וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 דברים שלא ידעתם על חג הפורים

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

10.3.2020 / 15:10

אחד החגים העליזים ביותר בלוח השנה העברי הוא חג הפורים, חג שמסמל את הטוויסט האדיר בין גזירת השמד שהוטלה על יהדות פרס ומדי לבין ה'הפי-אנד' הבלתי נתפס בו הפך היום להזדמנות אדירה לשקם את מעמדם. הנה כמה פרטים טכניים בסיסיים כדי שנדע לעשות את החג כמו שצריך

לחיים עם כוסות מלאות יין. ShutterStock
עד דלא ידע/ShutterStock

אחד החגים העליזים ביותר בלוח השנה העברי הוא חג הפורים, חג שמסמל את הטוויסט האדיר בין גזירת השמד שהוטלה על יהדות פרס ומדי (שכנראה כללה אז את כל יהדות העולם) לבין ה'הפי-אנד' הבלתי נתפס בו הפך היום להזדמנות אדירה לשקם את מעמדם.

כדי שלא נשכח את המאורע הזה, תיקנו חכמי ישראל ארבע מצוות שאותן צריך לבצע ביום הזה. הנה כמה פרטים טכניים בסיסיים כדי שנדע לעשות את החג כמו שצריך:

1. קריאת המגילה מתבצעת מתוך מגילת קלף כשרה. ראוי לקרוא אותה בציבור של לפחות עשרה משתתפים, אך גם בלא ציבור ניתן לקרוא אותה.

2. לידיעת הנתונים בהסגר בעקבות חשש הקורונה: למרבה הצער, שמיעת מגילה בלייב בפייסבוק, בסקייפ או בכל מדיה אחרת אינה נחשבת לשמיעה ישירה. הנתונים בהסגר ומעוניינים לקיים את המצווה יכולים לשבת בחלל סמוך, ולהאזין מבעד לדלת או חלון פתוחים - על פי הנחיות משרד הבריאות.

3. חכמי ישראל של אותה התקופה תיקנו לקרוא את המגילה ביום הפורים, מאוחר יותר תיקנו חכמי ישראל תקנה נוספת - לקרוא גם בלילה. אולם מי שיכול לשמוע קריאת מגילה פעם אחת - מוטב שיעשה זאת ביום.

4. מקובל, אך לא חובה, להכות כאשר קוראים את שמו של המן, צורר היהודים. וואלה!יהדות מרימה גבה על אלו שהפכו את המנהג הזה לנוהג לפוצץ חזיזים ונפצים אדירים בימי חג הפורים. גם אלו הנוהגים להכות את המן חשוב שלא להפריע למהלך התקין של קריאת המגילה, ולאפשר ליתר המאזינים להקשיב לקריאה. כמובן שיש להקפיד על כללי הבערת פירוטכניקה במקומות סגורים.

5. בעת קריאת המגילה נהוג לחלק "מתנות לאביונים", אך אין חובה דווקא בעת המגילה. כדי לקיים את המצווה צריך לתת לשני אביונים שונים "מתנות" בסכום כסף סביר שניתן לקנות בו ארוחה בסיסית (וואלה!יהדות אינה מתערבת, ומשאירה את הסכום לשיקול דעתכם) מי שלא מכיר עניים יכול לפנות לגבאי צדקה או למנהלי עמותות המסייעים לאוכלוסיות מוחלשות ולבקש מהם להעביר את הנדבה עבור הנזקקים לכך.

6. "משלוח מנות" כולל משלוח אחד המכיל שתי מנות, כלומר שני דברי מאכל שונים. למשל - בקבוק יין לצד עוגה וכדומה. יוצאי אזכנז נוהגים שלא לשלוח משלוח מנות לאלו שנתונים באבל על פטירת קרוב משפחה, אבל אפשר במקרה כזה להעביר את המשלוח, באופן פורמלי, דרך קרוב משפחתו של האבל.

7. בעת סעודת פורים נהוג לשתות יין יותר מן השתיה הרגילה.

8. אחד המנהגים החביבים ביותר בפורים הוא ללא ספק התחפושות, שאולי מסמלות היטב את הטויסט שהתחולל במאורעות החג, אולם אין חובה להתחפש בחג הפורים. וואלה!יהדות מזמינה אתכם לשלוח תמונות של התחפושות המקוריות ביותר שראיתם, וכמובן את התחפושות שלכם

מערכת וואלה, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully