וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסבר המלא: למה אלפים מכל עולם לובשים שק בכל יום?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

2.2.2021 / 16:26

האם הלבוש אותו עוטים עליהם אלפים ברחבי העולם במשך שעה אחת ביום לפחות הוא טרנד חדש או מנהג קדום שהתבסס על יעקב אבינו? הרב פינטו הסביר בשיעורו את הקשר, דרך מערת המכפלה, המילה "שק" בגימטריה ועוד

מה עומד מאחורי האלפים מכל העולם שלובשים בגד שק בכל יום, לפחות שעה ביום? האם מדובר בטרנד חדש או במנהג קדום שהתבסס על ידי אבותינו הקדושים ובראשם יעקב אבינו? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, מסביר בקצרה את המעלה הגדולה של לבישת שק, מה זה פועל מבחינה רוחנית ומאיפה זה נולד.

בתיעוד הוידיאו מתוך שיעורו שהועבר לאלפים ממרוקו, הוא מסביר כך: "כתוב שאברהם אבינו קנה את מערת המכפלה בארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר. מה זה ארבע מאות שקל כסף? כתוב בספרי קבלה שיש ארבע מאות שערים של קדושה וכנגדם ארבע מאות שערים של טומאה".

"לעשיו היה כוח על 400 שערים של טומאה ולכן הוא הביא איתו 400 חיילים ללכת ולהילחם עם יעקב אבינו, וזה כנגד 400 שערים של טמאה, ומנגד, יש את ה-400 שקל כסף עובר לסוחר - שאברהם אבינו שילם לעפרון לקנות את מערת המכפלה. אברהם רכש וקנה את ה-400 שערים כדי להגיע למערת המכפילה ששם נמצא הפתח שדרכו עולות כל נשמות ישראל וכל מצווה ומעשה טוב שהאדם עושה, הכל עובר מאותו הפתח".

הרב פינטו ממשיך להסביר: "המילה 'שק' היא בגימטריה 400, וזה כנגד ה-400 שערים שמהם מגיעים אל מערת המכפילה. ולכן, מתי שיעקב אבינו שמע ש'טרף טרף יוסף' - הוא לבש שק ואפר, ורבותינו הקדושים אומרים, שיעקב אבינו לימד אותנו את אומנות השק, שבכל פעם שיש צרה, צריך ללבוש שק".

ואיזה סוג של שק כדאי ללבוש? "לפי רבינו הבן איש חי, השק צריך להיות שק שיש בו נוצות של עיזים שיכנסו בתוך הנקבוביות של הגוף וזה יכאיב לאדם", מציין האדמו"ר הרב פינטו ומסביר בהרחבה: "שק ששמים על הגוף - זה כנגד חורבן בית המקדש, זה סמל לאבל. שק שמכאיב בגוף, ונכנס לנקבוביות של הבשר, זה שק שמביא לידי כפרה ואיתו קונים את הארבע מאות שערים, כמו הארבע מאות שקל כסף שקנו את מערת המכפילה".

ומדוע ללבוש רק שעה ביום ולא כל היום? לדבריו של הרב פינטו: "אם אדם לובש שק לפחות שעה ביום, זה טוב. לשים כל היום זה קשה, ללכת עם שק לפחות שעה ביום. ישנם זמנים מיוחדים שבהם זו זכות גדולה ללבוש שק, למשל בזמן שעושים תיקון חצות".

לסיום מוסיף הרב פינטו: "שק מסמל על תשובה ועל קרבה לקדוש ברוך הוא ועל הכנעה של הרע".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully