וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורות בימי קורונה: הילדים מוציאים אתכם מדעתכם? הכנו לכם מבחן הורות קטן

נעמה אלפסי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.3.2020 / 7:32

כשהילדים לא משתפים פעולה, עושים רעש, לא באים כשקוראים להם אלף פעם, קמים מוקדם מדי או מאוחר מדי - האכזבה יכולה להציף אתכם. והשאלה הזו מנקרת לכם בראש: למה אצלי זה ככה? כנסו למבחן ההורות

ילדה חוטפת צעצוע לאחיה התינוק. ShutterStock
זה שלי. לא, זה שלי/ShutterStock

בימים אלו כולנו כמו סרדינים עם כל בני הבית, וגם קצת במתח. ייתכן שהוציאו אתכם לחופשה ללא תשלום, ייתכן שאתם בטירוף של עבודה דווקא בגלל מצב החירום, השינוי בשגרה עלול להגביר את הלחץ ובמצב הזה יש סיכוי שהילדים עולים לכם על העצבים.

כשהילדים לא משתפים פעולה, עושים רעש, לא באים כשקוראים להם אלף פעם, קמים מוקדם מדי או מאוחר מדי, תלוי בני כמה הם - האכזבה יכולה להציף אתכם. והשאלה הזו שמנקרת בראש: למה אצלי זה ככה? למה אני לא מצליחה לחנך את הילדים שלי? תשמע בראש שלכם חזקה מאי פעם.

אני רוצה לשתף אתכם בפטנט שלי, במה שאני עושה כשזה קורה לי: אני לוקחת דף וכלי כתיבה, אפשר גם טלפון - ומחברת מבחן אמריקאי הכולל את כל השאלות האפשריות הקשורות לחינוך שלי. לדוגמה: על פי מה שחינכתי אתכם, האם צריך להקשיב לאמא או להתעלם ממנה? שאלה נוספת: לפי החינוך שחינכתי אתכם, האם טוב להרביץ לאח הקטן או צריך לשתף אותו במשחק ולעזור לו? הבנתם את העיקרון.

וכך מאה שאלות מהסוג הזה. כשאתם מסיימים, אתם לא צריכים לתת לילדים שלכם את המבחן שחיברתם, אלא להסתכל עליו בתשומת לב ולשאול את עצמכם: אם הילדים שלי היו עונים עכשיו על המבחן הזה, שכותרתו: "מה טוב ונכון בעיני אמא ואבא שלי", מה לדעתכם יהיה הציון אותו יקבלו? בלי להכיר את הילדים שלכם אני כבר יודעת את התשובה. ברור שהם יקבלו מאה. גם הילדים שלי מקבלים 100 במבחן הזה, בכל פעם מחדש. ברור שהם יודעים בדיוק איך מצופה מהם להתנהג, ומה אמא ואבא חושבים על כל דבר שהם עושים.

מבינים טוב מאד

הם יודעים היטב, הם פשוט לא תמיד פועלים כפי שחינכנו אותם. מה זה אומר? זה אומר שלא כשלתם בחינוך. זה אומר שאתם לא צריכים להיות מאוכזבים מעצמכם. אתם עושים עבודה מעולה. אתם מגדלים את הילדים שלכם כפי שנכון בעינכם לגדל אותם. הם קולטים מכם בדיוק כיצד צריך להתנהל בעולם. על החלק הזה אתם אחראים. לחנך. זה התפקיד שלנו כהורים. איך לחנך? כל אחד על פי דרכו. על הביצוע אתם לא אחראים. אין לכם שלט בעזרתו אתם יכולים לשלוט על הילדים שלכם ועל התנהגותם. זה החלק שלהם בלבד.

המטרה היא לשחרר אתכם מתחושות קשות שאין שום סיבה בעולם שתרגישו. אתם משלמים מחיר רגשי כבד על לא עול בכפכם. תעשו לעצמכם טוב ושחררו את האחריות על מה שלא שלכם כלל.

הכותבת מנחת הורים ויועצת זוגית ואישית בגישת שפר. חברה בצוות הניהול של מרכז שפר- מרכז להכשרת מנחים ויועצים בגישת שפר, הורות זוגיות ומודעות עצמית.

נעמה אלפסי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully