וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באישון ליל: כשהרב אוירבאך והרב פינטו הילכו ברחובות ירושלים השוממים

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

18.1.2021 / 14:10

מה כולנו רוצים מהחיים האלו? פרנסה, אושר, נחת מהילדים, בריאות. אבל לפעמים, מרוב חיפוש אחר סגולות להצלחה, אנחנו שוכחים מהדברים הפשוטים שיכולים לעזור לנו. הסיפור הזה מסביר היטב את העניין

כולם רוצים ברכה בחיים. פרנסה, אושר, נחת מהילדים, הצלחה בעבודה ובריאות. הרבה פעמים אנחנו מחפשים סגולות שיעזרו לנו להצליח ולהתברך, אבל לפעמים אנחנו שוכחים להביט סביבנו, בדברים הפשוטים, שאם נעשה אותם - נזכה לישועה גדולה.

האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, כתב על כך באחת האגרות ששיגר לתלמידיו בימים האחרונים ואף סיפר על מעשה שאירע לו בעת לומדו בישיבת "מעלות התורה", אצל מורו ורבו רבי שמואל אוירבאך זצ"ל.

בראשית דבריו כתב האדמו"ר הרב פינטו: "אנחנו מחפשים סגולות ודברים שיעמדו איתנו בימים קשים אלו, ימים שהאמת נעדרת ואין כל שמחה של אמת משום דבר, רק מדברי אלוקים חיים. אבל יש לנו בהישג יד סגולה עצומה ומעלה עצומה, אשר אנחנו לא יודעים לנצל אותה כראוי, והיא עניית אמן וכן אמן יהא שמיה רבא מבורך".

הרב פינטו סיפר על מורו ורבו הרב אוירבאך: "וזוכרים אנו בימים אשר זכינו להיות ליד מאור ישראל, שמעידים עליו שהיה קדוש קדושה עצומה ויחיד בדור, הרב שמואל אוירבך זצוק"ל, שחודשים לא היה יוצא מבית המדרש, לומד שעות על שעות ברציפות, ואם היה מתעייף היה נרדם על מקומו. וכך בלילות היה נשאר לשבת וללמוד כל הלילה, עייף נרדם על הכסא, ובבוקר לפני תפילת שחרית היה טובל במקווה, כך סדר יום של שנים".

רחוב בעיר ירושלים בלילה. ShutterStock
לאן הוביל המסע הלילי בירושלים?/ShutterStock

"והנה בלילה אחד ישבנו בישיבה ללמוד", המשיך הרב פינטו לספר, "הוא בא וביקש מאיתנו ללוות אותו עם עוד שני בחורים. הלכנו בלי ידיעה ברחובות ירושלים השוממים, והגענו לבית מדרש 'זכרון משה' והוא ישב שם שעות, ורק ענה אמן ואמן יהא שמיה רבא, עד לפנות בוקר וחזרנו חזרה לישיבה".

"בדרך שאלנו אותו, מה זה בדיוק. ענה ואמר לנו, עוד יבוא היום ותבינו ותדעו מה הכוח של עניית אמן ואמן יהא שמיה רבא. וכבר מור זקני אביר יעקב אבוחצירא זצוק"ל, כותב בספרו 'שערי תשובה' שבעל תשובה, הקב"ה לא מקבל את תשובתו, עד שמקפיד באמן יהא שמיה רבא".

האדמו"ר הוסיף על מעלת עניית אמן: "ועלינו לדעת שאמן ואמן יהא שמיה רבא זה סוד וכח ומעלה רמה ביותר. ורבנו רבי אליעזר פאפו זצוק"ל בספרו 'פלא יועץ' (ערך עניה) כותב וזה לשונו, אילו היו יודעים המונעים מלענות, גודל שכר ענית אמן ואמן יהא שמיה רבא וברכו וקדושה, היו רודפים לילך ולשמוע ולענות, כאשר ירדוף הקורא בהרים. והיו ששים על עניה אחת, כמוצא שלל רב".

"ורבנו בעל 'כף החיים' (סימן נו אות י"ח) בשם ה"חסד לאברהם" (אות א) מי יתן והיו משתדלים על עניית קדישים ואמנים, לפחות כמו על רווח איזה פרוטות. ועל כגון זה נאמר, 'אם תבקשנה ככסף... אז תבין יראת ה'" (משלי ב ד ה).

"ולכן היצר הרע מסתיר ומוריד את מעלת ענין אמן. וכשנשים מול ענינו את דברי ה'מדרש רבה' (דברים פרשה ז א) אין גדול לפני הקב"ה מאמן שישראל עונין, ובפרט אמן יהא שמיה רבא, שהוא שרביטו של מלך מלכי המלכים הקב"ה", כתב לסיום.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully