וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו היתרונות של ארץ ישראל שיצילו אותה מן הקורונה

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

6.3.2020 / 7:57

אם בוחנים את הפאניקה, אנחנו קרוב לוודאי מתחרים רציניים על הכתר. אבל אם מסתכלים על מספר החולים והנפטרים - ישראל נמצאת במאזן לא רע בכלל יחסית למדינות רבות בעולם המערבי, כולל אירופה וארה"ב. איך מיקומה של ישראל מסייע לה במקרה זה?

מבט מהאוויר על העיר טבריה ועל הכינרת. ShutterStock
ארץ ישראל היפה והבטוחה/ShutterStock

מה מצבנו האמיתי מבחינת הקורונה? תלוי במה מתמקדים. אם בוחנים את הפאניקה, אנחנו קרוב לוודאי מתחרים רציניים על הכתר בתחום הזה. אבל אם מסתכלים מבחינת מספר חולים ונפטרים - 15 חולים ואפס נפטרים זה מאזן לא רע בכלל יחסית למדינות רבות בעולם המערבי, כולל אירופה וארה"ב.

כל השנים נהגנו לקטר על כך שאנחנו מבודדים, מדינה קטנה עם גבולות יבשתיים סגורים למעשה. אין מהדיוטי קונקשן לשום מקום - תחנה סופית בלבד. האם זה כל כך רע? מתברר שהיושב במרומים כנראה תכנן נכון כשנתן לנו דווקא את ארץ ישראל ושם אותנו בים של מדינות ערביות מסביב. יכול להיות שהוא ראה 10 צעדים קדימה למצב של מגיפה עולמית, ודווקא הבידוד הזה יציל אותנו? לא צריך להיות היום מומחה בבריאות הציבור או מומחה במחלות זיהומיות כדי להבין שהמצב המבודד הזה מעניק לנו יתרון עצום מול מדינות מערביות רבות ומקנה לקובעי המדיניות יכולות ייחודיות של שליטה במחלה, שהרי הנשאים יכולים להגיע רק ממקום אחד - נתב"ג.

מעלותיה של ארץ ישראל

על מעלותיה של ארץ ישראל מול העולם כבר כתבו חכמינו פעמים רבות. גם בדף היומי למדנו השבוע על כך. חכמים קיבלו סמכות לקבוע אחת למספר שנים שנה מעוברת, היינו שנה שיש בה שני חודשי אדר, אדר א' ואדר ב'. מטרת הקביעה הזו היא לסנכרן אחת למספר שנים בין השנה על פי מסלול הירח לשנה על פי מסלול השמש - 11 יום הפרש ביניהן כל שנה. הסנכרון הזה קריטי כדי שנחגוג את פסח באביב ולא בחורף או בקיץ. שנה שעברה, שנת תשע"ט הייתה שנה כזו.

וכך נכתב בדף היומי: רק חכמים בארץ ישראל קיבלו סמכות לקבוע שנים מעוברות. חכמי חו"ל, גאונים וענקי הדור ככל שיהיו לא קיבלו את הסמכות הזו. מדוע? בגלל הפסוק הידוע: "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". יש לארץ ישראל מעמד על הלכתי יחסית למדינות הגולה שזה אחד מביטויו הרבים.

נאחל שנעבור כאן את הקורונה בצורה קלה ככל האפשר, וארצנו בסיוע בורא עולם תגן עלינו.

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully