וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת התפילין הבאה? התפילין מספינת הקורונה נלקחו מהמתפללים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

19.2.2020 / 14:44

עם חזרתם ארצה של נוסעי ספינת 'דיימון פרינסס', שהפכה להיות בשבועיים האחרונים "ספינת הקורונה", התפילין שלהם יוכנסו לבידוד בבית החולים שיבא. הנוסעים הדתיים שהיו על הספינה מצאו עצמם בבעיה, שכן לא יוכלו להניח תפילין

תפילין. ShutterStock
יום יום, לא מוותרים/ShutterStock

עם חזרתם ארצה של נוסעי ספינת 'דיימון פרינסס', שהפכה להיות בשבועיים האחרונים "ספינת הקורונה", התפילין שלהם יוכנסו לבידוד בבית החולים שיבא. בכדי להילחם בסיכון להדבקה, הנחה משרד הבריאות שכל חפציהם האישיים של הנוסעים יעברו חיטוי מסיבי. בינתיים התבקשו הנוסעים שלא להשתמש בחפצים, בין השאר גם בתפילין שלהם.

הנוסעים הדתיים שהיו על הספינה מצאו עצמם בבעיה, שכן לא יוכלו להניח תפילין. בני משפחותיהם פנו לאור מאיר מימון, יושב ראש מפלגת 'יהדות התורה' בעיר אילת בה מתגוררים הנוסעים, שיחד עם המועצה הדתית בעיר שלחו תפילין חדשות לנוסעים לשימושם.

היום חיטוי פעם שריפה

למזלם של נוסעי הספינה, כיום ניתן לחטא את התפילין שעלולים להדביק, אך בעבר היה צורך לשרוף חפצים וביניהם התפילין של אנשים שחלו במחלות מדבקות. המקורות היהודים מתמודדים עם שאלת השריפה, שכן אסור לשרוף תפילין מחד אך יש עניין של הצלת חיים ופיקוח נפש מאידך. דיון שלם הוקדש בספרות התורנית לשאלה האם בכלל מותר להכניס תפילין לחולה הנמצא בבידוד, בכדי שלא יווצר מצב בו יצטרכו לשרוף את התפילין אחר כך.

מקרה נוסף בו עלתה השאלה מה לעשות עם תפילין של יהודים ששהו בבידוד היה בבית החולים למצורעים בעיר ירושלים. החיטוי כאמור עוד לא היה קיים, אך הרב אריה לוין, רבם של המצורעים, לא רצה שהתפילין ישרפו. סיפור ידוע ומוכר מספר שהרב נכנס באמצע הלוויה לחנות פרחים וקנה פרחים באגרטל חרסינה. לאחר כמה ימים הוא נשאל מדוע עשה זאת באמצע הלוויה וענה שבבית החולים למצורעים נפטר יהודי, וכששאל מה אפשר לעשות כדי למנוע את שריפת התפילין, ענו לו שיש לקבור אותן בכד חרס. היה עליו להביא כד חרס עד לשעה ספציפית. כדי למנוע את השריפה של התפילין המדבקות, נכנס הרב אריה לוין כבר באמצע הלוויה וקנה אגרטל חרס להצלת התפילין וקבורתם הראויה.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully