וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תענית אסתר: למה צמים היום ומתי אפשר לאכול? כל הפרטים

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

8.3.2020 / 23:35

היום, י"ג באדר, הוא יום צום תענית אסתר. בואו נשבור כמה מיתוסים בנוגע לצום הזה: קודם כל, זה לא יום אבל. בשונה מרוב ימי התענית שבלוח השנה העברי כמו תשעה באב או י"ז בתמוז שליוו את חורבן בית המקדש, היום הזה הוא דווקא יום ניצחון. הנה הפרטים

צום. ShutterStock
רק עד 18:05/ShutterStock

היום, י"ג באדר, הוא יום צום "תענית אסתר", ולפני הכל חשוב לשבור כמה מיתוסים בנוגע לצום הזה: קודם כל, הצום הזה הוא לא יום אבל. בשונה מרוב ימי התענית שבלוח השנה העברי כמו תשעה באב או י"ז בתמוז, שנתקנו כזכר למאורעות טראגיים שליוו את חורבן בית המקדש או שהיו בתהליך שלו. תענית אסתר שונה מאוד מן הצומות הללו, למעשה - היא יום של העצמה פנימית.

על פי המתואר במגילת אסתר, המן - איש מספר 2 בממלכת פרס - גזר שואה על יהודי הממלכה. שואה שברגע האחרון התבטלה. היום שבו הוא ביש לבצע את זממו הוא בדיוק היום: י"ג באדר. בהליך מדהים שהתחולל לא מעט בזכות גבורתה של אסתר, תושייתו של מרדכי ותפילתם של יהודי הממלכה, שונתה הגזירה מן הקצה לקצה, ובמקום שיהיה זה יום של פוגרום נגד היהודים, זהו הפך ליום בו ניתנה ליהודים הרשות לנקום באויביהם האנטישמיים.

כך יום הנס הפך לתענית

היהודים יצאו לקרב, וכשיצאו לקרב הם התפללו. תפילה שלוותה בהתרוממות רוחנית והימנעות מצרכים פיסיים כאכילה ושתיה. כל כך עמוק נצרבה בתודעת העם התפילה והתענית, עד כדי כך שהיום הזה, היום בו התחולל הנס, הפך ליום תענית. החגיגות נדחו ליום שלמחרת הקרבות, י"ד באדר שעד היום זהו התאריך של חג הפורים. העם היהודי ביקש לזכור את היכולת הרוחנית שלו לשאת תפילה בעת צרה, ולכן הוא חוקק את היום הזה ליום של תענית ותפילה לכל הדורות.

מסיבה זו, מדובר בצום שאינו חמור, ואנשים שמתקשים להתענות אינם חייבים בו (בשונה מיום הכיפורים למשל, אז מתייעצים החולים עם רופאים האם ועד כמה מותר להם להשתתף בצום).

הצום מתחיל רק בעלות השחר, לפנות בוקר, בשעה 04:45 בירושלים, בשעה 04:47 בתל אביב, חיפה ובאר שבע. סיום התענית הוא עם צאת הכוכבים, בשעה 18:03 בתל אביב, בשעה 18:05 בירושלים ובאר שבע, וב-18:04 בחיפה. יחד עם זאת, בערים הקוראים מגילה ביום שני בערב (למעשה רוב ערי ישראל מלבד ירושלים) יש המקפידים שלא לאכול סעודה בטרם קריאת המגילה.

וואלה!יהדות מאחלת לכל המשתתפים בתענית צום מועיל וחג פורים שמח.

מערכת וואלה!, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully