וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב קוק: לא לנשק בפה ספר תורה גם בימי שגרה

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.3.2020 / 18:41

שאלות הלכתיות רבות נערמות בימים אלו על שולחנם של רבני בית הוראה הכללי ירושלים בראשות הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק אודות ההשלכות ההלכתיות של התמודדות מפני נגיף ה'קורונה'. אחת השאלות עסקה בהוראת הרבנים שלא לנשק את ספר התורה בימים אלו מחשש להידבקות

הרב בן ציון הכהן קוק. יעקב נחומי,
הרב בן ציון הכהן קוק בסידור קידושין בחתונה בבית פרטי השבוע/יעקב נחומי

שאלות הלכתיות רבות נערמות בימים אלו על שולחנם של רבני בית הוראה הכללי ירושלים בראשות הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק אודות ההשלכות ההלכתיות של התמודדות מפני נגיף ה'קורונה'. אחת השאלות עסקה בהוראת הרבנים שלא לנשק את ספר התורה בימים אלו מחשש להידבקות בנגיף. רבים שאלו האם אין בכך משום זלזול כאשר המתפלל עובר סמוך לספר התורה ולא מנשקו.

תשובתו ההלכתית המנומקת של הפוסק, הנמנה על הרבנים הבולטים במשפחת הגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, מפתיעה ולא מבדילה בין ימי ה'נגיף' לימי שגרה. וכך כותב הרב בתשובה שתתפרסם במלואה בעלון 'שואלין ודורשין' היוצא על ידי בית ההוראה: "כיון שכולם מנשקים ובלא מתכוון עובר מעט רוק על מעיל הספר תורה, בוודאי אסור לגעת בשפתיו במעיל הספר תורה שלא להידבק, יש לרכון לעברו ולנשק כנגדו באוויר. וכפי שנהג תמיד מרן רבינו הגרי"ש אלישיב כשנישק את ספר התורה, שלא היה נוגע בשפתיו אלא רק קרב אל הס"ת ונישקו באוויר. כעין דברי הרמב"ם (שמירת הנפש יב, ד) והשלחן ערוך (יורה דעה קטז, ד ובש"ך שם) שאסור לתת מעות בפיו מחשש שדבק בהם רוק של חולי, כיון שיד הרבים ממשמשת בהם. ומעתה כל שכן שמעיל הס"ת שלא רק ממשמשים בו, אלא מנשקים בפה שיש לחשוש לרוק של חולים. וכן מובא בסידור צלותא דאברהם (שחרית) לגאון רבי אברהם מטשכנוב שכתב "שלא להניח לנשק בפה מטפחת ספר התורה". הרב עצמו גם חתם יחד עם רבני העיר ירושלים על שורת הנחיות הלכתיות לציבור הרחב.

לקיים את החתונות בזמנן

בנוסף, בעלי שמחות רבים באו בימים האחרונים עם שאלות לבית הוראה הכללי, בעיקר סביב חתונות שנאלצות להתקיים במתכונת משפחתית מצומצמת, כאשר אולמות האירועים סגורים. הרב קוק הורה לחתנים והכלות כי יש לעשות כל מאמץ לקיים את החתונה במועדה, וכמובן לערוך אותה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כאשר בהמשך לאחר שייעלם הנגיף ניתן יהיה לערוך אירוע רב משתתפים. הרב קוק עצמו ערך בימים אלו כמה חופות בבתים פרטיים - בירושלים, בני ברק ובית שמש - ואמר לפני החופה למשתתפים כי בכוח השמחה לרפא כל צרה ומגיפה, ופנה לבני הזוג הנישאים כי ביום של כפרת עוונות עבור החתן והכלה בוודאי ראוי שיעתירו עבור כלל ישראל לישועה.

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully