וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על שבת ועל קורונה: זוהי המתנה הכי דמוקרטית וליברלית שקיבלנו

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

22.3.2020 / 11:50

הרב בני לאו: "אין לי בעיה שיהודים שלא מתאים להם לא ישמרו שבת, העיקר שהשבת שלהם לא תהיה כמו יום חול רגיל". אכן, השבת הזו הייתה שונה מימים רגילים תחת הנחיות הבידוד ואיסור היציאה. השבת הייתה זמן למשפחה, לעצמנו, מקום ומרחב לחשיבה על מה היקום מסמל

זמני כניסת ויציאת השבת, הדלקת נרות ופרשת השבוע. ShutterStock
שבת של משפחה/ShutterStock

בצל המלחמה בקורונה הגיעה אלינו ההנחייה להתבודד בבתינו ולקבל את השבת.

פרשת "ויקהל" אותה קראנו בשבת פותחת בפסוקים: "וַיַּקְהֵ֣ל משֶׁ֗ה אֶת־כָּל־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה לַֽעֲשׂ֥ת אֹתָֽם:בשֵׁ֣שֶׁת יָמִים֘ תֵּֽעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י יִֽהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם קֹ֛דֶשׁ שַׁבַּ֥ת שַׁבָּת֖וֹן לַֽיהֹוָ֑ה כָּל־הָֽעֹשֶׂ֥ה ב֛וֹ מְלָאכָ֖ה יוּמָֽת:גלֹֽא־תְבַֽעֲר֣וּ אֵ֔שׁ בְּכֹ֖ל מֽשְׁבֹֽתֵיכֶ֑ם בְּי֖וֹם הַשַּׁבָּֽת:"

רגע לפני שמתחילים תהליך בניית המשכן במדבר, ורגע אחרי מתן תורה, משה מוצא לנכון לאסוף את כל העם יחד ולחדד להם את המצווה החשובה ביותר בתורה - שמירת השבת.

שמירה על קדושת השבת - כל אחד והשבת שלו - היא המתנה היפה ביותר שעם ישראל קיבל וששרשר לשאר העולם. השבת היא קודם כל מתנה דמוקרטית וליברלית, היא שייכת לכולם: "... אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ". השבת מצווה על האדם, על ילדיו, על משרתיו, על חיות הבית ועל הגר, הנוכרי שגר בארצנו מנוחה בצורה שוויונית. מצווה זאת פרצה דרך בעולם העתיק בשוויוניות שלה. כולם נחים יום אחד בשבוע ובאותו היום.

התקדים שיצרה הקורונה: בתי הכנסת סגורים

בפרשת ויקהל, מיד אחרי מצוות השבת, עם ישראל מתחיל בהכנות לבניית המשכן, אותו מבנה ארעי במדבר שבו שכנו לוחות הברית ובתוכו שכנה השכינה, מאז ועד היום חלפו כשלושת אלפים ושלוש מאות שנים. המשכן היה התשתית לבניית מקדש הקבע בהר המוריה ולאחר חורבנו החלו בקיום התפילות בבתי הכנסת "מקדש מעט". אפשר לומר כי השבת הזאת של פרשת "ויקהל", היא השבת הראשונה בהיסטוריה הארוכה שלנו כעם, שבה כמעט על בתי הכנסת בעולם היו סגורים. עם ישראל ידע פוגרומים, גירושים, שואות אבל תמיד בחלק מסויים של העולם התקיימו תפילות שבת בבתי כנסת. השבת הזאת הסגר כמעט מוחלט בישראל, בארה"ב ובאירופה וכנראה בשאר העולם.

בהתנגשות בין בניית המשכן בפרשתנו לקדושת השבת - גוברת השבת. יואל רפל בספרו "על הפרשה" כותב כי השבת מתוארת כ"מקדש הזמן". המונח "קדוש" הוא מאבני היסוד של היהדות ומשמעותו "נשגב וטהור, מובדל מעם". הדבר הקדוש הראשון בתולדות האדם היה בבריאת העולם כשקידש את השבת "ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו". אלוהים מקדש את הזמן ולא משהו פיזי כמו שמש או הירח או מקום ספציפי בארץ.

במעמד הר סיני מקדש אלוהים את עם ישראל "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" ורק לאחר מתן תורה וחטא העגל אלוהים מצווה על בניית המשכן ובזה מקבע את "קדושת המקום או המרחב".

הקדושה הראשונה והחשובה בתורה היא קדושת הזמן - השבת, ואילו הקדושה השנייה היא קדושת עם ישראל ורק הקדושה השלישית ביהדות בפרשה שלנו היא קדושת המקום או המרחב - המשכן.

ארץ ישראל התקדשה מאז שנתנה הארץ לאברהם אבינו בברית בין הבתרים, וקדושתה המגיעה על ידי ישראל היא מאז שכבשוה וחילקוה בימי יהושע, והחזיקו בה בימי עזרא.

השבת הזאת שהייתה לנו השנה, היא שבת שלראשונה רוב העם היהודי בילה בביתו. כל משפחה בביתה שלה, וכמו שאמר הרב בני לאו: "אין לי בעיה שיהודים שלא מתאים להם לא ישמרו שבת, העיקר שהשבת שלהם לא תהיה כמו יום חול רגיל" ואכן השבת הזאת תהייה שונה מימים רגילים תחת הנחיות הבידוד ואיסור היציאה. השבת הזאת היא זמן למשפחה, זמן לעצמך, מקום ומרחב לחשיבה על מה היקום מסמל לנו באמצעות וירוס הקורונה.

שבוע נהדר מרמות השבים. אנא שמרו על הוראות הרשויות ושבע"ה נהיה בריאים.

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully