וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה בעולם: מצבה של הקהילה היהודית בלונדון אינו טוב

הרב אסף פורטל ס״ט בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

21.3.2020 / 21:14

פיקוח נפש דוחה את כל התורה: בשבילי אישית כרב בית הכנסת הגדול וקהילה גדולה בלונדון, ההחלטה היתה מאד מאד קשה. בדמעות שליש כתבתי את מכתב ההודעה לקהל על סגירת שערי בית הכנסת ובית המדרש עד להודעה חדשה. אבל כשם שמקבלים שכר על הדרישה, כך מקבלים שכר על הפרישה

חרדים בשכונת סטמפורד היל בלונדון, בריטניה, 2015. GettyImages
חרדים בשכונת סטמפורד היל בלונדון/GettyImages

עם ישראל היקר והאהוב,
בימים אלו אנחנו ללא ספק עוברים תקופה מאד קשה ומאתגרת בעולם. תקופה שהנסתר רב על הנגלה. מדינות עשירות קורסות. חברות גדולות קרסו ונכנסו למשבר פיננסי ענק. חברות תעופה ואלפי מטוסים מקורקעים ללא יכולת לטוס. שערי מדינות נסגרו. הבורסה צונחת. מניות חשובות נקברו כלא היו, מאות אלפי אנשים מחוסרי עבודה, והבלגן חוגג.

והכל... בגלל איזה אורח קטנצ'יק (שבשביל לראות אותו צריך להגדילו פי 100000 במיקרוסקופ) חדש שנחשף בעולם. ללא ספק רואים שהגיע הזמן לומר לעולם הגדול "אין עוד מלבדו".

אנחנו בלונדון עוברים תקופה לא פשוטה גם בצד הגשמי וגם בצד הרוחני. יש פה הרגשה של פאניקה גדולה ברחוב. תורות ענק ברשתות השיווק. מדפים שמתמלאים ומתרוקנים על בסיס של שעה שעה. והרגשת נכאים. האמת... לא חסר אוכל בכלל. יש שפע גדול ובמיוחד במוצרים הכשרים לפסח יש מספיק אוכל לשנה. הספקים מתחננים לציבור: אנא, אל תכנסו לפניקה.

בוריס ג'ונסון בתחילה חשב שעדיף להשאר בשינת החורף שלו מאשר לטפל ברצינות בכל המשבר הגדול הזה. אבל לאחרונה התחיל להתעורר ולהבין את המצב לאשורו. ועל כן החליט להחמיר את הכללים עם האזרחים. בזמן כתיבת שורות אלו אין עדיין עוצר ברחובות, אמנם מדברים על כך שזה יתחיל בקרוב. בגדול. אנשים יוצאים מביתם מתי שרוצים. אבל ללא ספק הרחובות ריקים מאדם. משרדים בעיר סגורים. בנייני ענק משותקים וכולם מעדיפים לעבוד מהבית. תיירות כמעט אפס. אם ביום יום הלכת ברחוב אוקספורד היית צריך לדחוף אנשים בשביל ללכת מרוב הצפיפות, אז כיום חנויות סגורות והרחובות ריקים.

ופה המקום לומר שאפו ענק למדינת ישראל ולראש הממשלה בנימין נתניהו, שמנווט את האוניה מול הסערה בצורה מדהימה ומיוחדת. כיון שהם קלטו את התמונה מיד בהתחלה, ומיד עשו ועדיין עושים כל שביכולתם שהמגיפה לא תתפשט. והלוואי וכל המדינות היו נוקטות אמצעי זהירות כמו מדינת ישראל. ללא ספק. יש לנו הרבה מה ללמוד וממי ללמוד.

ובקשר לקהילה היהודית. המצב לא פשוט. הרבה אנשים נדבקו בנגיף המסוכן. ומשתדלים מאד לנקוט משנה זהירות. אבל לצערי עדיין רואים קבוצות אנשים שלא באמת מבינים את הסכנה שבדבר. וה' ירחם על עמו ישראל, אנו בקהילה הקמנו מערך מיוחד שעוזר לאנשים שנשארים בבית בבידוד, לקנות להם אוכל ולספק את כל צרכם ובמיוחד לחג הפסח. ביום רביעי בלילה קיבלו הרופאים וכל רבני הקהילות החלטה גורפת לסגור את כל בתי הכנסיות מיידית בכדי למנוע התאספות.

אומר את האמת. בשבילי אישית כרב בית הכנסת הגדול וקהילה גדולה בלונדון, ההחלטה היתה מאד מאד קשה. בדמעות שליש כתבתי את מכתב ההודעה לקהל על סגירת שערי בית הכנסת ובית המדרש עד להודעה חדשה. אבל כשם שמקבלים שכר על הדרישה, כך מקבלים שכר על הפרישה. ופיקוח נפש דוחה את כל התורה. לא לוקחים סיכונים! ההוראה לציבור כעת. שמרו על עצמכם. אל תכנסו לסיכונים מיותרים. ואם אין צורך לצאת מהבית אל תצאו.

וה' הטוב ירחם על עמו ישראל. ונזכה לביאת משיח ולראות את בנין בית המקדש במהרה עומד על מקומו. כהנים בעבודתם לווים בדוכנם וישראל במעמדם. אכי"ר.

הצב"י אסף פורטל ס"ט
רב בית הכנסת הגדול קהילת "היכל לאה" לונדון אנגליה.

הרב אסף פורטל ס״ט בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully