וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגישים פאניקה? 10 דרכים להתמודד עם החרדה

הרב ישראל מאיר ריאני בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

17.3.2020 / 9:51

המצב עם וירוס הקורונה אינו פשוט. הוראות חדשות שיוצאות מטעם ראש הממשלה ומשרד הבריאות מספרות כי המצב אינו מזהיר. מעבר לסכנות הבריאותיות והכלכליות איתן אנו נאלצים להתמודד, עולה בנו גם תחושת החרדה שאינה מקלה על המצב. כך תתמודדו

אילוסטרציה. ShutterStock
כשהכל סוגר עלינו/ShutterStock

המצב עם וירוס הקורונה אינו פשוט. בכל יום יוצאות הוראות חדשות מטעם ראש הממשלה ומשרד הבריאות, המספרות כי המצב אינו מזהיר. מעבר לסכנות הבריאותיות והכלכליות איתן כל אחד מאיתנו נאלץ להתמודד, עולה בנו גם תחושת החרדה שאינה מקלה על המצב. הנה 10 דרכים בעזרתן מתמודדת היהדות עם חרדות:

1. תפילה

התפילה מועילה לנו בשני היבטים מרכזיים: א. כוחה של התפילה ביהדות הוא עצום לכשעצמו. ב. פעולת התפילה והדיבור עם אלוקים מפחיתה פסיכולוגית מהמתח, כפי שכל דיבור על דבר לא טוב שקורה לנו מסייע בהתמודדות.

2. הומור

החיוך, ההומור והצחוק שניתן להכניס בכל מציאות מורכבת, מאפשרים לנו קצת לברוח מהחשש והדאגה. אנחנו היהודים ממש טובים בזה, אלו מאיתנו שטעמם בהומור הוא שחור יכולים לגמרי לחגוג בימים אלו.

3. לדבר על זה

"דאגה בלב איש ישיחנה" אמר שלמה המלך. התלמוד מבאר: שמתוך שהוא ישוחח על זה ירווח לו.

4. להסיח דעת

להיות עסוקים, עצם העיסוק של אדם בדברים אחרים יגרום לנו להרגע. התלמוד מביא גירסה לדברי שלמה המלך: דאגה בלב איש יסיחנה. כלומר יסיח את דעתו.

5. אמונה

אנחנו לא מנהלים את העולם. עצם הידיעה וההבנה שאנו עושים ככל יכולתנו לנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים, אך מעל הכל אלוקים מנווט את עולמו - מרגיעה אותנו.

6. לחשוב על השני

היהדות מאמינה בערך של נתינה המצמיחה נתינה חוזרת. כלומר, ברגע שאנחנו דואגים לשני אנחנו גורמים להשפעה ואנרגיה שמיימית חיובית עבורנו.

7. להוריד את הראש

התלמוד ממשיל את מצבנו לאדם הטובע בים, ורגע לפני הטביעה הוא מוצא קרש שהוא נאחז בו. בכדי לשרוד הוא נזקק לעשות פעולה מאוד פשוטה: להוריד את הראש לפני כל גל ובכך הגל השוצף חולף מעל פניו. הנמשל: לא להילחם במציאות. לקבל אותה בהרכנת ראש, בשקט מופתי ובענווה, ובכך לעבור את התקופה.

8. פרופורציות

כמה קל להיכנס לפאניקה בחוסר הלימה מוחלט בין מצבנו האמיתי למה שחולף בדמיוננו. עם ישראל במדבר ניסה שוב ושוב לחזור למצרים שם עבר את האיומה שבתקופות. ככה זה כשמאבדים את ההיגיון ונכנסים לפאניקה, מבכרים דווקא את האפשרויות הגרועות ביותר.

9. שינוי השם

ביהדות יש לשם משמעות גדולה מאוד. המילים "עוצר" ו"סגר" נשמעות מפחידות מאוד ומייצרות תחושת חרדה מיותרת. במקום סגר או עוצר נקרא לזה כפי שזה באמת: שהות ביתית. כמה מפחיד העוצר, כמה מרגיעה השהות הביתית.

10. מילה טובה

כשמדברים טוב יוצרים טוב. אם השיח שלנו יהיה טוב, לבת ובן הזוג, לילדים ולמשפחה, כולם יחושו בטוחים לידנו, ובכך נשפיע על עצמנו. תנסו את זה. תגידו סתם מילים מרגיעות, בקול רגוע, ותראו איך זה מחלחל לסביבה שלנו ובחזרה אלינו.

בתקווה לבשורות טובות ממש בקרוב,
הרב ישראל מאיר ריאני מייסד 'בנועם דניאלי'

הרב ישראל מאיר ריאני בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully