וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדתה שמדתה: הסוף לשמועות על הנעשה בצה"ל

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.2.2020 / 17:25

מחקר חדש שפורסם בימים אלו בידי 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' תחת הכותרת "ממלכתיות, הדתה ודתיים בצה"ל" קובע כי הטענות שנשמעו בשנים האחרונות בדבר הדתה בצה"ל הן חסרות שחר. הנה הפרטים

נשיא המדינה בביקור בבסיס הקליטה ומיון תל השומר. 2 באוגוסט 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
חיילות לצד נשיא המדינה/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

מחקר חדש שפורסם בימים אלו בידי 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' תחת הכותרת "ממלכתיות, הדתה ודתיים בצה"ל" קובע כי הטענות שנשמעו בשנים האחרונות בדבר הדתה בצה"ל הן חסרות שחר. המחקר שהתנהל בידי פרופ' דניאל סטטמן מהמחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה בחן את המקרים שעלו בתקשורת בשנים האחרונות וסומנו כהוכחה לכך שצה"ל עובר תהליך של הדתה.

במסגרת המחקר שוחח סטטמן עם מפקד המכללות הצבאיות האלוף איתי וירוב, מפקדי קורסים וראשי יחידות הדרכה ועם קציני חינוך ראשיים לשעבר. בסוף מחקרו מגיע פרופ' סטטמן למסקנה כי: "טענות ההדתה הינן חסרות בסיס" והוא אף מגיש שורה של המלצות להורדת רף המתח הציבורי שנוצר סביב סוגיות ערכיות בצה"ל. סטטמן מוסיף וקובע כי שיח ההדתה נובע מהכללות לא מבוססות הנוטות להאשים חיילים דתיים ב"השתלטות וכפייה", זאת בזמן שהחייל הדתי הממוצע "מגלה השתלבות מעוררת התפעלות לנוכח הקשיים והאתגרים שעומדים מולו".

הכללות פוגעניות

"לא זו בלבד שההכללות אינן מבוססות אלא שהן פוגעניות. אלפי חיילים דתיים מתנדבים ליחידות קרביות, משרתים שירות תובעני וקשה ומחרפים את נפשם. רבים מהם מתחייבים לשירות קבע בתפקידי קצונה בתקופה שבה שירות כזה, בייחוד ביחידות השדה, אטרקטיבי פחות משהיה בעבר. רובם המכריע אינם מתכוונים 'להשתלט על צה"ל', אינם ב'קונפליקט נאמנויות', אינם פועלים נגד שילוב נשים ואינם מנסים לאכוף תכנים דתיים על עמיתיהם החילונים - ואף על פי כן הם נחשדים בכל אלו", כותב סטטמן.

סטטמן מזכיר כי הראיות שעולות בדבר "הדתה" מתייחסים תמיד לאותם מקרים כמו: דף היציאה לקרב שכתב בשעתו מח"ט גבעתי עופר וינטר לחייליו במבצע צוק איתן, התבטאויות של כמה רבנים ומנהלי מכינות או יציאה של כמה חיילים במקרה של שירת נשים. מקרים אלו לדעת סטטמן חוטאים לאמת שכן הם משמיטים את השגרה השוטפת במאות יחידות צה"ל בהן משרתים דתיים וחילונים באינטראקציה יומיומית קבועה. סטטמן מבטל גם את טענת חיל החינוך לפיה קיים כיום 'קושי לנהל יחידות צבאיות המשלבות בני קבוצות שונות'. "בכמה מקרים לא יצאו דתיים מן האולם עקב שירת נשים ואפילו לא מחו עליה? בכמה מקרים לא מחו על תופעות אחרות המנוגדות לתפיסת עולמם, ולעיתים גם לפקודות צה"ל? בהיעדר נתונים בדוקים, דומה שברוב המקרים אין לחששות על מה לסמוך", הוא כותב.

הדרת נשים? לא בבית ספרנו

סטטמן מבטל במחקרו גם את הטענות להדרת נשים בצה"ל ומראה כי בפועל דווקא יותר נשים משולבות כיום מבעבר, בכלל זה בתפקידי לחימה. גם את הטענה לפיה צה"ל נעשה "צבא דתי יותר" סטטמן מבטל מכל וכל. "אין חולק על העובדה שביחידות מסוימות שיעור הדתיים והמפקדים גבוה משיעורם באוכלוסייה, אבל על ההשלכות של עובדה זו אין נתונים של ממש", הוא כותב.

בעקבות פרסום המחקר, הוציא היום "פורום רבנים במילואים" הודעה לפיה אין חדש בממצאים, אלא רק סימוכין למה שנטען בידי הרבנים כל העת.

"דוחות נציב קבילות החיילים מגלים כי משרד הבטחון לא קיבל בשנים האחרונות אף לא תלונה אחת על הדתה", נכתב בהודעת הפורום. "לעומת זאת בדוחות ישנה עליה של מאות אחוזים בתלונות של חיילים שומרי מצוות. ביום בו המכון יפרסם מחקר מקביל על ממלכתיות נוכח מגמות החלנה - נדע כי כנים דבריו".

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully