וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום האוטיזם הבינלאומי: כך נראה אוטיזם בזמן משבר

ליאת אזולאי, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

2.4.2020 / 8:23

היום (2.4) מצויין בעולם יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם. בכל שנה, זהו יום גדוש להעלאת המודעות, אך כשמשבר הקורונה מרחף מעל כולנו, האוטיזם נדחק הצידה. דווקא בימים אלו חשוב לתת לו ביטוי משום שלאנשים עם אוטיזם יש קשיים שבשגרה, ועל אחת כמה וכמה בזמן משבר

אילוסטרציה. ShutterStock
תסכול/ShutterStock

היום (2.4) מצויין בעולם יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם. בכל שנה, זהו יום גדוש להעלאת המודעות, אך כשמשבר הקורונה מרחף מעל כולנו, האוטיזם נדחק הצידה. אבל דווקא בימים אלו חשוב לתת לו ביטוי משום שלאנשים עם אוטיזם יש קשיים שבשגרה, ועל אחת כמה וכמה בזמן משבר.

אוטיזם היא תסמונת נוירו-התפתחותית הגורמת לקושי בסיסי ביצירת קשרים חברתיים, בפרשנות של סיטואציות חברתיות, רגשות ומחשבות של האחר. כמו כן, ישנם דפוסי התנהגות חזרתיים, צמצום בתחומי עניין ופעילויות וכן קושי בויסות חושי. מעבר למגבלות, לאוטיסטים גם חוזקות מובהקות כמו: זיכרון, יכולת זיהוי תבניות, ירידה לפרטים ועוד.

יכולות גבוהות במיוחד

א' לוקה באוטיזם, לומד מידענות לאחר שסיים בהצלחה שירות לאומי. כשהחל ללמוד הוסבר לו מטעם המכללה כי לא יוכל לקבל תעודה בסוף הלימודים מאחר שלא יוכל לעבוד עם קהל ובטח לא לנהל ספריה, אם כך, גם אין טעם שיעשה פרקטיקום.

תמי שמואל, רכזת תעסוקה והכשרות מקצועיות מעמותת "בית חם" נכנסה לתמונה ובתמיכת ההורים נפגשה עם הדיקן, עם אחראית הנגישות במכללה ועוד גורמים, בכדי להסביר על הקשיים, והכי חשוב, על היכולות וההנגשות הדרושות לא' בכדי להצליח בלימודים, כולל סיוע רציף שלה בלימוד אסטרטגיות למידה והפחתת לחץ. כיום הוא כבר לקראת סוף לימודיו ויקבל תעודה בדיוק כמו כולם. א' אפילו מסיים את הפרקטיקום בספריה ומנהלת הספרייה יוצאת מגדרה מרוב הערכתה אליו. לטענתה יכולותיו הגבוהות והצלחתו בעבודה הם הרבה מעבר לאדם ללא אוטיזם. הוא מסיים משימות תוך שעתיים כשלאחרים לוקח יומיים, בצורה מדויקת ואיכותית.

דבורה, אמא של א', מספרת שבכדי להגיע לעצמאות יש צורך בהמון הכלה ותיווך העולם. "בשנותיו המוקדמות, לא' היה סף תסכול נמוך. הרבה דברים בעולם הם לא הוגנים וצריך המון סבלנות ושיח על איך ניתן לפתור את הבעיה, אילו עוד פרשנויות ניתן לתת לסיטואציה. כיום הוא במצב שהוא מסוגל להביע את עצמו רגשית בצורה מאוד טובה ומאוזנת ויחסית במהירות. כמו כל הילדים, ילדים עם אוטיזם זקוקים להמון הכלה אך גם לגבולות. למצוא איזון בין המקום הטבעי שלהם, המוגן והבטוח, לבין דחיפה החוצה, להתנסות. רצוי לעודד את הילד לעשות מאמץ במינון שנכון לילד. הכי קל זה לוותר, לשבת בתוך ה"שריון" ולא לצאת בכדי לא להיפגע, אך זה לא חיים."

עבודה משותפת מול הקהילה

דבר נוסף בגדר חיוני בעיני דבורה, הוא תמיכה ועבודה משותפת עם ומכל הקהילה: משפחה, בית הספר, חוגים, קופת חולים ומסגרות נוספות שמסייעות. מבחינתה הליווי של תמי הוא יד מושטת: "תמי מקסימה, היא מאוד מעצימה ונותנת ביטחון, יחס של כבוד שזה לא מובן מאליו, יש לו יכולות והיא רואה אותם ומקדמת אותו".

בימים אלה א' ממשיך את לימודיו באופן מקוון וגם את הקשר עם תמי בטלפון או בזום. תמי מצידה מציינת כי כשההורים מעורבים בתהליך, התוצאות טובות יותר. היא אף הבחינה, כי הלחץ והחרדה שחווים אנשים נורמטיביים, בימים אלה מועצמים אצל א' וגם אצל מקבלי שירות נוספים שהיא מלווה. מה שעוזר להפחתת החרדה הוא הקשר, המקום הבטוח לשתף את הרגשות שעולים והתמיכה. בימים אלה הקשר מוגבר ומתנהל גם עם ההורים, בכדי שכולם יוכלו לעזור אחד לשני בהפחתת החרדה, העצמה ובנירמול המצב.
כמו בעולם כולו ובמיוחד בארצנו הקטנטונת, משבר הקורונה רק מעצים את העובדה שלקשר האישי, לתמיכה ולערבות ההדדית אין תחליף, עבור כולנו ועוד יותר לאנשים עם צרכים מיוחדים. משם הכל מתחיל והם הפתרון כנראה לצליחת המשבר. זכרו זאת גם כשהוא יחלוף.

ליאת אזולאי, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully