וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפן ההלכתי: גדול רבני תימן הכריע בשאלת הקברים הדרמטית

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

25.11.2020 / 8:23

הגאון רבי יצחק רצאבי - גדול פוסקי העדה התימנית בישראל, פרסם פסק הלכה בו דן בשאלה האם, בהמשך להצעת החוק שאושר בכנסת ישראל, ניתן לפתוח קברי קטינים יהודים יוצאי תימן לשם בדיקת דנ"א. הרב כתב: "עלה בידינו שהדבר מותר, ואין בזה חשש חלילה מצד ביזיון למת"

על פי הצעת החוק של ח"כ נורית קורן בנושא פתיחת קברי קטינים יהודים יוצאי תימן, לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה - יוכלו בני משפחה לפנות לבית המשפט ולבקש את פתיחת הקבר של יקיריהם ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה. ההצעה אושרה במליאה בעבר.

אלא שבאחרונה הסוגיה שבה ועלתה לסדר היום בעקבות פסק הלכה של הגאון רבי יצחק רצאבי - גדול פוסקי העדה התימנית בישראל, שדן האם פתיחת קברים מותרת על פי ההלכה.

בראשית מכתבו ההלכתי כותב הרב רצאבי: "נדרשתי לחוות דעתי הענייה, אודות השמה והשערורייה, אשר נהייתה בארץ בעוונותינו הרבים לפני כ-70 שנה, אחרי העלייה הגדולה מתימן על כנפי נשרים בשנת ה'תש"ט, שנעלמו מאות מילדיהם הקטנים ונלקחו מחיק אמותיהם, ולא נודעו עד היום הזה עקבותיהם".

קברים יהודים. ShutterStock
הקברים ייפתחו לשם החקירה?/ShutterStock

"הממונים עליהם טענו שהיו חולים ונקברו, אך זה חשוד מאוד, כי על כל פנים היה שלא בנוכחות בני משפחתם. וכל החקירות והדרישות עד עכשיו, העלו חרס, ולשמים עולה זעקתם".

הרב רצאבי התייחס להצעת החוק שאושרה: "והנה, זה מקרוב הוחלט והוסכם על ידי השלטונות להרשות לבני משפחותיהם לפתוח את הקברים, לראות ולבדוק אם אמת נכון הדבר שאכן יש שם עצמות, דהיינו שאין הקברים ריקים. וגם אם כן נמצאות שם עצמות, לעשות להם בדיקת דנ"א לאמֵּת אם הם, הם. מעתה יש לדעת האם מותר הדבר על־פי ההלכה לדעת תורתנו הקדושה".

לסיכום כתב הרב רצאבי את השורה התחתונה: "זאת אשיב בס"ד, כי אחר העיון וליבון העניין בספרי הפוסקים ראשונים ואחרונים, עלה בידינו שהדבר מותר, ואין בזה חשש חלילה מצד ביזיון למת, או משום חרדת הדין וכדומה. ואדרבה נראה שהדבר הוא לטובת החיים והמתים ולתועלתם, וגם לכבוד כל ישראל - עם־קדושים, שאינם מעלימים עין ומחרישים לנוכח גזלתם, ולהוקיע נגד השמש מוכרי נפשות אֵחיהם מבני ישראל".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • קברים
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully