מצרים.

ובפרשה שלנו, אחרי שהשלים משה את שליחותו אליה יצא מתוך הזוגיות עם צפורה. היא חוזרת אליו כאֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיה, כמי שהייתה שליחה והסירה את המכשול שמנע ממשה לקיים את שליחותו.

ובסוף הפרשה מספר הכתוב: "וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה, אֶת חֹתְנוֹ; וַיֵּלֶךְ לוֹ, אֶל אַרְצוֹ." לרמז שמילא יתרו את שליחותו וחזר לבדו. וציפורה ושני בניה נשארו עם משה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

שיר לשבת: צירי לידה

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

סוד השם ציפורה

רמז מעניין למהות זו, בזוגיות של משה וצפורה, טמון גם בשמה המורכב מהמילים: צור ופה, בהם היה משה חלש.
פה - שהיה כבד פה וכבד לשון, וצור - שמלה את בנה בצור, למרות שלכתחילה היה זה תפקידו של משה. השלימה את מה שהיה חסר.

בהשראת המסופר, מזמינה אותך להתבונן בזוגיות שלך.
היכן אתם משלימים זה את זה? היכן את משלימה את בן זוגך? איזו עוצמה מתגלה מתוכך בזמנים אלו? היכן את מאפשרת לבן זוגך להשלים אותך? לעזור לך במקום בו את מתקשה/ לא רואה? ואם את מחפשת להביא זוגיות לחייך. למה את זקוקה? איזו השלמה את מחפשת?

שתהיה שבת שלום

יהודית יונגמן סעדון בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully