וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשחזן וראפר נפגשים: הדואט המפתיע של ברסון ובלאק

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

19.3.2020 / 22:48

מאזיני המוזיקה החסידית הופתעו כשגילו כי החזן המוכר להם למעלה מעשור בחר להפיק קליפ משותף עם לא אחר מאשר הראפר האפרו-אמריקאי ניסים בלאק. בראיון בלעדי לוואלה! יהדות עונה ברסון לראשונה לשאלות האוהדים ולא חושש מחרמות במגזר

אין זה חדש לאוהדי הז'אנר החסידי כי עולם המוזיקה החסידית חווה שינויים דרמטיים בשנים האחרונות. די לראות זמרים דתיים וישראלים שנכנסים פתאום לקטגוריה ה"חסידית" כדי להבין שמשהו עובר על הז'אנר שהתאפיין עד לפני שנים ספורות לסמל המוזיקה האותנטית מלפני עשורים.

אך למרות השינויים המשמעותיים בז'אנר שהפכו זה מכבר לשגרה, היה מי שהצליח הערב לגרום להרמת גבות בתעשיה. מדובר בזמר חיים דוד ברסון מניו יורק, המשמש גם חזן בבית הכנסת של 'קהילת ישורון' שבאפר איסט סייד במנהטן - קהילה אורתודוכסית מהגדולות והמשפיעות בארצות הברית. ברסון, יליד ישראל, החל את הקריירה המוזיקלית שלו בארץ ולפני כעשור עבר לגור בניו יורק, עם היבחרו לחזן הקהילה, כאשר במהלך השנים הוא התקדם בקריירה המוזיקלית שלו תוך שהוא מופיע מדי ערב בחתונות בניו יורק.

אלא שבשונה ממה שתראו בקליפ הקצבי שהוא שחרר הערב, מכריו מכירים חיים דוד ברסון אחר - זמר וחזן שנולד וגדל במשפחה חרדית-ליטאית מהארדקור החרדי, שבין היותר הופיע בדינרים היוקרתיים של ישיבת מיר. הקליפ החדש שלו משדר את ההפך הגמור.

קליפ מכיל נשים

בקליפ "כולנו נזמר" שפורסם לפני זמן קצר, חובר ברסון לראפר החרדי האפרו-אמריקאי ניסים בלאק ויחד הם מבצעים בדואט את השיר שפורסם לראשונה באלבומו "תן לנו חיים". בלאק נחשב לאחד הראפרים המפורסמים ביותר בעולם היהודי, כאשר את הקריירה המוזיקלית שלו הוא התחיל כגוי - עד שהתגייר ועלה לישראל. בלאק לא זנח את הקריירה שלו והמשיך להוציא יצירות ראפ גם לאחר שהתגייר - בשינוי המסרים שהפכו ליהודיים ומאחדים. גם הקליפ החדש מדבר על אחדות וחיבור הדדי.

נתון חריג נוסף בקליפ החדש של ברסון ובלאק שאי אפשר שלא לפספס אותו, הוא העובדה כי בקליפ משתתפות נשים - דבר שנחשב בעולם המוזיקה החסידית ל'מוקצה' (במקרה הטוב). בראיון בלעדי ל'וואלה! יהדות' עונה לראשונה ברסון לכל השאלות, ומבהיר: "לא שיניתי כיוון, הז'אנר שינה כיוון".

איפה נוצר הקשר עם ניסים?
"הקשר נוצר כשהקלטתי את השיר לראשונה, עבור האלבום. אני והמפיק שלי שרולי מאיר חיפשנו לחבר את השיר לעוד קהלים, כי הרי כל המטרה של רחבת הריקודים זה לשמוח עם אנשים ביחד, יצרנו קשר עם נסים בלאק שהיה כוכב עולה בזמנו (ועדיין) וניסים הביא את הראפ שלו, והוידיאו מוסיף לחיבור הזה עוד המון".

בחרת להוציא את הקליפ בעיתוי די-מוזר, בדיוק בתקופה שבה התעשייה כולה מושבתת בגלל הקורונה
"דווקא בתקופה הזאת, עם ישראל צריך להתאחד ואין יותר משמח מאשר לתת תחושה טובה לחתנים וכלות שנאלצו לדחות את החתונה. השמחה צריכה להמשיך הלאה ולא לעצור, יותר מאי פעם השמחה חשובה והאפשרות להביא את זה לאנשים שיושבים בבידוד בבית זה דווקא עיתוי מושלם מתמיד".

אי אפשר לרצות את כולם

עד לאחרונה היית מוכר כזמר שפונה להארדקור החרדי, אפילו הופעת בדינרים של ישיבת מיר, אתה לא חושב שהקליפ הזה 'ישרוף' אותך במגזר?
"אחד הדברים שלמדתי לאורך הקריירה שלי זה שלא משנה מה תעשה לעולם לא תוכל לרצות את כולם. גם אם תעשה משהו למודרנים יהיו שיאמרו 'זה לא מספיק מודרני', או להיפך, שזה מדי מודרני. אם אתה עושה משהו להארדקור החרדי גם יאמרו 'זה לא מספיק חרדי' ו'זה מדי חרדי'. לרצות את כולם זה בלתי אפשרי. אז צריך להאמין במה שאתה עושה ואם אתה מאמין שאין פה משהו שהוא לא נכון וזה משהו אמיתי שהוא באמת טוב אז אתה הולך עם הטוב הזה".

בראיית עיניו של ברסון, "הציבור של היום שונה מהציבור של פעם. הציבור החרדי נפתח מוזיקלית למגוון סגנונות ואין כמעט שום סגנון מוזיקה שלא נמצא בז'אנר של המוסיקה החסידית. אולי זו לא החסידית האותנטית, אבל הכל מתקדם ואפשר לראות את ההשפעות של כל הז'אנרים על המוזיקה החסידית, מכל האפיקים. הן מבחינת הסאונדים, הן מבחינת המיקסים והמקצבים ועד למלודיות וכדו'. בסך הכל המסר שאני מעביר כאן הוא מאוד יהודי ומאוד אותנטי ומאוד חזק. זה מסר של אחדות שגם מתאים מאוד לתקופה הזאת וניסים גם משלב את הסגנון שלו, שגם מדבר להרבה קהלים נוספים ודווקא להביא את זה בצורה הזאת יש בזה משהו חזק".

אז לא שינית סגנון, רק גיוונת הפעם?
"ברור".

נדיר למצוא זמר שהוא גם חזן, ועוד מבצע דואט עם ראפר
"באופן כללי, הקריירה המוזיקלית שלי בנויה על שילוב של שני העולמות. תמיד היו לי שתי קריירות והייחודיות הייתה באמת היכולת לשלב בין החזנות לשירה, מה שמייצר יופי מיוחד ולא משנה באיזה ז'אנר, ודווקא לכן יש כאן שילוב קיצוני שמייצר משהו שונה", אומר ברסון ל'וואלה! יהדות'. "בקליפ הזה אמנם אין חזנות, אבל באופן כללי, אפילו שאני חזן, אני שם לעצמי מטרה לייצר את המוזיקה הטובה ביותר ולא מפחד לחשוב מחוץ לקופסה וללכת למה שיכול להיות הדבר הבא, תוך שילוב עם סגנונות נוספים".

האם נראה בעתיד חיבורים מעניינים נוספים?
"יש כל מיני דברים במגירה. אני מאוד בעד שילובים בין אומנים, ודווקא שילובים שהם לא צפויים. אני תמיד מחפש את החידוש ואת הדבר השונה והלא צפוי ויש כמה רעיונות. אני גם עובד על משהו שמשלב בין חזנות למשהו עכשווי".

האם נראה אותך חוזר להופיע בישראל?
"תמיד זה על הכוונת. זה צריך להיות בצורה הנכונה ובזמן הנכון, אבל תמיד החלום הוא לחזור ולהופיע בישראל. יש לי הופעות פה ושם בישראל, אבל לא משהו קבוע".

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully