וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הצדק החברתי הבינלאומי: די לאפליית אנשים עם מוגבלות בעבודה

ליאת אזולאי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

20.2.2020 / 14:03

היום (חמישי) מציינים בעולם את יום הצדק החברתי הבינלאומי. גיוון תעסוקתי מתייחס להעסקת עובדים מאוכלוסיות שונות הנתקלות בחסמים להשתלב בשוק החופשי על רקע גיל, מגדר, מוצא, אתניות, מוגבלות ועוד. הנה סיפורה של פנינה

פנינה בן שוע. באדיבות המצולמים
"אל תשפטו אותנו לפי המגבלה", פנינה/באדיבות המצולמים

היום (חמישי) מציינים בעולם את יום הצדק החברתי הבינלאומי. בואו נדבר על צדק בתעסוקה. גיוון תעסוקתי מתייחס להעסקת עובדים מאוכלוסיות שונות הנתקלות בחסמים להשתלב בשוק החופשי, אוכלוסיות המופלות על רקע גיל, מגדר, מוצא, אתניות, מוגבלות ועוד.

גם פנינה בן שוע נתקלה בחסמים. היא בת 23, מתגוררת ברמלה, לוקה ב-CP (שיתוק מוחין) ועובדת בסניף של H&M רמלה. זה לא מובן מאליו, לפני כן הייתה שנתיים בבית כי אף מעסיק לא הסכים להעסיק אותה. בזמן הזה, אבא שלה וקרובי משפחה נוספים ניסו למצוא לה עבודות, אבל תמיד הייתה למעסיקים "סיבה" למה לא: שעות עבודה מרובות, עבודה פיזית וכו', אך אלה בכלל לא היו מגבלות שפנינה הציבה אותן כתנאי. פנינה רק ביקשה שיתנו לה לנסות להוכיח את עצמה.

שתבינו, פנינה ווינרית בנשמה. תמיד הצליחה להשיג את המטרות שהציבה לעצמה, בזכות המוטיבציה הענקית שלה להצלחה ובעזרת אנשים שהאמינו בה לאורך כל הדרך. היא שחיינית ומתעמלת בחדר כושר, למדה בחינוך רגיל (כיתה קטנה) ועשתה שנתיים שירות לאומי בשירות בתי הסוהר. בבית ספר עמל שבו למדה השתתפה בתחרויות שחיה חיצוניות והצוות החינוכי הגיע עם כל הכיתה לעודד, ואף העלו כתבה במקומון על זכייתה במקום הראשון. יש לה רישיון נהיגה ואפילו עברה בטסט הראשון בניגוד לאמירות סקפטיות מסביב.

גיוון חברתי טוב לעסקים

שמעון, אבא של פנינה, מספר: "היא הבנזין שלנו. תמיד אמרנו לה: תציבי לעצמך את המטרה ותלכי, אנחנו מאחורייך, תילחמי. אנחנו לא יכולים להילחם בשבילך אבל כל המשפחה איתך. אין משהו שעומד בפני הרצון שלך. כשהיא מצליחה היא בעננים ואנחנו יותר. אנחנו מודים ל- H&Mשפתחו לה את הדלת ונתנו לה הזדמנות. גדולה של מקום עבודה היא לתת הזדמנות של שווה בן שווים. מצוינות זה לקחת את מי שקשה לו ולהביא אותו הכי רחוק שאפשר".

עוד הוא מוסיף: "נפגשנו עם רותי - רכזת התעסוקה מבית חם. הליווי מדהים, צמוד 24/7. הרבה יותר קל שיש כתובת, עם מי לדבר ולמי לפנות". רותי החלה בתהליך הליווי התעסוקתי עם פנינה ותוך זמן קצר נוצר שת"פ עם H&M כרשת שמתייחסת ברצינות להעסקה מגוונת ומחזיקה ממונה על השמת אנשים עם מוגבלות. לאחר ראיון עבודה, נעשו התאמות רלוונטיות לפנינה ובסיוע הצוות התומך היא השתלבה בעבודה בצורה טובה, תעסוקתית וחברתית.

תנו לנו להוכיח את עצמנו

פנינה מאוד מרוצה ושמחה על מקומה ועדיין, לאחר כשנה של עבודה היא חושבת על העתיד ורוצה להציב לעצמה את המטרה הבאה; עבודה אדמיניסטרטיבית, יותר בפרונט, עם אופק קריירה. יחד עם רותי היא מחפשת את האתגר הבא.

ולמה כדאי למעסיקים לקבל אותה או אנשים אחרים עם מוגבלות? כי מחקרים רבים מצאו שגיוון חברתי טוב לעסקים ומעלה את הרווחים. העסק ממותג כחברתי וזה טוב ללקוחות, לפרסום ולמכירות. הרווחנו גם מעסיק וצוות קשובים וסובלניים יותר, וגם עובדים ייחודיים שלעבודה יש ערך נוסף עבורם והיא תיעשה על הצד הטוב ביותר. לכן אנו קוראים למעסיקים לפתוח דלתות. רכזי תעסוקה מקצועיים נותנים מענה והופכים את התהליך לקל יותר ונגיש גם למעסיק וגם לעובד.

פנינה מסכמת את זה הכי טוב: "תנו לנו באמת להוכיח את עצמנו ואל תשפטו אותנו לפי המגבלה. שייתנו לנו הזדמנות אמיתית להוכיח את עצמנו, לראות מי אנחנו ולצמוח מזה. תכל'ס אנחנו שווים, לכל אחד יש את החבילה והקשיים שלו ועם זה אנחנו מנצחים כל הזמן."


ליאת אזולאי היא אחראית פיתוח תוכן בעמותת "בית חם".

ליאת אזולאי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully