וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שחשבתם: כך הדתיים מוצאים היום אהבה

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

25.2.2020 / 13:24

עשרות שנים חלפו מאז יצא לראשונה לאקרנים הסרט 'טוביה החולב' והוצגה לעולם דמות השדכנית של העיירה. במהלך השנים הלכו השדכניות והשתכללו, צברו תאוצה והפכו למוסד של ממש. איך זה נראה היום? הצצה

פלאח שידוך משמיים. VOD_YES
שידוך משמים/VOD_YES

עשרות שנים חלפו מאז יצא לראשונה לאקרנים הסרט 'טוביה החולב' והוצגה לעולם דמות השדכנית של העיירה המנסה להכיר בין כל בחור פנוי לבחורה פנויה. במהלך השנים הלכו השדכניות והשתכללו, צברו תאוצה והפכו למוסד של ממש, מהיכרות עם כל בחור ובחורה, עבור בפנקסים וכלה בטבלאות אקסל. אחד אחרי השני הוקמו בתים בישראל שהתבססו על היכרות שנערכה על ידי צד שלישי.

אבל הדורות השתנו, והיום יותר מתמיד וכמו בכל אספקט אחר בחיינו, האינטרנט פה בשביל להשלים את החוסרים. נראה שמחוץ לציבור הדתי זה עובד מצוין, אפליקציות ואתרי היכרויות הופכים לסטנדרט מקובל. הציבור הדתי לא נשאר מאחור והשדכניות מפנות אט אט את הבמה להיכרויות אינטרנטיות.

ואכן, בשוק אתרי ההיכרויות לדתיים קיימים כמה אתרים עיקריים שכחלק מהתקנון שלהם אף מצהירים כי האתר פונה לקהל דתי בלבד ועל כן ההיכרויות בו הן למטרות נישואין על פי ההלכה והוא מיועד לשומרי מצוות.

ציינו רמה דתית ושיוך מגזרי

בניגוד לאתרי היכרויות שלא מיועדים לדתיים דווקא, באתרים המותאמים מתבקשים הנרשמים לציין מלבד את הגובה ומבנה הגוף, גם את הרמה הדתית והשיוך החברתי בתוך המגזר הדתי או החרדי. "מאוד נוח לי שאני יכולה לסנן ולבחור מהי רמת הדתיות הנכונה לי, כמה פעמים ביום הבחור מתפלל או מה הרקע המשפחתי שלו. אני יודעת שלאנשים מבחוץ זה אולי ישמע מוזר, אבל כשאני מחפשת בן זוג לחיים, מבחינתי זה אפילו יותר חשוב מהתחביבים שלו, המראה שלו או צבע העיניים שלו", אומרת איילת שטרן המנסה למצוא את בן הזוג שלה דרך אתר 'שליש גן עדן' בשנה האחרונה.

"הבעיה העיקרית המתעוררת בהיכרויות של דתיים באינטרנט היא שבניגוד לעבר - אז היו מבררים על הצד השני כדי להכיר את הרקע הדתי ומיהו האדם - בהיכרויות אינטרנטיות אין את הפריבילגיה הזו", מסבירה איילת. "מצד שני, הבעיה הזו היא גם היתרון העיקרי של היכרויות אינטרנטיות. אם פעם היו משדכים על סמך ההתאמה בנתונים החיצוניים בפנקס השחור של השדכן, היום יש סיכוי גדול יותר להיכרות גם מחוץ לסביבה הטבעית שלי", היא מוסיפה.

העובדה כי אתרי ההיכרויות מאפשרים תקשורת ישירה, בלי תיווך של שדכן או שדכנית, מאפשרים היכרות של זוגות שאולי בעבר לא היו מוצאים את עצמם יחד כיוון שלא התאימו "על פי הספר", כך למשל במקרה של אילון ונעמי. הם הכירו דרך אתר 'שליש גן עדן' ושניהם אומרים בפה מלא "בלי הפלטפורמה לא היינו זוכים להכיר".

זוג שליש גן עדן. חיים עטון,
אילון ונעמי/חיים עטון

פערים ברקע, אפס חששות

השוני ביניהם הוא בעיקר ברקע שלהם. אילון גדל במשפחה דתית לאומית קלאסית ועבר את המסלול המקובל שכולל 'בני עקיבא' וישיבת הסדר. נעמי לעומתו נולדה בליטא, לא יהודיה על פי ההלכה, על אף שאמה חשבה כל חייה שהיא יהודיה. כשהייתה בת חמש עלו בני משפחתה של נעמי לארץ וכשהגיעה לצבא היא התגיירה דרך קורס נתיב.

"במסגרת בה הייתי, רוב ההיכרויות היו דרך שדכנים או חברים ששידכו. נעמי לא גדלה בתוך המגזר ולכן לא היו לנו מכרים משותפים שהיו יכולים לשדך. ככל הנראה בלי האתר לא היינו נפגשים. למרות כל הפערים על הנייר, אחרי השיחה הראשונית והפגישה הראשונה, ראינו שיש לנו הרבה במשותף, חוש הומור דומה ופגישות כיפיות. ארבעה חודשים וחצי אחר כך התארסנו ולפני שבועות ספורים נולדה בתנו הבכורה והפכנו למשפחה", מספר אילון.

על אף הפערים ברקע, השניים אומרים כי לא היו הרבה חששות. "זו לא הייתה הפגישה הראשונה שלי דרך הפלטפורמה. עברתי את החששות האלה עם אנשים אחרים כבר", אומרת נעמי. "ולי לא היו יותר מדי חששות ולמרות ההבדלים בינינו אמרתי לעצמי שנצא פעם פעמיים ונראה אם יש מה לדבר. כשראיתי אותה היא לא נראתה לי שונה מכל בוגרת אולפנה שהכרתי", אומר אילון.

למרות ההצלחה של השידוך של אילון ונעמי, כמו באתרי הכרויות שאינם יעודיים לדתיים, גם באתרים המיועדים נמצאים אנשים בעלי כוונות שליליות. "חברה שלי יצאה עם בחור במשך תקופה ורק אחר כך גילתה שהוא מתחזה", מספרת איילת שטרן, "יצא לי באופן אישי לדווח על גברים שהטרידו אותי באתר ובנס לא יצאתי איתם אף פעם לדייט", היא אומרת.

אילון, נעמי ואיילת מסכימים כולם כי יש למרות שהאתרים מפוקחים, תמיד חשוב לגלות עירנות. "היתרון הגדול של האתר לעומת בליינד דייטים אחרים זה שיש אפשרות לדבר עם האדם קודם. מי שמכיר דרך האתר - כדאי לא למהר לפגישה, לדבר קצת, לראות שהשיחה קולחת וכן כדאי להיפגש במקומות ציבוריים", אומר אילון, ונעמי מציעה לדייק את מטרת הקשר ולוודא שהציפיות דומות כדי למנוע עוגמת נפש: "זה לא רק בציבור הדתי, אבל חשוב מראש לזהות ולדייק את הקשר. זה עוזר".

איילת עוד מייחלת למצוא את המיועד לה, אבל מניסיונה גם היא רואה חשיבות בשמירה על כללי הבטיחות כמו פגישות במקומות ציבוריים או לא לעלות לרכב עם אדם לא מוכר ומציעה כן לבקש מידע על הרקע ממנו מגיע הדייט ואולי אף לבקש מספר טלפון של חבר או שניים לבירור. "אף פעם אי אפשר להיות בטוחים מדי, גם לא כשמחפשים את המיועד", היא מסכמת.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully