וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם תלמדו תורה, אחר כך תתנו צדקה: למה יעקב מזכיר את שמו ראשון?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

31.12.2020 / 11:39

בפרשת ויחי מבקש יעקב מהקב"ה שבנכדיו יקרא "שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי". אולם לא היה נכון לכבד את סבא אברהם ואבא יצחק ולקרוא קודם כל בשמם? הנה ההסבר. פנינים לפרשת השבוע מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג "שובה ישראל", האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

"וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי"

האדם צריך ללמוד קודם את התורה, כדי לדעת איך להתפלל ולעשות חסדים.

אנחנו מוצאים בפרשת השבוע, פרשת ויחי, את יעקב אבינו מברך את הבנים של יוסף ואומר: "הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי". יעקב אבינו מבקש מהקב"ה שבילדים של יוסף, מנשה ואפרים יקרא שמו ושם אבותיו. צריך להקשות ולומר - מדוע יעקב שם את שמו ראשון? "שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי", הרי האדם צריך קודם כל להזכיר את האבות ואחר כך לומר את שמו. היה יותר ראוי לתת כבוד לסבא אברהם ולאבא יצחק ולומר ויקרא בהם שם אבותי ושמי. אם כך למה יעקב מזכיר את שמו תחילה?

אלא אולי אפשר לפרש ולומר - ידוע מה שרבותינו אומרים (אבות א, ב) עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים. שלוש רגלים יש לעולם: תורה, עבודה וגמילות חסדים. תורה זה יעקב אבינו, שהיה סמל התורה; עבודה זו תפילה, זה יצחק אבינו; גמילות חסדים זה אברהם, שהיה גומל חסדים. מלמד אותנו יעקב אבינו לימוד גדול - יש הרבה אנשים שמתפללים, יש הרבה אנשים שנותנים צדקה, אבל הם לא עושים זאת על פי התורה והכללים של התורה. יש גם אדם שמתפלל, אבל הוא לא עושה את זה על פי הכללים של התורה, שלימדה אותנו איך מתפללים.

מתן צדקה. ShutterStock
אדם שלא יודע איך לתת צדקה - הצדקה שהוא נותן פגומה/ShutterStock

לכן מדגיש יעקב ואומר "וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי", שיקרא בהם שם התורה, שכן יעקב אבינו הוא עמוד התורה. קודם כל ילמדו תורה וידעו את ההלכות של התפילה, וידעו איך להתפלל על פי התורה. אותו הדבר גם בחסד, כשיתנו צדקה יתנו על פי התורה, על פי איך שהתורה מצווה אותנו לתת את הצדקה, ולא על פי מה שהרגש והרצון אומרים לאדם לתת צדקה. וזה יסוד גדול, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד (אבות ב, ה). אדם שהוא עם הארץ לא יכול להיות חסיד. אדם קודם כל צריך ללמוד את התורה ורק אחרי שהוא למד את התורה, הוא יכול להתפלל ולתת צדקה כמו שצריך.

אדם שמתפלל בלי ללמוד את ההלכות, איפה מותר לדבר ואיפה לא, איפה מותר לעצור ואיפה לא, צריך ללמוד איך להתפלל. אדם שנותן צדקה מבלי שלמד איך לתת צדקה, למי לתת ראשון למשפחה, לתורה או לעניים, מי קודם למי, צריך ללמוד. כי אדם שלא יודע איך לתת צדקה - הצדקה שהוא נותן פגומה. לכן אומר יעקב וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי, שילמדו את התורה הקדושה שזה יעקב ואז וְשֵׁם אֲבֹתַי, שידעו איך להתפלל ואיך לתת צדקה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully