פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הורות בימי קורונה: כך תעבדו מהבית כשהילדים על הראש

      כנראה שברור למעסיקים שהתפוקה ואיכות העבודה מופחתות, אך בשביל לשמור על שליטה - גם על הילדים וגם על העבודה, ולסיים את היום במצב שפוי ולא כמו אחרי מלחמה - ריכזנו עבורכם כמה טיפים לפעולה. הטיפים נכתבו לאמהות אך כמובן מתאימים גם לאבות. בהצלחה

      זוג מבוגרים יושבים מול מחשב (ShutterStock)
      הבייביסיטר בחופשה (צילום: ShutterStock)

      בזמן שאנשים מפוטרים או יוצאים לחל"ת עקב משבר הקורונה, המוני הורים ממשיכים לעבוד מהבית כרגיל, רק שזה לא בדיוק רגיל כי יש ילדים בבית: בין הרגליים, על הידיים, בחדרים, בסלון. ילדים שצריכים טיפול, תשומת לב, הכלה, הפעלה והרבה אוכל.

      סבא וסבתא לא אופציה כרגע, גם לא הבייביסיטר. העוזרת גם לא מגיעה והבית צריך תחזוקה, הבלאגן עולה על גדותיו, ולמרות כל הקישורים מהמורות והגננות - הילדים עדיין לא יושבים בשקט, אלא רק "מאבדים את זה" ככל שההסגר סוגר.

      עם כל זה, הבוס מחכה לתגובה על המייל מאתמול ויש דד ליין להגשת המכרז. לא פשוט. איך עושים את זה?

      כנראה שברור למעסיקים שהתפוקה ואיכות העבודה מופחתות, אך בשביל לשמור על שליטה - גם על הילדים וגם על העבודה - ולסיים את היום במצב שפוי ולא כמו אחרי מלחמה, ריכזנו עבורכם כמה טיפים לפעולה. הטיפים נכתבו לאמהות אך כמובן מתאימים גם לאבות. כמו כן, ברור שכדאי להתאים את הטיפים בהתאם לגיל הילדים ולמצוא עוד דרכים יצירתיות לעבודה מהבית המתאימה ספציפית למשפחה שלכם.

      כך תעשו את זה נכון

      1. תאמו ציפיות ריאליות עם הבוס: מה אתם אמורים להספיק השבוע, מה דחוף להיום. עשו תעדוף משימות וסכמו יחד שהתוצרת היא החשובה ולא מכסת שעות העבודה.

      2. הכינו טבלת פעילויות שבועית: אם אין מסגרת, הילדים ואתם תלכו לאיבוד. הכינו טבלה שבועית עם סדר יום הכוללת שעות ופעילויות המשלבות זמן "עצמאות" וזמן "אמא", כאשר זמן "עצמאות" מוקדש לעבודה. כדאי להתחיל בפעילויות רגועות בבוקר ולשמור את האנרגיות לשעות ה"טרפת".

      3. צאו להפסקות עם הילדים: תאמו הפסקות קצרות של 5-10 דקות בין הפעילויות. הסבירו לילדים כי בזמן פעילות משתדלים לתת לאמא לעבוד ויש לשמור את השאלות להפסקה, אלא אם זה ממש ממש דחוף (יורד לי דם, ברח לי במכנסיים). תאמו הפסקה ארוכה יותר לזמן ארוחת צהריים משותפת למשל.

      4. חלקו תפקידים ותורנויות: הילדים מתים על אחריות. הורידו מעצמכם כל מה שהם מסוגלים לעשות והאצילו סמכויות. לעצמכם שמרו את המטלות הקשות לאחה"צ. כמובן שרצוי לתת לילדים הגדולים להיות אחראים על הקטנים וכו'. וכך בזמן שהם קוצצים סלט ומפנים את המדיח, אתם עובדים.

      אפרופו תורנויות, גם תורות לשימוש במסכים יכולים לעזור.

      5. הקציבו זמן אחה"צ למטלות הבית: החליטו כמה זמן נחוץ להחזיר את הבית לקדמותו, ועשו זאת יחד עם הילדים כפעילות מהנה עם מוזיקה ושמחה.

      6. הציבו לעצמכם גבול עליון: אם אתם עובדים מהבית זה לא אומר שאתם פתוחים 24/7. אתם לא באמת עובדים 8.00-16.00, ואפילו שהעבודה גולשת, החליטו על שעה בה אין יותר שיחות טלפון או הודעות וואטספ אפילו אם הן קצרצרות.

      7. טבלת התנהגות אישית לכל ילד: לכל ימות השבוע, שתזכה את הילדים במדבקת סמיילי על כל יום שהצליחו לתת לאמא לעבוד. מי שיצבור X מדבקות על פי החלטתכם, יקבל פרס קטן.

      מספיק שתאמצו רעיון אחד או שניים - וכבר יהיה יותר פשוט. יהיו ימים יותר קלים ויהיו פחות. אם נגמר היום ולא הספקתם לסיים את מה שתכננתם, לא הצלחתם לשמור על איפוק וסבלנות עם הילדים - נשמו עמוק וקבלו את המצב ואת עצמכם בהבנה, בלי ייסורי מצפון או רגשות אשמה. זו הסיטואציה, לא אתם. מחר נסו מחדש והאמינו ביכולתכם להצליח.


      ליאת אזולאי היא אחראית פיתוח תוכן בעמותת "בית חם".