וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה של הקורונה: ההמצאות היהודיות שריפאו את העולם

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

15.3.2020 / 16:26

חוסר הוודאות ביחס לנגיף הקורונה סובב את העולם כולו ומעמיד את כלל האנושות בציפייה למציאת החיסון המיוחד שיחזיר את שגרת חיינו לתיקונה. כמעט כמו לכל אירוע, גם לתקווה שאת החיסון ימציא הראש היהודי, יש בסיס היסטורי נרחב

אור לבן. GettyImages
התרופה לקורונה בדרך?/GettyImages

חוסר הוודאות ביחס לנגיף הקורונה סובב את העולם כולו ומעמיד את כלל האנושות בציפייה למציאת החיסון המיוחד שיחזיר את שגרת חיינו לתיקונה. גם בישראל מקווים מאוד שהיושבים על המדוכה יצליחו לפתח חיסון במהירות, ומספר מכונים בישראל עמלים בימים אלו למציאת התרופה לנגיף. כמעט כמו לכל אירוע, גם לתקווה שאת החיסון ימציא הראש היהודי, יש בסיס היסטורי נרחב. לאורך ההיסטוריה היו אלו לא פעם רופאים ומדענים יהודים שעשו את הבלתי יאמן והצילו את העולם ממגיפות ומצבים רפואיים מסוכנים.

הלאה פוליו

דוקטור יונה סאלק היה רופא יהודי אמריקאי שפיתח את החיסון הראשון למחלת שיתוק ילדים. המחלה, הידועה גם בשם פוליו, הייתה נפוצה עוד משחר ההיסטוריה ובתחילת המאה שעברה הייתה לאחת ממגיפות הילדות הקשות ביותר באותה התקופה. המחלה גרמה לפגיעה במערכת העצבים ובעקבות זאת לשיתוק ואף למוות. ד"ר סאלק חי באותה התקופה בארצות הברית שהותקפה על ידי מגיפת הפוליו. בזכות החיסון שפיתח הוכחדה כמעט לחלוטין מגיפת הפוליו וניצלו חייהם ואיכות חייהם של מיליונים.

החיסון שהמציא דוקטור סאלק היה התרכיב הראשוני שניתן, אך כיוון שהמחלה הראשונית מתבטאת במערכת העיכול, זה לא היה מספיק בכדי למגר את המחלה לגמרי. מי שהצטרף לדוקטור סאלק והפך את חיסון הפוליו לחיסון שניתן דרך הפה ומחסל לחלוטין את המחלה היה דוקטור אלברט סייבין, בן למשפחה יהודית שאף כיהן למשך תקופה כנשיא מכון ויצמן למדע. החיסון של ד"ר סייבין ניתן דרך הפה ומופק מחיידקים מוחלשים, מה שמונע את הצורך במנות דחף נוספות בשנים שלאחר מכן.

היימליך ובלומברג

מי לא מכיר את "תמרון היימליך", אותה לחיצה במרכז הגוף שמסייעת לסלק גופים זרים ממערכת הנשימה עוד לפני שמגיע האמבולנס. התמרון, שכמובן קרוי על שם ממציאו - הנרי היימליך - לא היה המצאתו היחידה של הרופא היהודי. ד"ר הנרי היימליך נולד למהגרים יהודיים בארצות הברית ובהסתמך על מחקר קליני ניסויי פיתח בין השאר את התמרון הנודע, טכניקות להחייאה לאחר טביעה ומהלך ניתוחי שקרוי על שמו.

על פי הערכות שונות, מיליוני אנשים ברחבי העולם חולים בדלקת כבד נגיפית מסוג B, יותר מהקורונה ויותר מלא מעט וירוסים מוכרים אחרים. הרופא הראשון שזיהה את הנגיף ופיתח לו איבחון ואף חיסון היה דוקטור ברוך שמואל בלומברג, רופא יהודי שלמד בישיבה בפלטבוש בטרם פנה ללימודי רפואה ולתגלית ששינתה את חייהם של מיליונים והביאה לו את פרס הנובל לרפואה בשנת 1976.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully