וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההוראה של הרב פינטו לתלמידיו: תחפושות לפורים - רק של צדיקים

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

14.2.2021 / 13:55

לקראת החג פרסם האדמו"ר אגרת לתלמידי "שובה ישראל", הסביר את המקורות ההלכתיים בנושא וכתב כי תחפושות של קדושים צדיקים וחסידים יסייעו "להחדיר בילדים הקטנים אהבת השם ויראת שמים". הרב הדגיש כי יש להקפיד "שלא ילבש איש מלבוש אישה ולא אישה מלבוש גבר"

חג הפורים מתקרב ועמו הסוגיות ההלכתיות והמנהגים השונים. אחד הנושאים שעולים לסדר היום הוא המנהג להתחפש בפורים, מנהג פופולרי בעיקר בקרב בני הנוער. הבוקר (ראשון) התייחס לכך האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, ששרטט באגרת ששלח לתלמידיו את המקורות ההלכתיים בנושא.

בראשית דבריו כתב הרב פינטו: "הנה נשאלנו איך לנהוג בקהילתנו הקדושה בעניין התחפושות בפורים, והאם להתחפש או לא. צריך לדעת שבימי קדם במרוקו לא התחפשו, ואפילו גדולי הפוסקים הקדמונים יצאו בצורה נחרצת שלא להתחפש בפורים, וחששו מ'לא ילבש גבר שמלת אישה'".

האדמו"ר הביא את המקורות ואת מה שהיה נהוג במרוקו, שם הוא משמש כראש אבות בתי הדין: "וכן מנהג הגויים ורבים הביאו את דברי רבנו החיד"א זצוק"ל בספר 'לב דוד' (פכט) וזה לשונו - ובעיני הדבר פשוט, שאם כל ישראל היום הזה אשר זרע עמלק לטבח יופל, ונפל המן הרע הזה ראש מבית רשע, נוהגים בסדר קדושה, והשמחה היתה מקודשת לשמיים, ויתר היום עוסקים בתורה כל אחד כפי שיעורו, בשכר זה היינו נגאלים גאולת עולם עכ"ל".

"ובשות מהר"י מינץ (סי טו) שהיה מאחרוני הראשונים לפני כחמש מאות שנה, מביא מנהג זה של התחפושות בפורים. וידוע המעשה ב"חזון איש" שביום פורים הגיע לביתו אדם, שבתו בת החמש היתה לבושה כבן. וגער בו החזון איש ולקח בד מביתו ואמר לו לכסות את בתו".

"והנה במרוקו בימי קדם לא נהגו להתחפש, ובודאי לא ילבש בגדי אישה שאין לזה שום התר. אבל יש לנו את דברי הבני יששכר (חודש אדר מאמר ט) וזה לשונו, מנהג ישראל תורה הוא, נהגו להשתנות במלבושים שונים בזמן הסעודה ושמחת פורים, ולא דבר ריק הוא. וממשיך רבנו הבני יששכר זצוק"ל, אומר לך את אשר עם לבבי, מצאתי ראיתי בזוהר הקדוש... (פרשת שלח) ומסיים וזה הלשון, ומעתה הרי שלך לפניך מנהג ישראל תורה הוא, שנהגו בשעת השמחה להתלבש בלבושים שונים לזכרון הנס והפלא, שהתנוסס השם יתברך עם מרדכי ואסתר שנתלבשו במלבושי יקר רוחניים, מה שמלובשין הצדיקים בגן עדן".

חרדים חוגגים את פורים. AP
פורים בפתח/AP

עוד הביא הרב פינטו: "וכן מובא בספר הקדוש "מאור ושמש" (שמות פרשת משפטים) בזה הלשון, ראוי ליתן טעם לשבח על מנהגן של ישראל שנהגו ללבוש מלבוש נכריים בפורים. וכן איתא נמי בספר הקדוש "שפת אמת" (פורים) וזה לשונו, ויתכן ליתן רמז למנהגן של ישראל להחליף הבגדים בפורים, לרמוז וכו'. וכן אנו מוצאים בעוד הרבה כתבי הקודש המבארים טעם המנהג ונותנים בו טעם לשבח".

הוא הביא מעשה שאירע עם הרמ"א זצ"ל: "וידוע המעשה ברבנו הרמ"א זצוק"ל שנפטר בלג' בעומר, בן לג' שנים. והספידו אותו לב' הספדים ונעצרו. ואז קם אחד מהצדיקים שהיו בלויה והוסיף הספד אחד, שבפורים היה הרמ"א לובש מסכה וזה היה ההספד הלג' וראו בזה סימן גדול, וכתבו על זה הרבה סודות עמוקים. וכן הרב הקדוש רבי צדוק מלובלין זצוק"ל בספרו "ליקוטי אמרים" (אות טז) כותב, מנהג לעשות כל מיני שחוק בפורים. ומנהג ישראל תורה, דהוא על דרך שנאמר "יושב בשמים ישחק, השם ילעג למו" שזהו שחוק גדול בשמים, כאשר נהפך קיווי (תקווה) של רשעים ואומות העולם מהיפך להיפך עכ"ל".

בסיכום דבריו, מורה האדמו"ר הרב פינטו לבני קהילת "שובה ישראל" כיצד ראוי להתחפש הלכה למעשה: "והנה נשתדל לנהוג בקהילתנו הקדושה, שאם רוצים לחפש הילדים יקפידו רק לדברים קדושים צדיקים וחסידים, להחדיר בילדים הקטנים אהבת השם ויראת שמים, וודאי לא יחפשו את הילדים לדברים לא טהורים. וכן יקפידו שלא ילבש איש מלבוש אישה ולא אישה מלבוש גבר, כי דבר זה מזיק מאוד בנפש וגם לקטנים".

לסיום הוסיף הרב בפינטו על מעלת יום הפורים המתקרב: "וישים האדם מול עינו שביום פורים אפשר להשיג השגות עצומות, וכל הפושט יד נותנים לו. והקב"ה נותן דברים שבמשך השנה לא נותן. זה זמן של ישועה ורחמים, וודאי בדרך שאדם רוצה לילך, מוליכים אותו. ואם אדם הולך בקדושה, הקב"ה מוליך אותו בקדושה ובטהרה".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • פורים
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully