וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשה רבינו ועד הנסיך צ'ארלס: הקורונה מלמדת שכולם שווים מול האלוקים

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

29.3.2020 / 7:57

רבים ממנהיגי העולם חלו בקורונה. הנסיך צ'ארלס, בוריס ג'ונסון, בכירים בשלטון האיראני, נשיא ברזיל, תום הנקס ושחקנים בהוליווד, כוכבי על בכדורגל וכדורסל, אשת ראש ממשלת קנדה, והרשימה מתארכת. הקורונה אינה מבדילה בין שליחי ציבור לפשוטי העם, היא פוגעת בכולם

טום הנקס וריטה ווילסון. GettyImages
טום הנקס אובחן כחולה בקורונה/GettyImages

בשעה טובה הושלמה בניית המשכן, ועכשיו הוא ממוקם במרכז עיר האוהלים של בני ישראל במדבר. מחצית ספר שמות הוקדשה לתיאור בנייתו. בסוף ספר שמות כתוב "ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן", שהרי נכתב "ובניתם לי משכן ושכחתי בתוככם". המשכן הוא לכל האומה - לא רק בשביל ההנהגה.

המסר החבוי בפסוקים אלה מלמד שאחרי שהסתיימה מלאכת בניית המשכן המקודש - קיימת סכנה כי ההנהגה והעומדים בראשה משה, הכהנים, בצלאל ובוני המשכן - יתבלבלו ויחשבו כי הם מובדלים מהעם. המסר הוא שהם בעצם נבחרו כדי להיות שליחים נאמנים ונציגים אל מול הבורא. הענן חוסם גישה למשכן "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד".

העסקים פועלים בשם העם או הופכים לאח"מים?

הרבה נאמר בחודש האחרון על התפשטות נגיף הקורונה בעולם, ונמצא כי רבים ממנהיגי העולם חלו בקורונה. יורש העצר הנסיך צ'ארלס, בוריס ג'ונסון ראש ממשלת אנגליה, בכירים בשלטון האיראני, נשיא ברזיל, תום הנקס ושחקנים בהוליווד, כוכבי על בכדורגל וכדורסל, אשת ראש ממשלת קנדה, והרשימה מתארכת מיום ליום. הקורונה אינה מבדילה בין שליחי הציבור לבין פשוטי העם. היא פוגעת בכולם.

הענן יצר מחסום ומשה מנוע מלהיכנס כרצונו לאוהל המשכן, שבתוכו שוכנים לוחות הברית. מהלך זה גרם למשה לעבור לחיות בתוך העם ולהתקרב מחדש אל האומה. המסר בפרשה הוא שהמשכן נועד לאומה ולא לשליחי הציבור שלה, והמסר כאן עובר מאד ברור למשה ולעם כולו.

כותב הרב משה גרליק בספרו "פרשה ופשרה" ש"משה הפגין במעשהו זה, כי נאמן הוא לכלל הברזל, החייב להיות נר לרגלי כל נבחר ציבור: לפעול בשם העם ולמען העם ובתוך העם. כלל הנשכח פעמים כה רבות על ידי העסקנים הפועלים 'בשם העם' ותוך כדי פעולה הופכים להיות אח"מים שזכויות יתר מלוות אותם כל ימי חייהם".

משנה סדרי עדיפויות

יש לי תחושה כי הקורונה באה ללמד את האנושות הרבה לקחים. לקח של צניעות, לקח של הסתפקות במה שצריך ולא במה שאפשר, ערבות הדדית, לקח של כיבוד הורים, כיבוד בני זוג וילדים, אהבת הארץ שלך ולא רק ארצות אחרות, לשמור על הטבע ועל בעלי החיים, אפילו להסתפק בבן זוג אחד לימדה אותנו הקורונה שהרי עכשיו אף אחד לא מתעניין בסטוצים ובפלירטים. הקורונה משנה לנו את סדרי העדיפויות בחיים והרגליים של שנים שונו כהרף עין.

שמתי לב כי כל דבר שנאסר לעשות בתקופת הקורונה הוא סוג של תיקון שעלינו לבצע. אסור להתקהל בחוץ כי צריך להשקיע יותר בזוגיות ובמשפחה, אסור לטוס כי צריך לטייל יותר בארצנו המדהימה, אסור לבזבז אלא רק לרכוש מה שחייבים, אסור לאכול בחוץ כי צריך לבשל יחד ולאכול יחד, אסור לראות את ההורים המבוגרים כי לא נתנו להם מספיק תשומת לב בשגרה.

אבל יותר מכל, וכמו במסר של פרשת השבוע, מלמדת אותנו הקורונה כי אינה מבדילה בין סלב לבין אנונימי, בין ראש הממשלה לבין האזרח פשוט, בין נסיך הכתר לבין ההומלס שגר במדרכות לונדון. אין ספק שמנהיגי העולם שכחו כי הם נבחרו כדי לשרת ולייצג את העם ולא את האינטרס האישי הצר שלהם ושל מקורביהם. מנהיגי העמים לומדים עכשיו לקח משמעותי שהם לא נישאים מהעם אלא הם שווים, כמו משה רבנו והכהנים בעבודת הקודש.

מנהיג שלא ישכיל לבצע תיקון ולשרת קודם כל את מי שבחר בו, ישלם מחיר יקר. תתחילו לשים לב לרשימת המפורסמים והחשובים שחלו בקורונה. כמו מכות מצרים - היא שוויונית ואינה מדלגת על אף אחד.

ואם אפשר נימה אישית למהלך הפוליטי שיביא בע"ה להרכבת ממשלה אחדות בישראל: אחרי שנה וחצי של איבה ופלגנות נוראה, אני מברך את הצדדים על שגילו אחריות ובגרות ושמו בצד את היריבות וחוסר החיבה האישי, תוך הבנה שהם צריכים לשרת את כל העם ולא את בוחריהם או את האגו. תבורכו כי אנו יודעים שההסטוריה היהודית הוכיחה כי כשעם ישראל מאוחד אף אויב לא יכול לפגוע בו, אפילו לא נגיף קטנטן וערמומי.

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully