וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שהפך את היהודים ממשפחה לעם ילמד את הפוליטיקאים מהי מנהיגות

רוני קרביץ בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

3.3.2020 / 12:38

הוא לא נבחר בבחירות דמוקרטיות, אבל קיבל את אמון העם בכל פעם מחדש. מה אנחנו יודעים על משה רבנו, האיש שנאבק על זכויותיו של העם, אבל גם ידע לחנך את ההמונים? ז' באדר, יום פטירתו של גדול המנהיגים היהודיים

מסע יציאת מצרים משאיות, רמי גלבוע. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מסע יציאת מצרים משוחזר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אי אפשר לדמיין את ההיסטוריה של העם היהודי בלי המנהיג הגדול ביותר שעמד בראשו. האיש שהפך אותו ממשפחה נכבשת ומדוכאת לעם עצמאי. היום, ז' באדר, היום בו נולד ונפטר גדול המנהיגים שעמדו אי פעם לעם הזה. המגמגם שהיה "עניו מכל העם" אך אחד המנהיגים הנחושים והחדים ביותר, שניהל מאבק דיפלומטי מול פרעה, מאבקים צבאיים מול המלכים הכבירים ששלטו מזרחית לירדן, והאיש שכמעט כמעט הגיע אל הארץ, אך לא זכה לכך.

אמש אמנם יצאנו לבחור מנהיג, אבל משה רבנו לא נבחר בבחירות דמוקרטיות. למעשה, הוא לא היה צריך. העם העניק בו אמון כשהוא זיהה את האכפתיות שלו. את העובדה שהוא נשכב על הגדר למען העם, גם כשזה האחרון מעד וירד ממעמדו הרוחני, ואפילו כאשר אלוקים מציע לו לחסל את העם ולהעמיד ממנו, ממשה, עם חדש שיצא ממנו. הצעה היסטורית ומפתה, אבל משה מוכן למסור את עתידו האישי, ובלבד שהוא ימשיך להוביל את העם הזה.

משה התווה דרך

לפני הכל, משה היה מנהיג רוחני. הוא התווה דרך וקו, והתעקש על כך שהעם יקפיד לעמוד בסטנדרטים המוסריים שהוא קיבל מאלוקים. על כך הוא יכול היה להיאבק ללא כל פשרות. משה לא ניזון מסקרים ולא בירר מה הילך הרוח של העם עכשיו. אם העם חוטא, הוא יילחם על כך שהאמת תנצח. אם העם בוגד, הוא יטיף לו מוסר.

ולמרות זאת, הוא לא איבד את הקרדיט שלו בעיני העם. זאת משום שהוא היה אכפתי בכנות וביושר פנימי. היה אכפת לו על כך שהעם יהיה בן חורין, שיהיה לו במסע הארוך במדבר אוכל, מים, מקום ללון. אבל יותר מכל דבר אחר היה חשוב לו מעמדו המוסרי והרוחני של העם.

עם ישראל, שזכה ממשה לתוכחות לא מעטות, ואף לכינוי "עם קשה עורף", היה עם פיקח, וידע לזהות את הכנות והאכפתיות של משה. כאשר התוכחות הגיעו מהאיש שדאג להם לחירות, לחם ומים, העם הבין שההטפות המוסריות הן לטובתו. ולכן הוא ניאות לקבל ממשה גם את התוכחות שפחות נעים לשמוע.

אם תרצו, אפשר ללמוד מהאדם הזה יותר מפרק במנהיגות, או בחינוך. אם תרצו להשפיע, להטיף מוסר או להוביל, תדאגו להוכיח שאתם עושים את זה לא רק מתוך אמונה בצדקת הדרך, אלא מתוך אהבה כנה למושא התוכחה שלכם. אם החניך, התלמיד או הבן שלכם מזהה שאתם פועלים מתוך אהבה - הוא יקבל גם את החלקים שפחות נעים לו לשמוע.

האם הבנתם את זה, פוליטיקאים יקרים?

רוני קרביץ בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully