וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ועידת רבני אירופה במכתב מפורט לסייע לקהילות בהכנות לפסח

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

18.3.2020 / 20:15

בצל הקורונה, יהודים רבים באירופה יצטרכו להיערך לקראת חג הפסח כבר ממחר, זאת לאור העובדה שרבים ביטלו את נסיעתם וכעת הקהילות יצטרכו להתמודד עם חוסרים רבים של מצרכים. נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט הוציא דף הנחיות לרבנים הראשיים בקהילות

שמורת הבונים 27 באפריל 2019. בריכת צפירה ג'אמיל אלאטרש רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
פסח השנה יראה אחרת/רשות הטבע והגנים, בריכת צפירה ג'אמיל אלאטרש רשות הטבע והגנים

וירוס הקורונה משתלט בחודשים האחרונים על כולנו, ובפרט על מדינות אירופה השונות שם נראה כי חלק מהמדינות לא מצליחות להשתלט על כמות הנדבקים ולצער רב גם על המתים. בעקבות כך נראה שברחבי אירופה ישנן הגבלות רבות, סגר על ערים רבות, כל זה בניסיון להשתלט על הוירוס המסתורי. כיצד יהודים רבים ברחבי אירופה יתארגנו מבחינת מזון כשר לרגל החג במידה והמצב ימשך?

יש מי שדואג לקהילות היהודיות ברחבי היבשת ומכין אותם לקראת החג הקרב בצל הקורונה. ועידת רבני אירופה מונה כ-700 רבנים ראשים ובראשם נשיא הועידה והרב הראשי של מוסקבה פנחס גולדשמידט, אשר נלחמים במשך כל השנה במתן חופש דת ומיגור תופעת האנטישמיות, החליטו לצאת במספר הנחיות לציבור היהודי ברחבי היבשת. דף ההנחיות אשר יצא על ידי גולדשמידט לרבנים הראשים בא במטרה להנחות את הרבנים בכל מדינה ולהכין אותם איך לנהוג עם הקהילות לאור המצב ולרגל החג שמתקרב.

הנחיות לכל תחומי החיים

ההנחיות מתייחסות לכל תחומי החיים, החל ממוסדות החינוך שם התבקשו לאור סגירת בתי הספר, לארגן שיעורים דרך האינטרנט. בנוסף בתי הכנסת עברו למתכונת מצומצמת של מתפללים אשר מתבקשים לעמוד במרחק מינמלי של שני מטר אחד מהשני. מי שירצה להעביר שיעורי תורה ולחזק את הקהילה יוכל להעביר שיעורים דרך הטלפון והאינטרנט.

כמובן שלצד אלו, נכתבו הנחיות המתייחסות להתארגנות הקהילות לחג הפסח. יהודים רבים ברחבי אירופה צריכים להתארגן מבעוד מועד בשונה מאיתנו, לכן גם לכך ניתנו הוראות מפורשות. בעקבות הוירוס כמויות הבשר הכשרות הצטמצמו ולכן יש לבדוק עם הקצב\החנות הכשרה בעיר האם יש מספיק בשר ועוף כשרים לפסח. החשש הגדול של הרבנים הוא שבעקבות הוירוס רבים ביטלו את הנסיעות שלהם לפסח, לכן יש להניח שהצורך במוצרים הכשרים לפסח יגדל השנה לעומת שנים קודמות ויש להיערך לכך. כמו כן יש לדאוג שיהיה מספיק מצות בכל עיר ועיר ושהקהילה תוכל להגיע ולקנות מצות ללא התקהלויות מיותרות. בנוסף נשיא הועידה מבקש מכל הרבנים בקהילות לדאוג לכך שכל משפחה תוכל לחגוג את הסדר בכבוד ולעזור במצרכים שייסיעו להם לחגוג את החג בכבוד.

קיימו ברית מילה בזמנה

במכתבו מתייחס כמובן גם לאירועים השונים, חתונות לא יתקיימו במתכונת מצומצת של 10 אנשים ולאחר שהמצב ירגע יהיה ניתן לערוך את השמחה כפי שתוכננה. ברית מילה לא תידחה אף על פי שלא יהיה מניין, בעניין חברת קדישא יצא חוזר מיוחד המתייחס לנושא עם הוראות מפורשות. לסיום חותם הנשיא בבקשה לקהילות היהודיות ובראשם הרבנים כי יש להתאחד ולעזור אחד לשני בימים קשים אלו ובתקווה שאת החג הקרוב נחגוג בשולחן של למעלה מ-10 אנשים.

הרב פנחס גולדשמיט ציין כי: "כולנו מתמודדים עם תקופה לא קלה ומאתגרת אשר יכולה להידמות למצב של מלחמה שאולי תימשך שבועות ואף חודשים. הקהילות שלנו, מוסדות החינוך שלנו בסכנת סגירה. מדי יום אני מקבל עשרות פניות של אזרחים מודאגים שלא יודעים כיצד להתנהל בסיטואציות שונות החל מחתונה ועד לדרכים שיעלו את המורל. כנשיא ועידת רבני אירופה, יש עלי ועל 700 הרבנים אחראיות על הקהילות היהודיות. אחראיות מיוחדת שבאה לידי ביטוי גם ברוח וגם בהנהגה הפרקטית. רבנים אלו נמצאים בחוד החנית ולוקחים את הסיכון בכך שנחשפים לאוכלוסייה בניסיון לעזור לאחרים, מה שגבה כבר מספר חולים בקרב הרבנים. בעקבות המצב החלטתי לכתוב את ההנחיות אשר יסייעו לרבנים בעצה ובתושיה להתנהל בימים קשים אלו אל מול הקהילות ובתקווה שנוכל לעזור לכולם."

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
  • עוד באותו נושא:
  • פסח
  • רבנים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully