וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאל את הרב: כיצד מותר ללכת לקברי צדיקים?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

2.2.2021 / 16:40

מצד אחד, על קברי צדיקים יש הרבה רוחות רעות שבאות ומחפשות תיקון לנפשן. מצד שני, אדם שעושה תשובה ויודע איך ללכת בצורה נכונה - זו זכות עצומה עבורו ללכת ולהשתטח. אז כן או לא? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו התייחס לשאלה זו באגרת ששיגר

שאלה: ידוע שבבית הקברות ישנן רוחות רעות, האם מותר ללכת לקברי צדיקים והאם מותר לנשק את המצבות של הצדיקים?

באגרת ששיגר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, הוא התייחס לשאלה והשיב בהרחבה כדלהלן:

"בנישוק ספר תורה, מניחים את הטלית על הספר תורה ומנשקים הטלית. ובנישוק קברי צדיקים מניחים את היד על הציון ומנשקים. ידוע שעל קברי צדיקים הרבה רוחות רעות באות ומחפשות תיקון לנפשן.

ולכן מצאנו סתירה בדברי רבנו האר"י הקדוש, שמצד אחד כותב לא ללכת לקברי צדיקים ומצד שני כותב כן ללכת לקברי צדיקים. ותרצו, סתם ללכת לקבר צדיק זה בעיה, יש בבית החיים הרבה רוחות שמזיקות ואפשר לצאת נזק, יותר מתועלת. אבל אם אדם עושה תשובה ויודע איך ללכת בצורה נכונה, זכות עצומה ללכת ולהשתטח.

וכך מצאנו ערב יום הכפורים, ילך לבית החיים נפסק להלכה, שישני עפר יהיו מליצי יושר עליו וביותר יקפיד ללכת לקבר של צדיק, שאין העולם יודעים עליו ושם יכול לפעול ישועה גדולה ביותר.

אבל יזהר שהנסיעה לקברי צדיקים לא תהיה בגדר של טובל ושרץ בידו, שבדרך מטמא את העינים, מבטל תורה, מדבר דברי חול ועוד מכשולים ועוונות שקרוב ההפסד יותר מהתועלת, ורק מצערים את הצדיק וגורמים לו דלות בשמים.

כי כל המעלה ללכת לקבר של צדיק ולהתייחד עם הצדיק, כי בשמיים אין עוד עליה וכל צדיק עומד במקומו. וכאשר האדם הולך לקבר של צדיק ומספר את בעיותיו ומאוויו במר ליבו ומבקש מהצדיק שיהיה מליץ יושר בשמים עליו, הצדיק יורד בדרגתו לראות ולשמוע את הצרות ואחרי כן הירידה הזאת היא לצורך עליה, הצדיק עולה לעוד דרגה.

הרב יאשיהו פינטו ובנו בקברי צדיקים בצפון הארץ. "שובה ישראל", מערכת וואלה! NEWS
הרב יאשיהו פינטו ובנו בקברי צדיקים בצפון הארץ/מערכת וואלה! NEWS, "שובה ישראל"

ולכן כאשר הולכים לקבר של צדיק ויודעים מה לעשות שם, האדם יכול לזכות למעלות עצומות ולקשור נפשו לצדיק, ולגרום לצדיק לעלות עוד מעלות בשמים ואז הצדיק מליץ יושר על האדם, וכך מצאנו מעשים על גדולי עולם באיזו חרדה הלכו לקברי צדיקים. רבנו ה"אור החיים" הקדוש היה בעליות של מירון יורד מהחמור וזוחל לקבר הרשב"י.

ולפני הציון יעשה תשובה חזקה ולא יכנס לציון עם כל החטאים, כי מקלקל קילקול עצום. יהרהר הרהורי תשובה מעומק הלב וישתדל לתת צדקה. ישתדל לטבול במקווה ואם לא, לעשות הנטילה של יה-וה שבה סודות נשגבים. ועל הציון יקרא כמה פרקי תהילים ואם יש תורות של אותם צדיק, ילמד אותם או ידבר בהם ויצייר את דמות הצדיק מול עיניו בסוד "והיו עינך רואות את מוריך.

אחרי כן יבקש מהצדיק שיהיה שליח לפני הקב"ה וישפוך שיחו לפני השם. ואם נהג כך, חלק מנשמת הצדיק הנמצאת בקביעות בקבר הצדיק יורדת ממדרגתה למשמע הצער שהאדם מצטער והבעיות הפוקדות את עם ישראל. ואחרי הירידה הזאת, יש לצדיק עליה, כי אין עליה שאין לפניה ירידה. ואחרי כן ישמח וישיר ויעשה סעודה לכבוד הצדיק, "אכלו משמנים ושתו ממתקים... כי חדות השם היא מעוזכם.

וכמה השגות עצומות יכול האדם להשיג מכח שוכני עפר. וידועים דברי רבנו ה"דברי יואל" מסאטמר זצוק"ל, דכל אדם צריך להיות לו רב למעלה שנפטר ורב למטה שחי. רבי יואל זצוק"ל העיד על עצמו, שרבו בשמים הוא רבנו ה"חתם סופר" זצוק"ל ורבו בארץ הוא ה"דברי יחזקא משינאווא זצוק"ל, שהיה קדוש עליון.

לסיום הוסיף הרב פינטו על מעלת 'עשה לך רב': כל אחד מאיתנו יחזק חזקה זו, שיהיה לו רב ללכת איתו בכל דרך בתמימות ובנאמנות "ככל אשר יורוך", גם אם יגידו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין. וכמה פעמים הקב"ה שם בפי עבדיו הנביאים, להגיד דבר לתלמידים שנראה שנזק יוצא מדברי הרב, אבל תועלת גדולה יש בדברים.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully