וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 דברים שאולי לא ידעתם על חג הגאולה

מנחם מנדל רוסט, בשיתוף שובה ישראל

3.12.2020 / 13:37

במשך 53 ימים נאסר בעל התניא בשנת תקנ"ט ויום שחרורו, בי"ט בכסלו, נקבע מאז כיום חג מיוחד, המוכר גם בתור "ראש השנה לחסידות". מה מנהגי היום ואיך יחגג השנה בקורונה? כל התשובות

יהודים חסידים ירושלים. ShutterStock
מה עושים בראש השנה לחסידות?/ShutterStock

בשבת הקרובה יחול חג הגאולה, "ראש השנה לחסידות" - י"ט כסלו. הנה 10 דברים שרציתם לדעת על חג הגאולה: מה הסיפור שעומד מאחוריו, איך הולכים לחגוג אותו בעידן הקורונה ועוד

1. בשנת תקנ"ט (1,798 למניינם) הלשינו כמה ממתנגדיו של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד ומי שכתב את ספר היסוד של תורת החסידות ספר ה"תניא" (לימים נקרא שמו אדמו"ר הזקן "בעל התניא"). העלילה שהוצגה בפני הצאר הרוסי הייתה כי הרבי מורד במלכות ומסייע לאויביו בשלטון העות'מאני.

2. בעל התניא נאסר בידי שלטון הצאר והובל אל בית האסורים, ששכן במבצר פטרופבלובסקיה שבפטרבורג. הוא נחקר במשך 53 ימים באופן קשה, וכתב לחוקריו כי "נפלה עליי קינאה ושנאת חינם בלב מקצת אנשים קנאים... איני מקבל עבור התשובות לחסידי ולו פרוטה אחת. יש עליי חובה, על דתנו, שכל היודע מחויב ללמד למי שאינו יודע".

3. מאסרו של בעל התניא ארך 53 ימים. יום השחרור אירע בתאריך י"ט בכסלו תקנ"ט (1,798). התאריך נקבע על ידי חסידיו כחג משמעותי לדורות, בשם "חג הגאולה" וכן בשם "ראש השנה לחסידות".

4. השמחה לא נבעה רק מעצם השחרור, אלא כסמל לניצחון תנועת החסידות על המתנגדים. הרבי מליובאוויטש אף הסביר כי היה זה ניצחון על קטרוג שמיימי, שהיה על עצם הגילוי של תורת חסידות חב"ד. חסידי חב"ד מברכים ביום זה את הברכה: "לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות, תכתבו ותחתמו". בתאריך זה מתחילים בסדר לימוד התניא, ועורכים חלוקת הש"ס (תלמוד בבלי) בין כל החסידים.

5. היו חסידים שביקשו לכתוב ולחבר את "מגילת י"ט בכסלו", שבה יסופרו אירועי המאסר והגאולה. הם ביקשו את הסכמתו של בעל התניא, שסירב ואמר: "זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל, אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבה ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב".

תפילות במרחבים פתוחים בכפר חב"ד בהתאם להגבלות הקורונה 25 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
צעירי חב"ד הכינו פעילויות מיוחדות/ראובן קסטרו

6. בי"ט בכסלו יצא לאור ספר התניא לראשונה, בשנת תקנ"ז. הספר הודפס שנתיים קודם המאסר, והוא מסמל בעיני החסידים את המהפכה שאירעה באותה תקופה - הרחבת משנתה של תורת החסידות והפצתה לקהל יעד רחב יותר.

7. בשונה מהימים ההם, כיום חסידות חב"ד נחשבת מקורבת מאוד לשלטון ברוסיה והנשיא ולדימיר פוטין משתתף באופן תדיר באירועי חב"ד במוסקבה ומעודד את פעולות שלוחי חב"ד ברחבי המדינה.

8. למרות היחסים עם המעצמה הרוסית, אי אפשר בחב"ד בלי מאבק למען גאולה. ברוסיה עדיין מוחזקים ספרי אדמורי חב"ד בספריית לנין ברוסיה ותנועת חב"ד, בצעד נבון, מנהלת את המערכה להצלת הספרים. לא על ידי שלוחי חב"ד ברוסיה, כי אם על ידי יו"ר חב"ד בישראל, הרב יוסף יצחק אהרונוב. במסגרת המאבק נפסק בחודש שעבר על ידי בית המשפט בוושינגטון על קנס בסך 180 מיליון דולר שתשלם רוסיה לחסידות חב"ד בגין אי החזרת הספרים לידי החסידות. ייתכן שחג גאולה שמח נוסף כבר בדרך...

9. החסידים, בפרט מחסידות חב"ד, אינם אומרים תפילת תחנון בחג הגאולה. בכל מרכזי חב"ד ברחבי העולם מציינים חג זה, וכמובן שגם בארץ ישראל. האירוע המרכזי הנהוג הוא עריכת סעודות התוועדות חגיגיות. השנה, בשל הגבלות הקורונה, הפיק הארגון המרכזי של חב"ד בישראל, ארגון צעירי אגודת חב"ד ערכות מיוחדות לעריכת החגיגות בבתים בחיק המשפחה עם משחקי שולחן וטריוויה נושאת פרסים לכל הגילאים.

10. התוועדויות רבות ייערכו השנה במרחב האינטרנטי ובזום ואפילו במתחמי דרייב אין, כאשר את מזיגת המשקה החריף כמנהג החסידים יעשו הפעם בשיטת עשה זאת בעצמך. כמו תמיד חב"ד יודעת להפתיע בהפקה מיוחדת, מיזם "360 יהדות" של צעירי חב"ד הפיק מיצג מיוחד על אחד הנושאים הכי מרכזיים בתורת החסידות "השגחה פרטית", ותנגיש את הזוויות החסידיות, בשפה בהירה ובאמצעים ויזואליים מושקעים, אותה יקרינו השנה בהתוועדויות הרבות שתערכנה במוצאי שבת וביום ראשון הקרובים.

מנחם מנדל רוסט, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • חסידים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully