וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטריק של היהדות: כך תינצלו מן הקורונה ומגיפות נוספות

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.2.2020 / 9:30

למרות העובדה כי טרם התגלו חולי קורונה נוספים מלבד התיירים, רופאים ומומחים מזהירים כי גבר משמעותית הסיכוי להתפרצות המחלה גם בארץ. כיצד התמודדו היהודים בעבר עם מגיפות ומה מנע מהם לחלות? סיפור מן העבר

אנשים עם מסיכות מגן בנמל התעופה בן גוריון בשל החשש מנגיף הקורונה. 22 בפברואר 2020.. רויטרס
בהלת הקורונה/רויטרס

תשעה תיירים מדרום קוריאה שהיו בטיול צליינים בישראל בימים האחרונים, אובחנו כחולים בקורונה עם חזרתם לארצם. מסלול הטיול של התיירים פורסם בערוצי התקשורת וברשתות החברתיות על מנת להזהיר את אלה שבאו במגע עם התיירים כי הם עלולים להיות נשאים של המחלה. כמו כן הוכנסו לבידוד עשרות תלמידי בתי ספר שביקרו באתרים בהם שהו התיירים.

למרות העובדה כי עוד לא התגלו חולי קורונה נוספים, רופאים ומומחים מזהירים כי גבר משמעותית הסיכוי להתפרצות המחלה גם בארץ, ובאתר משרד הבריאות אף נכתב כי גבולות המדינה עתידים להיסגר, משפט שנמחק וירד מהאוויר מספר דקות לאחר מכן.

היגיינה מצילה חיים

האפשרות להתמגן ולהכניס חולים ונשאים לבידוד והבנת המגנונים בהם פועל הווירוס מצילה ככל הנראה חיים של בני אדם רבים. באלפי השנים האחרונות התמודדה האנושות שוב ושוב עם מגיפות שחיסלו אחוזים ניכרים מן האוכלוסייה בשל חוסר הידע בהתמודדות עימן, כך למשל מגיפת הדבר השחור שהרגה מיליונים ומחקה כפרים ועיירות שלמות באירופה ובאסיה. מספר המתים היהודים היה נמוך באופן יחסי, לכן היהודים היו אלו שהואשמו בהרעלת הבארות ומקורות המים ונטען כי בשל כך הצליחו להתגונן מפניה.

המחקר ניסה להתמודד עם הטענה והועלתה סברה שהציעה כי היהודים מתו במספרים פחותים בשל סיבה אחרת: השמירה על היגיינה. ההלכה היהודית מחייבת את האדם ליטול את ידיו בכל בוקר עם קומו, טרם האוכל, לאחר היציאה מהשירותים ובכל פעם שהוא נוגע במת, כך ששמירה על המצוות בפועל הצילה חיים.

במהלך השנים נמצאו גם חוקרים הטוענים כי מספר היהודים שמתו במגיפה השחורה לא היה נמוך, אלא היה חלק מעלילת הדם האנטישמית ונטילת הידיים לא הצילה אותם מן המגיפה, אך על העובדה כי היגיינה מצילה חיים אין חולק. גם ארגון הבריאות העולמי משתמש בהדרכה ההלכתית על שטיפת ידיים מרובה וממליץ לשטוף ידיים בטרם האוכל, לאחר השירותים ובהזדמנויות נוספות.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully