וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקומיים הגויים בחרו: לשפץ את בית הכנסת העתיק

חיים הלוי, בשיתוף שובה ישראל

14.10.2020 / 16:07

האיחוד האירופי יממן את שיקומו של בית הכנסת העתיק בעיירה רשקוב במולדובה, זאת לאחר שהוא נכלל ברשימת עשרה אתרי מורשת. בית הכנסת עלה לכותרות לפני כ-3 שנים בזכות הגעתם למקום של תלמידי "שובה ישראל" של הרב פינטו, שנחשפו לגודל ההרס

בווידיאו: שיפוץ בית הכנסת העתיק ברשקוב, מולדובה/שובה ישראל

קידוש השם: האיחוד האירופי יממן את שיקומו של בית הכנסת העתיק בעיירה רשקוב במולדובה, זאת לאחר שהוא נכלל ברשימת עשרה אתרי מורשת. בית הכנסת הוחרב על ידי השלטון הסובייטי ונותר שומם עד עתה.

בית הכנסת חסר הגג נבנה במזרח מולדובה וכיום לא נותר ממנו רבות, מלבד שרידים מקירותיו המעוטרים שבעבר שימשו את הקהילה היהודית שנכחדה ברובה על ידי הנאצים.

כאמור, כעת צפוי בית הכנסת לעבור שיחזור ושיפוץ בסכום של 43,000 דולר, זאת לאחר שנבחר ברוב קולות, על ידי כתשעת אלפים מתושבי האיזור שהיו זכאים לבחור מתוך עשרה פרויקטים הזקוקים לשימור ולשיפוץ.

בית הכנסת ובית העלמין היהודי הסמוך - עלו לכותרות לפני כשלוש שנים, לאחר שבשליחותו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, קבוצת תלמידים מישיבת 'שובה ישראל' הגיעה למקום במטרה לאתר את ציונו של הצדיק רבי שבתי מרשקוב זי"ע, תלמידו של אבי החסידות הבעל שם טוב זי"ע, ומחבר סידור המבוסס על פי נוסח וכוונת האר"י זי"ע.

שיפוץ בית הכנסת העתיק - רשקוב, מולדובה. שובה ישראל,
שיפוץ בית הכנסת העתיק - רשקוב, מולדובה/שובה ישראל

תלמידי 'שובה ישראל' הפכו כל אבן בבית העלמין היהודי העתיק - אך הציון המבוקש לא נמצא. במהלך החיפושים נחשפו התלמידים למראה מזעזע: עצמות נפטרים יהודים - היו פזורות ומצבות מנותצות היו מושלכות מתחת לשיחים הקוצניים. במשך שעות ארוכות עמלו התלמידים לקבור את העצמות ודאגו לכבוד הנפטרים.

אחד התלמידים שנכח במקום סיפר: "כשהגענו לבית העלמין הסמוך לבית הכנסת - הזדעזענו. עצמות של יהודים היו פזורות מכל עבר. זה היה מחריד. בגלל שהמקום היה נטוש הרבה שנים, הגויים המקומיים לקחו את מצבות הקברים והשתמשו בהן לגדרות לחצרות הבתים. בזכות שליחותו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו - זכינו לעשות מעמד אשכבה לנפטרים ולדאוג לכבודם".

שיפוץ בית הכנסת העתיק - רשקוב, מולדובה. שובה ישראל,
שיפוץ בית הכנסת העתיק - רשקוב, מולדובה/שובה ישראל
חיים הלוי, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • בית כנסת
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully