וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרו ליד בית המדרש: האחים החירשים שהחלו לשמוע במפתיע

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

7.3.2021 / 10:58

לפעמים אנו משתדלים מאוד להבין את התורה, ועדיין מגלים שזה לא פשוט. מה עושים? הרב פינטו הסביר לתלמידיו את הנושא בעזרת סיפור מהגמרא על אחים שהגיעו לכל התפילות למרות שלא יכלו לשמוע תחילה

לפעמים אדם עמל ומשתדל, וההבנה שלו בתורה - קשה מאוד. מה עושים? האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין, הביא את דברי המאירי בספר המידות, שאם האדם רואה שלימודו קשה לו, ולימוד מסכת אחת לוקח עבורו זמן רב, מרוב הקושי להבין דברי הגמרא, עליו לחזק עצמו ולידע, שאחרי שיעמול ויתייגע בלימוד מסכת אחת, יקל עליו בלימוד מסכתות הבאות, ויפתח לו השם יתברך את ראשו, ויזכה להבין ולהשיג ולקלוט מהר את דברי התורה הקדושה.

וזה מה שדרשו רבותינו, הוסיף הרב פינטו, "וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים" שאחרי שאדם עמל ולא משיג הבנה והשגות התורה, אל לו להתייאש. כי פתאום יבוא האדון, פתאום יפתחו לו שערי שמים להבנה של התורה הקדושה, ויזכה לגלויים גדולים ונוראים.

הרב פינטו הוסיף להסביר - וזה מה שנאמר בפרשה: "כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", שהנה יהודי שעמל בהשגת התורה הקדושה, עליו לישא את ראשו ולדעת, שכל עמל שמתייגע, הוא בבחינת המחצית הראשונה, שנותן הוא את חלקו מלמטה בנתינת היגיעה שלו כפי כוחו, ולבסוף יזכה שבזכות זאת ישא השם את ראשו ויפתח לו את מוחו, ויזכה לקבל את המחצית העליונה מלמעלה. שאחרי שלא ירפה מחלק המחצית שלו בידיעת התורה הקדושה ללא הרף, יפתח לו הקב"ה את ראשו בהשגות התורה.

שני אחים. ShutterStock
האחים הקפידו לבוא, אפילו שלא שמעו/ShutterStock

האדמו"ר סיפר: וידועה הגמרא שמספרת על אחים חירשים, שהיו גרים ליד הבית מדרש של רבי הקדוש. והיו מקפידים לבוא בכל יום לשיעורים של רבי, ואפילו שלא שמעו, אבל היו באים ויושבים. אחרי הרבה שנים התפלל רבי עליהם והתחילו לשמוע ולדבר, וידעו את כל התורות שרבי הקדוש מסר במשך שנים רבות. וזהו יסוד, כל מה שאדם עמל ומתייגע על התורה הקדושה, מתי ששערי שמים נפתחים לו, יורד שפע ממרום ומשיג השגות עצומות.

לעולם לא יפול האדם ברוחו שלא משיג. יגעת ומצאת תאמין, אתה תתייגע במקום אחד, ותמצא בקלות במקום שני.

ויסוד זה הוא בכל עבודת השם, גם אם דבר תורה ודבר מצווה קשה במקום אחד, תמצא אותו בקלות במקום אחר. וכן חסידים הראשונים היו שוהים שעה לפני התפילה ושעה אחרי התפילה. והקשו, תורה מה תהא עליה, אם יושבים שעה לפני התפילה ושעה אחרי התפילה, מה יהיה עם התורה הקדושה. אלא תורה מתברכת בהם, התורה מתברכת על ידי עמל התורה במקום אחד.

וכך בכל חיי האדם, גם אם אתה עובר קושי וצער במקום אחד, תדע שתמצא עולם במקום אחר, ואין שום השתדלות וטורח הולכים לריק. ויסוד זה הוא מהיסודות החשובים של האמונה בהקב"ה, וכל עמל וטורח יש עליו שכר, סיכם הרב פינטו.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully