וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בושה: המצב העגום של ניצולי השואה בישראל

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

20.10.2020 / 9:01

דו"ח חדש של מבקר המדינה מראה כי למעלה מ-51 אלף ניצולי שואה, המקבלים גמלה שנתית, זקוקים להשלמת הכנסה על מנת לחיות בכבוד. הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי בתגובה: "שוקדים על צעדי סיוע ותכניות"

יותר מ-51,000 ניצולי שואה שמקבלים גמלה שנתית זקוקים להשלמת הכנסה כדי לחיות בכבוד, זה הנתון הכואב שפורסם על ידי מבקר המדינה. על פי הדו"ח, בשל קשיים כלכליים תכניות סיוע רבות שהיו צפויות לסייע לניצולים עומדות בפני סגירה.

במשך השנים מצבם הכלכלי של ניצולי השואה הלך והחמיר. מאז הדו"ח הקודם עלה שיעור הנזקקים להשלמת הכנסה בקרב ניצולי השואה מ-67% בשנת 2017 ליותר מ-70% בשנת 2019.

בין היתר, על פי הדו"ח החמור, עולה בסוגיית תכנית הנגשה לדיור הציבורי כי בביקורת הקודמת נמצא שמשרד השיכון לא גיבש תוכנית להנגשת דירות של ניצולי שואה ונקבע כי על הרשות לסייע למשרד השיכון לגבש לפי הצורך תוכניות ייעודיות לניצולי השואה. המעקב העלה כי אמנם משרד השיכון גיבש תוכנית להנגשת הדירות לניצולי השואה הגרים בדיור הציבורי, אך לשם השלמת התוכנית עדיין זקוק משרד השיכון לתקציב נוסף בסכום של כ-21 מיליון ש"ח.

צעדת ניצולי השואה בשדרות רוטשילד, אפריל 2013. דרור עינב
הפגנה למען ניצולי השואה/דרור עינב

בין המלצות מבקר המדינה הוא ממליץ כי הצוות הבין-משרדי יפעל להקמת נקודת מענה אחת שתרכז את כלל הזכויות והמענים הניתנים לניצולי השואה ויעקוב אחר מימוש זכויותיהם.

כמו כן, הוא יבחן אפשרות להגברת שיתוף הפעולה של משרד הרווחה עם ארגונים חוץ-ממשלתיים העוסקים ברווחת ניצולי השואה ואת התמיכה בהם, במקביל לגיבוש תוכניות למימוש התקציב בעצמו, וכן יעגן ויבטיח את המשך פעילותו השוטפת כדי להבטיח טיפול רציף בעניינים הקשורים לניצולי שואה.

הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד לשוויון חברתי הגיבה ואמרה כי "הרשות רואה חשיבות רבה בביקורת, מתייחסת בכובד ראש לכל העולה בה ומברכת על כך שמבקר המדינה רואה ברשות גורם מקצועי, משמעותי ומוביל בתחום הסיוע לניצולים. בדו"ח מוזכרות פעולותיה החשובות שעשתה בשנים האחרונות, לרבות הכרה באוכלוסיות נוספות והגעה עד לביתם של למעלה מ-50 אלף ניצולים. הרשות יחד עם השרה מירב כהן שוקדת על שורה של צעדי סיוע ותוכניות שישפרו משמעותית את רווחתם של ניצולי השואה".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully