וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר אישי כבד": 56 שנים אחרי - הוקרה לכומר שתקף את הנאצים

חיים הלוי, בשיתוף שובה ישראל

14.10.2020 / 13:31

בשגרירות ישראל בברלין נערך טקס בו קיבל ד"ר ריצ'רד פון יאן, בנו של יוליוס פון יאן, את אות חסיד אומות עולם בשם אביו, שהתעמת עם השלטונות בגרמניה בעקבות "ליל הפוגרומים" ב-1938

טקס שגרירות ישראל בגרמניה. שגרירות ישראל בגרמניה,
הטקס בשגרירות/שגרירות ישראל בגרמניה

כבוד והערכה 56 שנים אחרי: ביום שלישי (13.10.2020) התקיים בשגרירות ישראל בברלין טקס הענקת אות חסידי אומות עולם לכומר יוליוס פון יאן שנפטר בשנת 1964. את המדליה ותעודת הכבוד העניק שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף לד"ר ריצ'רד פון יאן, בנו של יוליוס פון יאן.

ב-16 בנובמבר 1938, שבוע לאחר 'ליל הפוגרומים', נשא פון יאן דרשה בכנסיית סנט מרטין באוברלנינגן (Oberlenningen, באדן-וירטמברג), בה גינה בחריפות את שריפת את בתי הכנסת, שוד רכושם של יהודי גרמניה וגירושם למחנות ריכוז.

זמן קצר לאחר מכן, יוליוס הוכה באכזריות על ידי אנשי ה-SA. הוא שרד והועבר לאחר מכן לכלא בית המשפט המחוזי בשטוטגרט. באפריל 1939 גורש פון יאן מוירטמברג ומצא מקלט בבוואריה.

בנובמבר 1939 גזר עליו בית משפט מיוחד בשטוטגרט 16 חודשי מאסר. במאי 1940 הוא שוחרר על תנאי ונשלח לחזית המזרחית. באוקטובר 1943 חלה בצהבת ונשלח לבית חולים צבאי בגרמניה. לאחר מכן הוא נשלח כחייל להונגריה ולאוסטריה. לאחר כניעת גרמניה הוא נפל לזמן קצר בשבי האמריקאי.

יוליוס פון יאן. ד”ר ריצ’רד פון יאן,
יוליוס פון יאן/ד”ר ריצ’רד פון יאן

בספטמבר 1945 חזר יוליוס פון יאן עם משפחתו לבית הכנסת באוברלנינגן. בשנת 1961 יצא לפנסיה מוקדמת. הוא נפטר ב-21 לספטמבר 1964, בגיל 67.

שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף אמר במעמד הטקס כי "יוליוס פון יאן היה איש דת שהתייצב לצד העם היהודי מיד לאחר ליל הבדולח. הוא מחה בפומבי על שריפת בתי הכנסת והעסקים היהודים אשר נהרסו ונבזזו ברחבי הארץ כולה בידי הנאצים".

לדברי השגריר: "הוא עשה את שהיה צריך לעשות כל בן אנוש, אך למרות זאת הוא היה היוצא מן הכלל. במעשה זה הביע אומץ לב עליו נאלץ לשלם מחיר אישי כבד. זו הסיבה שאנו מוקירים אותו היום על ידי הענקת התואר "חסיד אומות העולם".

ד"ר ריצ'רד פון יאן הודה בשמו ובשם אביו על הכבוד המיוחד בהענקת האות. אביו מונצח בקהילתו וכן ברמה הלאומית בגרמניה.

חיים הלוי, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • כומר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully