וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נס פורים יכול להתרחש בחיים שלנו יום יום

חיה נאמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

11.3.2020 / 14:31

נס, נס גדול היה כאן. כך אנחנו מרגישים כאשר חג הפורים מתקרב, הרי אין אפשרות לחשוב אחרת על סיפור כל כך מופלא שבו עומדים להשמיד עם שלם ובסוף הכל מתהפך. מה הסוד ואיך מביאים אותו לחיים שלנו?

תושבים במאה שערים בירושלים תלו בובות של חיילים חרדים במקום של המן הרשע, 13 במרץ 2017. חטיבת דובר המשטרה
תושבים במאה שערים תלו בובה של המן הרשע/חטיבת דובר המשטרה

נס, נס גדול היה כאן. כך אנחנו מרגישים כאשר חג הפורים מתקרב, הרי אין אפשרות לחשוב אחרת על סיפור כל כך מופלא שבו עומדים להשמיד עם שלם ובסוף הכל מתהפך. בכל צרה לאורך ההיסטוריה שלנו אנחנו מפנים אליו מבט ומצפים ממנו לנס, לקרוע את הים, להביס את האויבים, לשאת אותנו על כנפי נשרים, ליישר את ההרים ולעצור את השמש. הוא הרבה מאד פעמים נענה לבקשה שלנו ואכן משנה את הטבע ומציל אותנו מפני הצרה.

הפעם בממלכת פרס של אחשוורוש הוא החליט שלא, דווקא כשעם ישראל נמצא במקום הכי חלש שלו, מפוזר ומפורד, שוכח את ייחוד שלו ואת העבר שלו, עושה הניסים מחליט שלא לעשות נס, אם קוראים את המגילה בתשומת לב מיד מגלים שהוא לא מופיע בסיפור הזה כלל, בשום שלב של המגילה. אין אף אירוע שיש בו שינוי מהמהלך הטבעי. יש פוליטיקה, יש תככים, יש שנאה ויש ויתורים כואבים אבל הכל מעשים שבני אדם מסוגלים להם.

בחרו לעשות

מרדכי ואסתר יכלו לכעוס ולבכות, והאמת - הם עשו זאת, אבל לא נשארו שם. הם יכלו להתנכר, לברוח, להחליט שהם לא רוצים יותר שום קשר אבל הם בחרו בדרך אחרת, הם בחרו לקחת אחריות. מרדכי ואסתר בוחרים לעשות מעשה, המעשה שהם בחרו לעשות היה מסוכן לכל אחד מהם ואולי גם לעם כולו, הם גם ידעו שלא תהיה הצלחה בהכרח. אסתר הולכת אל המלך גם כשהוא לא קרא לה, מרדכי נשאר זקוף כשכולם כורעים ומשתחווים ושניהם קוראים לכל היהודים להתקבץ גם כשהם לא ממש זוכרים שהם עם אחד וכל היהודים נענים להם, אולי לקיחת אחריות היא מדבקת.

בדיוק במקום שבו כולם לוקחים אחריות גם המנהיגים וגם העם, פתאום מתחולל הנס, כוחות חדשים יוצאים החוצה והמציאות מתהפכת. אי אפשר לדעת אם כוחות אלה היו שם קודם מוסתרים או נוצרו בדיוק באותו הרגע, זה לא משנה את עובדה שבכל פעם שמישהו לוקח אחריות מתברר שיש גם כוחות.

הנס יכול לקרות כל יום

בעצם הנס הזה יכול להתרחש יום יום בחיים שלנו. כשלילדים שלנו קשה, הם נושאים אלינו עיניים שנחליק את הדרך, שנפתור את הבעיות בשבילם, שנשמור עליהם מפני קשיים קרובים או רחוקים. כהורים יש לנו בחירה, להיענות להם, לפתור, להחליק, לתקן או לחכות רגע מהצד. הבחירה להישאר בצד יוצרת מרחב חדש שבו הילדים יכולים לחשב מסלול מחדש ולבחור לקחת אחריות על ההתמודדות עם האתגר שנוצר בחייהם ואף למצוא פתרון. הכוחות המתגלים בקרב ילדים שלוקחים אחריות עשויים להפתיע, אפשר למצוא ילדה בת שש שמוצאת פתרון לאלימות כיתתית, וילד בן 10 שיתמודד עם לקות למידה ונערה שתצליח להיות מאושרת למרות משבר קשה, הכוחות כל כך מפתיעים עד שנדמה שממש מתרחש נס כמו זה של המגילה.

הכותבת מנחת הורים בגישת שפר

חיה נאמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully