וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפשטות הקורונה: כך מפחיתים חרדה בתוך כאוס

ליאת אזולאי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

19.3.2020 / 11:01

איך נלמד להתמודד עם המצב החדש ונצליח לנהל חיים עם קורונה באוויר? אברהם פרידמן, עו"ס קליני, פסיכותרפיסט ומנהל מערך קווי הייעוץ והתמיכה למצוקה נפשית של "בית חם", מציג 10 פתרונות פרקטיים החשובים לניהול חיים מופחתי חרדה העונים על כל המישורים בהן היא מתבטאת

ילדה צופה בטלוויזיה. ShutterStock
הפחיתו צריכה של תקשורת/ShutterStock

כנראה שהקורונה כאן לתקופה שאורכה אינו ידוע. מצב מבלבל ומלחיץ היות ומעורב בחוסר וודאות והתערערות הביטחון האישי. המוני אנשים מפתחים סימפטומים של חרדות, שהן תגובות נורמאליות למצב לא נורמאלי.

מהי בכלל חרדה? חרדה היא מצב נפשי המתבטא ברמה גבוהה של עוררות נפשית וגופנית, תחושה של פחד שמקורו אינו ידוע או שאינו פרופורציונאלי לאיום האמיתי. פחד הוא דווקא רגש חשוב ולא רצוני , המתעורר בעת סכנה ומסייע להישרדותנו. במקרה הנוכחי, אנו מבינים כי המקור לפחד הוא נגיף הקורונה והשלכותיו. הוא אכן אמיתי אך איננו בטוחים לגבי עוצמת פגיעתו, עודף בתחושות הפחד לא בטוח יסייעו לנו.

החרדה מתבטאת בשלושה מישורים: פיזיולוגי - עליה בדופק ובלחץ דם, הזעה, בחילות וכד'. לחלופין, קפיאה והתקשות השרירים, קושי בהעברת פקודות מוטוריות ועוד. קוגניטיבי - מחשבות "שחורות", מחשבות על מוות, חוסר מוצא מהמצב ללא אפשרות לראות כיצד ניתן להתמודד עם הפחד. התנהגותי - צמצום מגע עם גורם הפחד, עד לכדי הימנעות ממגעים חברתיים ומיציאה מהבית, שזה דווקא מומלץ כרגע, אך לעיתים קיצוני וללא הגיון.

לספור מאחת עד עשר

אז איך נלמד להתמודד עם המצב החדש ונצליח לנהל חיים עם קורונה באוויר? אברהם פרידמן, עו"ס קליני, פסיכותרפיסט ומנהל מערך קווי הייעוץ והתמיכה למצוקה נפשית של "בית חם", מציג עבורנו פתרונות פרקטיים החשובים לניהול חיים מופחתי חרדה העונים על כל המישורים בהן היא מתבטאת; רגש, גוף, מחשבה והתנהגות:

1. ידע מפחית חרדה - כדאי להתעדכן ולהישמע להנחיות של משרד הבריאות ברמה היומיומית, אך נסו לצמצם את החשיפה לתקשורת. הצפה בידיעות עשויה להגביר תגובות חרדה.

2. העצמה - נסו לחשוב מה עזר לכם במקרים מורכבים בעבר ומצאו את נקודות החוזק שלכם. אלה יסייעו לחיזוק תחושת השליטה.

3. חיוביות - התמקדו במה "יש" ולא מה "אין",אמצו מחשבות חיוביות ואופטימיות.

4. חיבור למקורות תמיכה - יצרו לעצמכם מערכת של תמיכה חברתית ומשפחתית שוחחו בטלפון, שיחות וידאו, רשתות חברתיות ושימרו על קשר עם בני משפחה, חברים, שכנים או כל מי שיכול לעודד את רוחכם ולגרום לכם להרגשה טובה.

5. טפלו בגופכם - תנו דעתכם על מצבים שמרגיעים את גופכם: אכילה בריאה, פעילות גופנית, תרגול נשימות, מנוחה וכד'.

6. מודעות לרגש - שימו לב מה מעורר בכם רגשות נעימים, היו קשובים לעצמכם ולמה שעוזר לכם בזמן נתון. לפעמים ההתמודדות עם דאגה היא באמצעות הבעה, שיתוף ודיבור, ולפעמים היא בצורה של הסחת הדעת או התמקדות בצדדים מעשיים כדי למנוע הצפה רגשית.

7. מחשבות - שימו לב לדיבור הפנימי שלכם ושכללו אותו. למשל, כאשר חולפת בראשכם מחשבה על סכנה, דרגו לעצמכם בספרות 1-10, עד כמה הסכנה חמורה? עד כמה היא סבירה? נסו להיזכר בדברים שמחזקים אתכם, כמו אמונה, בטחון ותקווה. המעיטו במחשבה אודות נושאים שאין לכם עליהם תשובות, נסו להתמקד במה שנחוץ או במה שמחזק אתכם.

8. הומור - ידוע כמפחית חרדה. עשו כל דבר מצחיק, ספרו בדיחות, השטתו עם הילדים, צפו בסרטון מצחיק במקום פוסטים על הנגיף.

9. שמרו על דרך - נסחו מספר מטרות מצומצם אשר תהיינה קלות להשגה ויגבירו את תחושת השליטה והדימוי העצמי החיובי.

10. הגדירו דרכי התמודדות שתסייענה להשגת המטרות; כתיבה, עשייה אמנותית, מוזיקה, למידה, קריאה, תפילה, בישול או כל תחביב או פעולה שמפיגה מתח.

אם אלה לא עזרו, מוזמנים להתקשר לקו הייעוץ והתמיכה של "בית חם" 9518*. מקווים שבמהרה הקורונה תהיה מאחורינו.



ליאת אזולאי: גיוס עובדים l הכשרות l אחראית פיתוח תוכן, תחום השיקום, עמותת בית חם

ליאת אזולאי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully