וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוירוס השוויוני שאינו מגדיר את האנשים אותם הוא מדביק

ד"ר זאב וורן גולדשטיין בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.3.2020 / 15:16

במאה ה-21 עם כל הכוח הטכנולוגי והרפואי שפיתחנו, עדיין לא נמצאה תרופה לוירוס בלתי נראה. המסע הרוחני שלנו במשבר העולמי הזה מאלץ אותנו לאמץ את הפרדוקס שבאנושיות - יכולת מול חוסר אונים, כוח אל מול פגיעות וחולשה, כל אלו יכולים לחיות זה לצד זה

ילדים מכל העולם בדרך לבית הספר. GettyImages
כולנו אחים/GettyImages

בימים בהם וירוס מסתורי פוקד את העולם כולו ואנשים רבים עדיין לא מצליחים לפענח את הדנ"א ואת המאפיינים שלו, אני רואה בו מאפיין אחד בולט: וירוס הקורונה לא מגדיר את האנשים אותם הוא מדביק. הוא אינו ממיין אותם לפי צבע, גזע, דת ומין, זה וירוס שוויוני שאינו מקפח אף אחד.

החוויה שכולנו עוברים בהתמודדות עם הנגיף היא רפואית ורגשית, אך היא יכולה גם להיות מסע רוחני עבור האנושות כולה. ההתמודדות שלנו עם הווירוס מזכירה לנו את הדרך החזקה ביותר לאנושיות המשותפת שלנו. הווירוס אינו מזהה גזע, דת או לאום. בדרכו כולנו שווים - כל בני האדם - כאחים ואחיות יחד מול משבר משותף. לכן אנו חייבים, כאנושיות, לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לאשר את אמונתנו בשוויון ובכבודם של כל בני האדם.

זהו עיקרון שהוא כה קדוש, ומחזיר אותנו לראשית הבריאה. כשאלוקים ברא את העולם, הוא ברא יחדיו את כל בעלי החיים ומיני הצומח בהמוניהם, אך כשברא את אדם וחווה, החליט ביצירת אדם אחד ואישה אחת. למה? חכמינו מספרים שעשה זאת כדי למגר את הגזענות, שאיש לא יוכל לטעון לעליוניות גזעית, כך שכל בני האדם ייצאו מאב ביולוגי אחד ואם ביולוגית אחת מה שהופך את כולנו לאחים ואחיות. בפרקי אבות נכתב " חביב האדם שנברא בצלם", כולנו נבראנו בצלם אלוקים, מה שמחייב כל אחד מאיתנו לכבד איש את רעהו. השוויון והכבוד של כל בני האדם אינו רק מושג פילוסופי אלא מעשי, ומייצר לנו ציווי מוסרי להתייחס זה לזה בחמלה, כבוד, הגינות, אתיקה ויושר. אך נראה שגם בארץ וגם בעולם, רבים שוכחים מכך, מה שמוביל אותנו למקרי גזענות ואיך לא - מקרי אנטישמיות.

מקשה אנושית אחת

בסופו של דבר כולנו מקשה אנושית אחת ולאנושות כולה ישנה שני צדדים אשר בימים אלו לאור וירוס הקורונה בולטים יותר מתמיד. צד אחד מציג כיצד כולנו חזקים שאנחנו יחד, מגנים אחד על השני מסייעים כמה שניתן ונלחמים יחד כנגד וירוס אחד, מצד שני אנחנו מאוד פגיעים והקורנה מזכירה לנו את זה. גם במאה ה-21 עם כל הכוח הטכנולוגי והרפואי שפיתחנו, עדיין וירוס בלתי נראה לעין שלח גלים של פחד דרך ליבנו ועדיין לא נמצאה לו תרופה. המסע הרוחני שלנו במשבר העולמי הזה, מאלץ אותנו לאמץ את הפרדוקס שבאנושיות - יכולת מול חוסר אונים, כוח אל מול פגיעות וחולשה, כל אלו יכולים לחיות זה לצד זה בלבנו ובנפשנו, כך אני מאמין שכל בני האדם צריכים לנהוג גם כן, יהודי לצד מוסלמי, שחור מול לבן. החיים עם הפרדוקסים האלה הם בסיס המשמעות של להיות בן אנוש.

כרב הראשי של דרום אפריקה, אני רוצה להביע סולידריות בשם כל הקהילה כאן. אומנם הווירוס הגיע גם אלינו ועם זאת בדרום אפריקה ובאפריקה כולה אנו ממשיכים להילחם בתופעה אחרת שאצלנו כבר נוכחת שנים ונקראת גזענות. כיליד דרום אפריקה גדלתי אל תוך האפרטהייד וצפיתי מהצד ברוע שבגזענות ולאן היא מובילה אנשים. בהמשך הכרתי באופן אישי את נלסון מנדלה שהאמין בערך השוויון וכבוד של כל אדם ואדם. הערכים בהם האמין מנדלה הם הערכים שצריכים להדריך אותנו בחיים, לזכור שכולנו שווים וכולנו נבראנו בצלם אלוהים. עד אז אנחנו נמשיך כאן להילחם ב"וירוס" שמלווה אותנו שנים - וירוס הגזענות.


ד"ר זאב וורן גולדשטיין , הוא רבה הראשי של דרום אפריקה ומייסד מיזם "שבת עולמית"

ד"ר זאב וורן גולדשטיין בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully