וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק את הכלכלה: וירוס הקורונה משתק את החיים הדתיים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

5.3.2020 / 7:30

וירוס הקורונה שנחת בארץ לפני כשבועיים לראשונה תופס בימים האחרונים תאוצה כאשר 13 חולים זוהו בוודאות. אלפי תושבים ששבו מחו"ל או נחשפו לחולים הוכנסו לבידוד. מעבר לבידוד שעצמו, המבודדים הדתיים מתמודדים עם קשיים נוספים

אוהדי כדורגל עם מסכות מחשש מנגיף קורונה. GettyImages
אוהדי כדורגל עם מסכות מחשש מהנגיף/GettyImages

וירוס הקורונה שנחת בארץ לפני כשבועיים לראשונה תופס בימים האחרונים תאוצה כאשר 13 חולים זוהו בוודאות. מדינות נוספות הפכו ליעד מסוכן ועוד אלפים רבים של תושבים ששבו מחו"ל או נחשפו לחולים הוכנסו לבידוד. את הבידוד מעבירים החשודים כנשאים בסביבה מנותקת מאחרים בכדי שלא להדביק אותם. הם לא מגיעים לעבודה, לא יוצאים לקניות ובאופן כללי לוקחים הפסקה כפויה מחיי היומיום. לא מעט נפגעים מהבידוד, אך למבודדים הדתיים בעיה נוספת: היכולת לקיים מצוות מסוימות נמנעת מהם ופוגעת באיכות חייהם ובאמונתם הדתית.

מודעה שעברה בשעות האחרונות ברשתות החברתיות ושפורסמה ביממה האחרונה במקוואות ברחבי הארץ מכריזה: "אישה ששבה ממדינות המצריכות בידוד בשל נגיף הקורונה, אסור לה לטבול במקווה עד לסיום ימי הבידוד". משמעות המודעה היא שנשים רבות לא תוכלנה להיטהר בתום שבעת ימי הנקיים שלאחר המחזור החודשי ועל כן חיי המשפחה עלולים להיפגע. האיסור לטבול מגיע בשל העובדה שאסור לנשים הללו לצאת מהבית, אך גם בשל העובדה שמי המקווה לא מחוטאים ברמה שתספיק למניעת הדבקות בין טובלת לטובלת.

חגיגות הפורים יעברו לדום?

בעיה נוספת בה נתקלים מבודדים דתיים היא שאלת התפילה במניין. רבים מקפידים להתפלל מדי יום את התפילות דווקא במניין, שכן ללא מניין של עשרה אנשים ישנם קטעים בתפילה שאי אפשר לומר. מבודד השוהה בביתו מבלי יכולת לצאת או להיפגש עם אחרים, לא יוכל כמובן להתפלל במניין ועל כן במשך שבועיים לא יוכל לשמוע את קריאת התורה ולהגיד קדיש או קדושה.

החודש הקרוב הוא חודש של חגים יהודיים שמתחיל בפורים ומיד לאחר מכן פסח. ככל הנראה ולפי הערכות שונות, היקף ההתפרצות של הווירוס עוד עשוי לגדול ובכך לסכן גם את חגיגת החגים הקרובים. שאלת משלוחי המנות היא זו שעומדת על הפרק בשלב זה, כאשר משפחות רבות מחלקות ממיטב תבשילי ומאפי המטבח הביתי לשכנים ומכרים. העובדה שהוירוס עשוי לעבור גם בדרך זו, עלולה להפוך את המסורת של משלוחי מנות בחג הקרוב על פיה. גם כינוסים משפחתיים גדולים בחג הפורים ובחג הפסח עשויים להוות סכנה במקרה של התפרצות משמעותית של המחלה.

גם המזוזה מהווה סכנה. הודעה שהופצה היום בשם הרב הראשי, הרב דוד לאו, קבעה חד משמעית כי מאחר שנישוק מזוזות עלול לגרום להידבקות בווירוס וכיון שאין מצווה הלכתית לנשק מזוזה אלא מדובר במנהג בלבד, אסור לנשק מזוזות: "בימים אלו שלא עלינו אנו עדים להתפשטות מחלה קשה, אין ספק שאין לנשק מזוזות ואין לגעת בהם כלל", כותב הרב באופן חד משמעי.

שמירת נגיעה הפכה לקונצנזוס

נראה שזוהי רק ההתחלה. כרגע נאסרו כינוסים של למעלה מ-5000 אנשים, אך אם המצב יחמיר ויאסרו גם כינוסים קטנים יותר, צורת החיים הדתית המושתתת על חיים קהילתיים, בין אם בתפילות במניין ובין אם בהתכנסויות משפחתיות גדולות בחתונות, בריתות, בר מצוות או לוויות חלילה, תעמוד בסכנה והרבנים יאלצו לתת על כך את הדעת.

מנגד, מצליחים ברשתות החברתיות למצוא גם יתרונות דתיים לווירוס וטוענים בהומור כי בשל החשש מהידבקות, שמירת נגיעה הפכה לנורמה הכרחית ומקובלת, ועל כך צריך לברך.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully