וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רגע היסטורי": שופץ המקווה בחצר בית הכנסת העתיק במולדובה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

31.12.2020 / 12:20

המקווה של בירת המדינה, אשר נבנה לפני כ-150 שנים ושימש את גדולי ישראל וצדיקים מפורסמים שהתגוררו באזור, סבל מהתיישנות, בלאי ומכת קור קשה שפגעה בו לפני כשנתיים. הוא שופץ בהשקעה של כ-100 אלף יורו, בהכוונת ראש אגף המקוואות בבני ברק

המקווה בחצר בית הכנסת העתיק במולדובה. באדיבות הקהילה היהודית במולדובה,
המקווה בחצר בית הכנסת העתיק במולדובה/באדיבות הקהילה היהודית במולדובה

המקווה של קישינב, בירת מולדובה, שנבנה לפני כ-150 שנה בחצר בית הכנסת הגדול של העיר, זכה שיטבלו בו גדולי ישראל וצדיקים מפורסמים שהתגוררו ופעלו בשטח הגיאוגרפי של דרום מזרח אירופה.

לאורך עשרות שנים המקווה היה היחיד מדרום לקייב ושירת אלפי יהודים מרומניה, דרום אוקראינה ומולדובה. לפי חלק מהעדויות, יהודי אודסה היו מגיעים למקווה, למרות שהיה במרחק של יום נסיעה שלם.

גם במהלך שנות השלטון הקומוניסטי היה המקווה פתוח וסייע למשפחות רבות לשמור על גדרי הטהרה. לפני כ-40 שנה, לאחר שנים של עזובה והזנחה ערך הוועד להצלת נדחי ישראל עבודות תחזוקה במקום לשם המשך השימוש בצורה בטיחותית.

בשנים האחרונות, בזכות פעילות הקהילה היהודית, בראשות רבה של מולדובה, הרב פנחס זלצמן, מורגשת התעוררות ופריחה יהודית משמעותית באזור, כולל משפחות רבות שמבקשות לשוב לכור מחצבתם ולשמור על תרי"ג מצוות ועל חיי משפחה טהורים.

המקווה בחצר בית הכנסת העתיק במולדובה. באדיבות הקהילה היהודית במולדובה,
המקווה בחצר בית הכנסת העתיק במולדובה/באדיבות הקהילה היהודית במולדובה

כחלק מההתעוררות התורנית יצאה הקהילה לפרויקט שיפוץ ושדרוג מאסיבי של המקווה ההיסטורי, שסבל מהתיישנות, בלאי ומכת קור קשה, אשר פגעה בתשתיות המקווה לפני כשנתיים. בהשקעה של למעלה מ-100 אלף יורו הפך המקום למקווה מפואר, מרווח וחדשני, הבנוי מחומרים איכותיים ביותר בריצוף, בקירות ובשאר חלקי המבנה.

המקווה המחודש נבנה על פי כל כללי ההידור ולפי כל שיטות הפוסקים, כולל שיטת חב"ד והחומרות הנהוגות על פי שיטת החזון איש, ובהכוונתו הצמודה של הרב מנחם מנדל סגל, ראש אגף המקוואות בבני ברק.

לדברי רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן: "זהו רגע היסטורי ומרגש עבור יהדות מולדובה ויהדות מזרח אירופה בכלל. גדולי הדורות שפעלו באזורים אלה לפני שנים רבות לא שיערו את החשכה שתוטל על היהדות וקיום המצוות במדינות אלה שהיו מרכז יהודי תוסס. כיום עם סיום שיפוץ המקווה הוותיק, אין כל ספק שהדבר יסייע ויעזור בחיזוק והרחבת גבולות הטהרה והקדושה בקישינב ובמקומות הסמוכים לה ויקרב יהודים נוספים לשמירת התורה והמצוות כהלכתם".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • מולדובה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully