וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קורבנות שקטים": החרדי שהדהים את התושבים הבדואים ברהט

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 12:19

הרב יוסף גלאס, יו"ר ארגון "לב לרפואה", פועל ללא הרף למען בעלי המוגבלויות. כעת הוא מוביל בעיר הבדואית בדרום תכנית לחניכת מועדונית, שתציע לאוכלוסייה הזו, שנפגעה קשות בקורונה, פתרונות גם לשעות אחר הצהריים

עם ישראל יוצא אט אט מסבבי הסגרים ומנסה להסתגל לשגרת חיים חדשה, משוחררת יותר, תחת מגבלות זהירות מתבקשות. עבור חלקנוו המעבר חלק ומעודד, בעוד אחרים מבצעים צעדי הסתגלות הדרגתיים, אולם ישנה אוכלוסיה אחת בישראל שממשיכה להתמודד עם קשיים ללא הרף.

"בשל מגפת הקורונה, מאות ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים נותרו במשך שנה תמימה ללא מסגרות, ודאי לא מסגרות משלימות אחר הצהריים. הילדים הללו ישבו בבית במשך שעות ארוכות, מתוסכלים ואף אחד לא שמע. אף אחד לא ראה", אומר הרב יוסף גלאס, יו"ר ארגון "לב לרפואה", המטפל בילדים בעלי מוגבלויות סביב השעון.

"מדובר בתהליכים מורכבים של הוצאה מהבית למסגרת חוץ־ביתית - הליך שהוא בלאו הכי מורכב מבחינה רגשית ומשפחתית, אשר נגדע באמצע והותיר את ההורים חסרי אונים. אלו הקרבנות השקטים של הקורונה ואיש אינו פוצה ומצפצף", הוא אומר.

הרב יוסף גלאס הוא עסקן רפואי במגזר החרדי, בשנות ה-30 לחייו, שאוכל, נושם וחולם על רווחתם של הילדים בעלי המוגבלויות בדרום הארץ. עד לפני שנתיים הוא כיהן כמנהל תלמוד תורה באשקלון. בין כותלי המוסד התחנכו ילדים מכל העדות, החצרות והגילאים. מעט ילדים בעלי מוגבלויות השתלבו במוסד החינוכי והסיבות לכך היו מגוונות.

עם עזיבתו החליט הרב גלאס להשקיע את מרצו בילדים הללו: "הפעם הראשונה בה נתקלתי בקושי של הילדים המיוחדים היה מיד לאחר עזיבתי את המוסד החינוכי. פגשתי אם לילד באחד מבתי החולים בארץ והיא שפכה בפניי את צרור ליבה וסיפרה כיצד הבית שלה מתמוטט בשל הקושי המובנה לשלב בין הילד המיוחד, שלא זוכה למענה לימודי בשעות אחר הצהריים, לשאר בני הבית. באותו רגע החלטתי לקחת את הילד המיוחד ומשפחתו כמפעל חיי", הוא מספר.

הרב יוסף גלאס, יו"ר ארגון "לב לרפואה". חיים זלץ,
מביא שינוי. הרב גלאס בביקור ברהט/חיים זלץ

במהלך השנתיים האחרונות הוא הקים מועדוניות לשעות אחר הצהריים ובסופי שבוע בבאר שבע ובאופקים. במקומות נוספים ברחבי הארץ הוא מלווה את הפעילות הקיימת באמצעות הפעלות של מתנדבות וחלוקת מתנות מעת לעת.

אומנם הקורונה השביתה את הפעילות, אולם הרב גלאס לא אמר נואש והפעיל צי של מתנדבות, שילוו את הילדים במסגרת חוגי העשרה חוץ-ביתיות. לאורך השנה האחרונה הוא ערך עשרות נופשונים ברחבי הארץ בסופי שבוע בעזרת מתנדבות לילדים רבים בעלי מוגבלויות. בין היתר התקיימו נופשונים באשדוד, בנווה יעקב בירושלים, במודיעין עילית, בבאר שבע, באופקים ובריכוזים מעורבים נוספים ברחבי הארץ.

מבחינת הרב גלאס, הקריטריון היחיד לקבלת עזרה הוא היכולת לחייג למספר הטלפון שלו. כך הוא התגלגל לרהט, לסייע לילדים המיוחדים מקרב האוכלוסיה המקומית. לאחרונה ביקר הרב במועדונית לנערים בעלי מוגבלויות בעיר, כאשר לביקור התלווה ראש העיר פאיז אבו סהיבאן, המכהן גם כיו"ר פורום ראשי הרשויות הבדואים בנגב. במועדונית הוא פגש 50 ילדים, בגילאי 10-18, שנהנים מהמקום בכל יום עד השעה 13:00. הרב גלאס מעוניין להעשיר להם את הפעילות גם לשעות אחר הצהריים.

המפגש הראשון התקיים עם סגן ראש העיר מג'אד מכלאת ובשני כבר נכח ראש העיר. הרב גלאס עשה היכרות עם הנוער המקומי, חילק מתנות ופרסים והותיר רושם עז על ההנהגה המקומית. "שיתוף הפעולה בין הדתיים בשני העמים הוא חשוב לאין ערוך", אמר לו ראש העיר בתום הביקור. "אני מעריך את הסובלנות ואת ההכרה בשני, ללא הבדל דת, גזע ומין. אני מעריך את החשיבה היצירתית שלך לטובת הילדים המיוחדים".

לאחר שהסתיים הסגר השלישי מקווה הרב גלאס לברך כעת על המוגמר ולחנוך את המועדונית הראשונה ברהט לשעות אחר הצהריים. אנחנו מחזיקים לו אצבעות.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully