וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הלכה: המפר את הוראות משרד הבריאות פסול לעדות

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

30.3.2020 / 7:32

לאחר מספר ימים של עיכול והפנמת המצב - יוצאת שורה של רבנים ופוסקי הלכה ומכריזה כי הוראות משרד הבריאות הופכות בעצם לפסק הלכה. הרבנים מתבטאים בצורה חריפה כלפי מי שלא נשמע להנחיות ומתנהג על פיהן

הרב פנחס זלצמן מולדובה. באדיבות המצולמים
הרב פנחס זלצמן, מולדובה/באדיבות המצולמים

הרב חיים קניבסקי, גדול הדור החרדי, הורה בצעד חריג למגזר לא להתפלל במניין או בחבורות אלא אך ורק ביחידות. מדובר בהנחיה חמורה ביותר, שהינה אף מחמירה ביחס למשרד הבריאות, שאסר על תפילה בבתי כנסת אך התיר קיום מניינים באוויר הפתוח ותוך רווחים של שני מטרים בין אדם לאדם.

הרב קניבסקי פרסם מספר פסקי הלכה דרמטיים בכל הקשור לטיפול בקורונה בעולם החרדי, זאת בתשובה לשאלות שעלו מקהילות שונות בירושלים. על פי הוראתו, מי שאינו שומר על הנחיות משרד הבריאות מוגדר כ'רודף', מונח שמשמעותו מחייבת כל אחד למסור למשטרה את מי שמזלזל בהנחיות. יש לענות בטלפון בשבת למי שמחכה לתשובות על בדיקת קורונה, ויש למחות בחריפות בפני כל מי שלא שומר בקפדנות על הוראות הרופאים. למעשה, קבע הרב קניבסקי, כי אם אדם זלזל בהוראות וגרם למישהו למות, הוא "קרוב למזיד", כלומר כאדם שהרג אחר בכוונה.

כשנשאל מה הציבור יכול לקבל על עצמו כדי לעצור את המגיפה הנוראה שכבר מתו בה רבים כל כך, השיב במילה אחת: "להתפלל".

איסור מן התורה

הדיין החסידי הרב פנחס זלצמן שיגר מספר הוראות לבני קהילתו במולדובה, בהם הוא פוסק כי מי שמפר את הוראות משרד הבריאות הינו בגדר דין רודף ופסול לעדות. לדברי הדיין פנחס זלצמן, דיין באחד מבתי הדין החשובים בבני ברק ומחשובי חסידות סלונים בעיר שמכהן גם כרבה של מולדובה - מי שמפר את הנחיות משרד הבריאות הוא פסול לעדות ובנוסף חל עליו דין רודף.

את הדברים אמר הרב זלצמן כחלק מסדרת תשובות הלכתיות לבני קהילתו בקישינב, מולדובה. במענה ההלכתי אמר הרב זלצמן "מי שעובר על ההנחיות של הרופאים ומשרד הבריאות הוא עובר על ספק איסור דאורייתא, הוא נקרא רודף ובוודאי שהוא נחשב לקל דעת והוא פסול לעדות".

דבריו של הרב זלצמן, מחשובי הרבנים בחבר העמים, מצטרפים לשורה של רבנים מובילים בציבור החרדי שיצאו בחריפות נגד מפירי הכללים.

אפרת פינקל בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully