וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכשהו מה שהפך להיות הדבר המסוכן ביותר עכשיו אלו הידיים

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

20.3.2020 / 11:29

הידיים הן ללא ספק אחד האיברים החיוניים ביותר בגופו של האדם, והן המעניקות לו את היכולת לבצע את כל הפקודות שהמוח מוציא והמחוות שהלב מרגיש. אולם בעוד שלידיים יש כוח לבנות, יש להן יכולת לא מעטה גם להזיק

מכירת בקבוקי אלכוג'ל בירושלים עקב נגיף הקורונה ב-17 במרץ 2020. רוני כנפו
מכירת בקבוקי אלכוג'ל בירושלים/רוני כנפו

איך שרים הילדים? "עשר אצבעות לי יש - כל דבר יודעות הן". ואכן, הידיים הן ללא ספק אחד האיברים החיוניים ביותר בגופו של האדם, והן המעניקות לו את היכולת לבצע את כל הפקודות שהמוח מוציא ואת כל המחוות שהלב מרגיש. אולם בעוד שלידיים יש כוח לבנות, כמאמר השיר, יש להן יכולת לא מעטה גם להזיק.

בימים אלו ממש, כשכולנו נקראים לדגל לציית להנחיות משרד הבריאות, הידיים הן אויב מספר אחד שלנו. ראו מה כותב משרד הבריאות בהנחיותיו האחרונות: להימנע מלחיצות ידיים, פתיחת דלתות לא בכף היד, רחיצת ידיים לעיתים קרובות, הקפדה על היגיינת ידיים, רחיצת ידיים בכניסה וביציאה לעבודה, לא לגעת באף ובפה ועוד. הידיים הן המעבירות המרכזיות של וירוס הקורונה כיון שטיפות המכילות את הוירוס עלולות להישאר על הידיים שעות ארוכות, ומכאן יכולתן העצומה להזיק. העברה זו דרך הידיים היא זו שהובילה לזינוק המטאורי ברכישת מוצרי חיטוי, מגבונים מכילי אלכוהול וכפפות חד פעמיות.

בתזמון מופלא, בדף היומי של היום אנו מתוודעים ליכולתן של הידיים גם להזיק. כל מי שניגש לסעודה המכילה לחם יודע שעליו לנטול ידיים. מהו המקור למנהג הזה? בדיוק בכך עוסק הדף היומי במסכת שבת. אחד היסודות החשובים שהיה קריטי בתקופה שבית המקדש היה קיים היה טומאה וטהרה. הנושא כבד מאד לדיון, אז נסתפק ונאמר שאנשים שהיו טמאים מכל מיני סיבות - למשל מי שהיה בקרבת מת, או מי שנגע בשרץ מת - לא יכלו להיכנס לבית המקדש, לא לגעת בקורבנות הקדושים וגם לא לאכול מהם. במציאות של אז שבית המקדש והקורבנות היו חלק מאד מרכזי בחיי העם, הגבלות בעקבות טומאה השפיעו מאד על אורח החיים.

נטילת ידיים באלכוג'ל

אם נשוב לנושא הידיים, חכמים הניחו שאדם עלול לגעת במקומות המוצנעים בגופו, או כמו הניסוח במקור שהוא לא ממש פוליטיקלי קורקט: "הידיים הן עסקניות". כיון שכך, מגע ידיים כאלה עם אוכל שצריך להיזהר בקדושתו - כמו למשל קורבנות שונים, עלול לפסול את האוכל מאכילה. על מנת להימנע מההגבלה הזו הורו חכמים על נטילת ידיים לפני כל אכילה, לא רק של קורבנות או של מיני אוכל אחרים שיש להם קדושה, אלא גם לפני אכילה של אוכל רגיל שאינו קדוש.

היום, למרות שאין לנו בית מקדש ואין הקרבת קורבנות, עדיין נשאר המנהג הזה שהפך למצווה עימנו, זכר לימים של אז. ראו עד כמה חזקה המצווה הזו: גם אם לפני דקה רחצנו היטב את הידיים במים וסבון, עדיין אנחנו מחויבים לבצע את טקס הנטילה אחר כך לפי הסדר שציוו אותנו חכמים. בימי הקורונה האלו אנו נוטלים ידינו באלכוג'ל, וכפי שאמר אתמול הרב ראובן בארץ נהדרת בהומור הנפלא שלו: "ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם שקידשנו במצוותיו וציוונו על נז'ילת ידיים"

שבת שלום ובריאות שלמה

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully