וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

67 שנים בדיוק לחיסון שהציל את העולם המערבי משיתוק ילדים

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

29.3.2020 / 7:21

בשישי האחרון, לפני 67 שנה (26.03.1953), הכריז יונה סאלק על פיתוח החיסון כנגד מחלת הפוליו. לאחר מאמץ מחקרי של שנים, בשנות החמישים של המאה ה-20 שני חוקרים אמריקאים פיתחו חיסונים נגד פוליו, שהפכו בבוא הזמן את המחלה לנדירה בעולם המערבי

יונה סאלק ממציא חיסון הפוליו עם ראש הממשלה דוד בן גוריון באוניברסיטה העברית, 1 במאי 1959. פריץ כהן, לשכת העיתונות הממשלתית
יונה סאלק עם דוד בן גוריון/לשכת העיתונות הממשלתית, פריץ כהן

בשישי האחרון, לפני 67 שנה (26.03.1953), הכריז יונה סאלק על פיתוח החיסון כנגד מחלת הפוליו.

לאחר מאמץ מחקרי של שנים, בשנות החמישים של המאה ה-20 שני חוקרים אמריקאים פיתחו חיסונים נגד פוליו, שהפכו בבוא הזמן את המחלה לנדירה בעולם המערבי והורידו את מספר מקרי המחלה השנתיים בעולם מ-350,000 בשנת 1988 ל-74 בלבד בשנת 2015.

את התרכיב הראשון פיתח ד"ר יונה סאלק באמצעות נגיף מומת, ולאחר מכן בשנת 1962 נתנה ארצות הברית אישור לשימוש בתרכיב נוסף שפותח על ידי ד"ר אלברט סבין שהסתמך על נגיף מוחלש הניתן בטיפות דרך הפה.

בשנות ה-50 פיתח ובחן סאלק את החיסון הראשון נגד שיתוק ילדים מנגיפים מומתים. זריקת החיסון שפיתח סאלק נוסתה לראשונה בקופים ולאחר מכן בחולים במכון ווטסון שכבר לקו בשיתוק כתוצאה מפוליו. לאחר מכן ניתן התרכיב למתנדבים בריאים, לרבות סאלק ומשפחתו. המתנדבים פיתחו נוגדנים כנגד הפוליו ואיש מהם לא סבל מתגובה שלילית לחיסון.

ב-1955, לאחר סדרת הניסויים, הוכרז החיסון כמועיל ובטוח לשימוש, וסאלק קיבל פרסום עולמי כאיש אשר ניצח את שיתוק הילדים. בכל זאת הוא החליט שלא לרשום פטנט על החיסון ולמסחר אותו אלא לשחרר אותו לנחלת הכלל.


תודה לעמוד הפייסבוק "היום בהיסטוריה" על האינפורמציה

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully