וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבעים שנה למעצמה היהודית: חב"ד חוגגת

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

21.1.2021 / 15:25

השבת יציינו בעולם היהודי שבעה עשורים ליום בו הרבי מליובאוויטש קיבל את עול ההנהגה בהתכנסות של כמה מאות חסידים בניו יורק. מאז, הוא הפך את חב"ד לארגון בעל פעילות ענפה בכל תחומי החיים והעוצמה רק הולכת וגדלה עם השנים, כולל מרכזים בכל העולם, בתי ספר ועוד

השבת יחגגו בעולם היהודי שבעים שנה ליום עלותו של הרבי מליובאוויטש לכס הנשיאות, ביום י' שבט תשי"א. החסידים נוהגים לומר "מאמר" חסידות "באתי לגני", שהרבי אמר באותו יום לפני שבעים שנה, ובו קבע את היעדים של דור השביעי ואת הבסיס הרעיוני העמוק סביב פרויקט שלוחי חב"ד העצום, שהקים לאחר מכן בכל רחבי תבל.

יש מהפכות שמתחילות בקטן ולפתע צוברות תאוצה ומשנות את פני ההיסטוריה, ויש רגעים בהם ניתן האות לצעד אחד קטן, אך ברור לכל כי הוא עתיד להפוך לתנועה אדירה.

תנועת חב"ד אולי קמה לפני כ-250 שנה ברוסיה הלבנה, אך כל מה שאנחנו מכירים בה היום החל בדיוק ביום בו קיבל הרבי מליובאוויטש את עול ההנהגה, בהתכנסות של כמה מאות חסידים בקומה הראשונה של מה שיהפוך ברבות השנים למרכז חב"ד העולמי 770, בניו יורק.

מאז ועד היום רשמה תנועת חב"ד פרק מפואר בהיסטוריה היהודית. ההתפתחות של התנועה ופעילותה בעולם נרחבות, והיא הולכת וגדלה על פי דרכו והדרכתו, גם 26 שנה לאחר הסתלקותו. על התעצמות השפעתו של הרבי ניתן ללמוד ממפעל תורתו.

תורתו של הרבי מליובאויטש פרוסה כיום על כ-250 כרכים וכוללת את כל חלקי ורובדי התורה, דבר בלתי נתפס שאין דומה לו אצל אף דמות תורנית אי פעם בעולם ביהודי. המדהים הוא שכ-100 כרכים של רשימותיו והתוועדויותיו, שלא ראו אור מעולם, יצאו לאחר הסתלקותו ונכתבו על ידי צוות של ת"ח מובחרים מתוך סלילי הקלטה ורשימות.

בדיוק כמו במפעל תורתו כך גם מפעל השליחות שהקים, היחיד שמצליח לתת בלימה אמיתית לתופעת ההתבוללות הפושה בעולם היהודי. לפי הנתונים שהתפרסמו בשנה שעברה בעבודת מחקר שפורסמה בהכוונתו של ד"ר באשוביץ מאוניברסיטת הווארד, חב"ד הצליחה בשנים האחרונות להעלות במספר מרכזיה בארה"ב על התנועה הרפורמית, והצעירים היהודיים מוצאים את עצמם יותר ויותר במרכזי "חב"ד בקמפוס", הפזורים בכל האוניברסיטאות בארה"ב ומדירים את רגלם מהטמפלים הרפורמים.

כך גם בכל המדינות הערביות עמם נחתמו הסכמי שלום. התברר כי מזה שנים נערכת פעילות של שלוחי חב"ד במקום מתחת לרדאר ופעילותם נעשית בידיעת השלטונות.

כינוס חב"ד בברוקלין ניו יורק. ShutterStock
כינוס חב"ד בברוקלין ניו יורק/ShutterStock

אחת התופעות הכי מרתקות היא דווקא השליחות בישראל, שהפכה למקום האטרקטיבי ביותר כיום לזוגות חבדיים אידיאליסטים. השנה יוקם בית חב"ד ה-1,000 בארץ ישראל.

בכיר בחב"ד אומר לוואלה! יהדות: "אלף בתי חב"ד זה אומר אלף מערכות טילים חכמים שמגיעים עד ליהודי האחרון, ממש קיום הפסוק 'כי לא ידח ממנו נידח'. אלף אימפריות מקומיות, עם מוסדות חינוך של עשרות אלפי תלמידים ואלפי מוסדות חסד ובתי תמחוי שלא שוקטים על השמרים לרגע".

מי שמסתכל על מפת השליחות בישראל מבין שחב"ד המציאה את עצמה מחדש. בארגון לא ויתרו על מבצע התפילין או על החנוכייה והסופגנייה בחנוכה לכל יהודי, אבל הכל ארוז מחדש בצורה מותאמת לקהל היעד, הכל ממותג במיתוג המפורסם של חב"ד, בצבעים כתום-בורדו, עם מוצרים ממוקדים.

השלוחים בישראל בעלי ניסיון רב ועשרות רבות מהם נבחרו לכהן כרבנים ראשיים בעריהם או רבני המועצות המקומיות והישובים בהם הם פועלים. ניקח לדוגמה את "סערת ההדתה", שנלחמה להרחיק מהמרחב הציבורי הישראלי כל סממן יהודי. ארגונים רבים מנסים להיאבק בתופעה, אבל השלוחים של חב"ד בישראל הפכו את הלימון ללימונדה ובפעולה חכמה ונחושה הצליחו יחד עם רשת החינוך של חב''ד ובתי חב"ד בשטח למנף את הקמפיין הזה ולהצמיח ממנו רשת מדהימה של בתי ספר בשם "שלהבות חב"ד". מדובר ברשת בתי ספר בסגנון מודרני והייטקי, הפונה למגזר החילוני שרוצה חינוך ברמה גבוהה עם המסורת היהודית שנגזלת מילדיהם בבתי הספר הממלכתיים ועם הרוח הייחודית של חב"ד.

התמונות מ"שלהבות חב"ד" מזכירות במידה רבה את אלו שאנו רגילים לראות בבתי חב"ד בחו"ל. קהל צעיר, אינטליגנטי ומתקדם, חסר כל רקע בסיסי ביהדות, שמרגיש כל כך טבעי ונוח בחיבור עם חב"ד למרות כל הסטיגמות. זה ציבור שמעוניין בחינוך מתקדם ברמה גבוהה ועם מנה גדושה של יהדות. בלי הבטחות להסעות ובלי מנות חמות, פשוט חינוך יהודי טוב ואיכותי. בחב"ד אומרים כי ברגע שסערת ההדתה יצרה וואקום של חוסר בחינוך יהודי, יצרו השלוחים תשובה להורים בדמות אלטרנטיבה ראויה ואיכותית של רשת חינוך. כאשר עושים זאת בצורה נכונה, הדרך סלולה להצלחה.

חב"ד. AP, AP
בכל פינה בעולם. אנשי חב"ד עם הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש/AP, AP

בכיר בחב"ד אומר לנו: "רואים בעיניים שהכל בכוחו של הרבי. בסופו של דבר מדובר על אברכי כולל, שהפכו להיות בין רגע אנשי כספים, מנהלי מוסדות ומעסיקים, וגם נואמים מהוללים וכותבי טורים, ללא כל הכשרה מבחינה פיננסית, ללא לימודי רטוריקה או כתיבה. הם עומדים מול קשיים עצומים ללא עזרה כלכלית מהארגונים הראשיים ועושים זאת בהצלחה מעוררת השתאות, זה חלום אוטופי בלתי נתפס".

בראש המעצמה של מפעל השליחות הישראלי, שללא ספק נחשבת למודל של הצלחה וגאווה לכל ארגוני חב"ד בעולם, ניצב הרב יוסף יצחק אהרונוב שזכה לקבל הדרכות אישיות ושליחויות אישיות מכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש, וזכה לקבל מממשלת ישראל אותות הערכה ופרסים על תרומתו הייחודית.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • חב"ד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully