וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השלכות דרמטיות": השר קרא לבחון הגבלת ילודה, הרב הגיב

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 13:25

בעקבות דבריו של השר אלון שוסטר, סיפק רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו, תשובה מפורטת על היחס בין הצמיחה בישראל לבעיות ברחבי העולם: "שר בישראל צריך ללמוד על המגמות מהמקורות ולהסתכל על עתיד המדינה"

סוגיית הילודה במדינת ישראל עלתה לכותרות לאחרונה, בעקבות דבריו השנויים במחלוקת של השר אלון שוסטר, שקרא לבחון הגבלה על ילודה.

מי שהשיב לו באופן מפורט הוא רבה של העיר צפת, הרב שמואל אליהו. הנה דבריו המלאים:

קראתי את דבריו של השר שוסטר על החובה לצמצם ילודה בישראל. שוסטר באמת נגע באחד הפלאים הגדולים של מדינת ישראל בימינו, מדינה שיש בה גם כלכלה חזקה עם ממוצע של הכנסה מעל 40 אלף דולר לנפש, וגם ממוצע גבוה של מעל 3.16 ילדים לאישה.

לעומת ישראל, הילודה באירופה נמוכה מאוד. בגרמניה הילודה היא 1.57, 'בזכות' הילודה של המהגרים המוסלמים. לולא המהגרים המוסלמים, שמהווים 10% מתושבי גרמניה, המספרים היו הרבה יותר נמוכים. עם זאת, עדיין הממוצע בגרמניה, כולל ילדי המוסלמים, פחות מחצי מהממוצע במדינת ישראל.

ילדים בגינה. ShutterStock
הילודה בישראל יותר מכפולה לעומת גרמניה/ShutterStock

הבעיה היא לא רק בגרמניה, אלא בכל העולם המערבי. מי שמסתכל על מפת העולם רואה שהוא התחלק בעבר לשתי מגמות ברורות - מדינות עשירות עם מעט ילדים ומדינות עניות עם מספר ילדים גבוה. לא היה משהו באמצע. בשני העשורים האחרונים צונחת בהתמדה הילודה גם בכל עולם הערבי (גם העשיר וגם העני), משישה-תשעה ילדים בממוצע לאשה, עד לשניים-שלושה.

כשמסתכלים על המפה היום, רואים כי מתוך 192 מדינות בעולם אין אפילו אחת שיש לה בה גם כלכלה חזקה וגם פריון גבוה, חוץ ממדינת ישראל. כך מתקיימת הנבואה שנאמרה לאברהם אבינו 'כי ברך אברכך והרבה הרבה את זרעך', ונאמרה גם למשה 'והטיבך והרבך מאבותך'. הפלא מתעצם כשרואים כי שיעור הפריון בישראל במגמת עלייה לעומת העולם הערבי והמערבי.

הברכה בפריון גבוה משפיעה על המדינה לאורך שנים. הנזק שיש בירידת ילודה לא כל כך מורגש ברגע ההתרחשות שלו, אבל לאורך שנים הוא עלול למוטט את הכלכלה ואת המדינה כולה. הצעירים הם הכוח העובד והיוצר והמבוגרים הם הציבור שצורך יותר ויוצר פחות. כשהילודה יורדת, מספר הצעירים מתמעט וצמיחת הכלכלה נעצרת. מדינת ישראל, שיש בה ילודה גבוהה, נחשבת בעולם בגלל זה כמדינה של ממציאים. מדינת סטארט אפ. Start-up Nation. בישראל יש יותר חברות סטארט אפ וקרנות הון סיכון לאדם מכל מדינה אחרת בעולם.

דוגמה לבעייתיות בהזדקנות האוכלוסייה היא יפן, שנחשבת למדינה בעלת האוכלוסייה המבוגרת ביותר בעולם. ביפן יש 48 קשישים מעל גיל 65 על כל 100 אנשים. יפן לא מצליחה לייצר צמיחה זה קרוב ל־25 שנה והכלכלה הולכת ושוקעת מדי שנה. לפני עשור היה 'יחס התלות' ביפן 37 קשישים ל-100, ולפני שני עשורים הוא היה 27. אין ספק שמדובר בירידה דרמטית. באיטליה מספר הקשישים ל-100 אנשים כיום הוא 40, לפני עשור 34, ולפני שני עשורים 27. לעומתם, בישראל מספר הקשישים ל-100 היום הוא 22. לפני עשור היה 18 ולפני שני עשורים 19. בזכות הילודה הזו, קצב הצמיחה הכלכלית בישראל הוא הגבוהים בעולם.

לפי קצב הילודה הנוכחי, ישראל תישאר צעירה גם בעוד 15 שנים, עם יחס תלות של 26 בלבד והצמיחה שלה תיגבר. לעומתה, יחס התלות במדינות ה-OECD יהיה 54, יותר מכפול, והכלכלה שלהן תלך ותרד. לילודה של היום יהיו השלכות דרמטיות על המגמות הכלכליות בעולם העתידי.

שר בממשלה צריך להסתכל לא רק על הרגע. שר בישראל צריך ללמוד על המגמות של עם ישראל מהמקורות. שר בישראל חייב להסתכל גם על העתיד של המדינה. כשהוא ירחיב את המבט, הוא יבין כי בילודה תלוי כל העתיד של מדינת ישראל".

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully