וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו: אלו הנשים היהודיות שמנהלות את העולם

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

8.3.2020 / 7:30

הן עוסקות בתחומים שפעם היו נחשבים גבריים ביותר - פוליטיקה, כלכלה, עסקים ותרבות, וכבר לא מסתפקות בכיסא בשולחן השבת ממנו הן יכולות לקום ולהגיש. לאט לאט, צעד אחרי צעד, כבשו לעצמן הנשים היהודיות מקום בחוד החנית של ההשפעה על החיים של כל אחד ואחד מאתנו

איוונקה טראמפ איחוד האמירויות הערביות. רויטרס
״אבא, הכי טוב ככה״/רויטרס

150 השנים האחרונות היו שנים של תהפוכות אדירות למעמדן של הנשים ברחבי העולם, בין השאר גם למעמדן של הנשים היהודיות. הן כבר לא מסתפקות בכיסא בשולחן השבת ממנו הן יכולות לקום ולהגיש, אלא לאט לאט, צעד אחרי צעד, כבשו לעצמן מקום בחוד החנית של ההשפעה על החיים של כל אחד ואחד מאתנו. הן עוסקות בתחומים שפעם היו נחשבים גבריים ביותר - פוליטיקה, כלכלה, עסקים ותרבות. הנשים הללו מוכיחות כי מקומן של נשים בקדמת הבמה הוא שם בזכות וממש לא בחסד.

איוונקה טראמפ, פוליטיקה

בהיותה של ארצות הברית המעצמה הגדולה בעולם, נשיא ארצות הברית זוכה בכבוד של אחד השליטים המשפיעים ביותר בעולם ויועציו הם אלה שמשפיעים על המדיניות שמובילה המעצמה הגדולה הזו. כמעט ארבע שנים שאחת היועצות המשפיעות ביותר היא יהודיה. איוונקה טראמפ, בתו של נשיא ארצות הברית הידועה גם בשמה היהודי, יעל, נשואה לג'ארד קושנר, שגם הוא יועצו של הנשיא. השפעתה על המדיניות ידועה ברחבי העולם כולו.

פרופסור ג'נט ילן, כלכלה

אם ארצות הברית היא המעצמה המשפיעה ביותר בעולם, גם הכלכלה שלה היא אחת המשפיעות ביותר ומי שאחראי על ניהול המדיניות הכלכלית שלה הוא מנהל הפדראל ריזרב, הבנק הפדראלי של ארצות הברית. עד לפני שנתיים, מי שהחזיקה בתפקיד החשוב הזה הייתה פרופסור ג'נט ילן, יהודיה אמריקאית שהחזיקה במו ידיה את המפתחות לכלכלה המשפיעה ביותר בעולם.

ג'נט ילן, הנגידה הנכנסת של הפדרל ריזרב. Alex Wong, GettyImages
ארה״ב בכיס שלה/GettyImages, Alex Wong

גל גדות, תרבות

אין ישראלי שלא חש בפרץ של גאווה כשהוא רואה ש'אחת משלנו' זוכה למקום של כבוד גם על הבמה העולמית. אז למרות שיש שחקניות, במאיות, זמרות ונשות תרבות יהודיות ברחבי העולם, בחרנו דווקא בגל גדות, שעם תפקיד כמו וונדר וומן וההזמנה להעניק פרס בטקס האוסקר, קיבעה את מעמדה כאשת תרבות מהמעלה הראשונה.

גל גדות בתל אביב. ניר פקין
וונדר תל אביב/ניר פקין

אנני לייבוביץ', אופנה

כמו בתחום התרבות, גם בתחום האופנה יש לא מעט שמות יהודיים מוכרים, אבל אין מי שחובב תרבות ולא מכיר את השם אנני לייבוביץ. לייבוביץ', שנולדה למשפחה יהודית בארצות הברית, היא צלמת אופנה מוכרת ומוערכת ביותר ולאורך השנים עבדה עם השמות הגדולים ביותר בתעשיה בארצות הברית, ביניהם מייקל ג'קסון, דמי מור, ביל גייטס ועוד. בזכות הצילומים המפורסמים הפכה לייבוביץ לאישיות מוכרת בדיוק כמו מצולמיה.

מישל אובמה בגיליון דצמבר 2016 של מגזין ווג. אתר ווג,אנני לייבוביץ', סריקה
שער ווג עם מישל אובאמה בצילומה של אנני לייבוביץ׳/סריקה, אתר ווג,אנני לייבוביץ'

רות פורת ושריל סנדברג, עסקים

כשהן מקדימות נשים כמו אופרה וינפרי ואיוונקה טראמפ ברשימת הנשים המשפיעות ביותר של פורבס, רות פורת ושריל סנדברג הן הנציגות היהודיות בחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם. סנדברג מכהנת כסמנכ"לית התפעול של פייסבוק והיא חברה גם בדירקטוריונים של חברות כמו וולט דיסני וסטארבקס. פורת היא סמנכ"לית הכספים של חברת אלפאבית, חברת האם של גוגל. בטרם הגיעה לתפקיד באלפאבית, היא הייתה סמנכ"לית הכספים של גוגל ושל בנק מורגן סטנלי האמריקאי.

בכירת פייסבוק שריל סנדברג בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ינואר 2016. רויטרס
שריל בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס/רויטרס
אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully