וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה והחשש: יהודי העולם ישפיעו על הנעשה בישראל?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

26.10.2020 / 15:52

הצעת חוק של שרת התפוצות עומר ינקלביץ' וח"כ תהלה פרידמן, במסגרתה יוועצו הכנסת וממשלת ישראל עם יהדות התפוצות בשורת נושאים בעלי נגיעה ישירה לחיי אותם יהודים, מעוררת שיח. השרה מסבירה את הרעיון, החרדים מתנגדים: "מהלך יביא לפירוד ולא לאחדות"

מסמך חדש קורא לאמץ היוועצות בין כנסת וממשלת ישראל לבין יהדות התפוצות, בשורה של נושאים שיש להם נגיעה ישירה לחיים יהודיים בתפוצות ולקשר של הקהילות עם ישראל.

המסמך ממליץ על שינוי תקנון הכנסת ותקנון הממשלה, כך שיחייבו היוועצות עם נציגים מהעולם היהודי לפני חקיקה, החלטות ממשלה או תקנות משרדיות ביחס למספר נושאים מצומצם, אשר יש להם השפעה ישירה על יהדות התפוצות.

על שולחן הממשלה צפויה להיות מונחת הצעת חוק הקוראת לאמץ היוועצות ישירה מעין זו. הצעת החוק תוגש על ידי שרת התפוצות עומר ינקלביץ' וח"כ תהלה פרידמן. הצעת החוק הממשלתית תתבסס על הצעת חוק פרטית, אשר גובשה על ידי ח"כ תהלה פרידמן בשיתוף חברי "קואליציית העמיות", רשת מקצועית שהוקמה על ידי ארגון "ראות" וכוללת כ-400 מנהיגים ישראלים, הפועלים לחיזוק הקשר בין החברה הישראלית לעם היהודי.

יהודים חרדים בברוקלין ניו יורק. AP
הקשר עם ישראל יתחזק או ייפגע? יהודים בברוקלין/AP

לדברי השרה ינקלביץ': "אנחנו בונים בימים אלו שורת פלטפורמות חדשות לשיתוף פעולה במגוון תחומים בין ישראל לתפוצות כמו חינוך, זהות יהודית והקשר לישראל. אך מתבקש שכשעוסקים בנושאים הקשורים ליהדות התפוצות נקשיב גם ליהדות התפוצות. הם לא מחליטים במקום ממשלת ישראל, אבל חשוב עבורנו לשמוע את קולם".

לטענת השרה: "זה הזמן להפוך את השיח בין ממשלת ישראל ויהדות העולם לפורמלי. הצעת החוק הזו היא צעד חזוני המניע את מערכת היחסים בין מדינת ישראל ויהדות העולם. הוא צפוי לחזק את היחסים בין מדינת ישראל ליהדות העולם ואת מקומה של ישראל כמרכז העולם היהודי".

גורמים חרדים השמיעו קול אחר והזהירו מהמהלך: "לא ייתכן שיהדות התפוצות, שברובה היא רפורמית וקונסרבטיבית, תשפיע על נושאים שהם ציפור הנפש של העם היהודי ושעד כה נצמדו להלכה האורתודוקסית, דוגמת גיור וקדושת הכותל המערבי. המהלך יביא לפירוד ולא לאחדות ויגרור שיח בעייתי, שרק יעכיר את הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully