וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאל את הרב: מתי מותר להסתפר בימי ספירת העומר?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 16:56

מדוע איננו מתחתנים ומסתפרים במהלך ספירת העומר? בגלל מות תלמידי רבי עקיבא. הרב פינטו הרחיב והסביר בנושא המעניין הזה

בימי אלו - ימי ספירת העומר, חלים הלכות ומנהגים ייחודיים. על פי ההלכה, אסור להתחתן בימים אלו ואסור להסתפר. ולמה? בגלל מותם של תלמידי רבי עקיבא.

בהנהגות לימים של בין פסח לעצרת, שירטט האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, ראש אבות בתי הדין במרוקו, את המקורות לאיסורים הללו וכך כתב:

הנה דעת רבנו האר"י הקדוש זצוק"ל, כבר ראינו המנהג בימי הגאונים שהיה רק איסור נישואין, הרי מדברי המקובלים משמע שאיסור תגלחת הוא עיקר גדול במנהג זה, שכן לפי דבריהם הסיבה הפנימית לנוהג זה בגלל שהם ימי הדין וזה שייך במיוחד לשערות.

ודבר זה מובא ב"דרשות אבן שועב" שהוא מהמקורות הראשונים המדברים על איסור תספורת בימי הספירה.

הנה אפשר לבאר שיש כאן שני דברים נפרדים:

א' - איסור נישואין בגלל מיתת תלמידי רבי עקיבא. ב' - איסור תגלחת בגלל ימי הדין.

ודברים אלו מצאנו ביותר בדברי רבנו האר"י הקדוש זצוק"ל, שאין להסתפר בכל ימי הספירה ואפילו בל"ג בעומר. (להוציא ילד בתספורת ראשונה, עיין שער הכונות ענין ספירת העומר דרוש יב' שהאר"י הק' סיפר את בנו בל"ג בעומר) עד ערב שבועות.

וכך כתב ב"פרי עץ חיים" (שער ספירת העומר פרק ז במהדורת אשלג עמוד תקל): מורי ז"ל לא היה מסתפר מערב פסח עד ערב שבועות כלל ועיקר, לא בראש חודש ולא בל"ג בעומר. ואמר לי הטעם, שלא לגלח בימים אלו וכו'.

גבר במספרה. ShutterStock
למה אסור להסתפר?/ShutterStock

וכך הוא מביא ב"שער הכונות": ענין הגילוח במ"ט ימים אלו, לא היה מורי ז"ל מגלח ראשו, אלא בערב פסח ובערב חג שבועות. ולא היה מגלח לא ביום ראש חודש אייר ולא ביום ל"ג בעומר בשום אופן.

והנה רבנו שמואל ויטל זצוק"ל, מביא ב"הנהגות לשער הכונות" (אות ג) שאביו נהג אחרת וזה לשונו: גם ראיתי למורי ז"ל, שהיה מגלח ראשו ביום מ"ח לעומר ולא ידעתי מה היה כונתו, והוא הסתיר ממני הדבר ודחה אותי בקַשׁ ואמר לי, שמא לא יוכל היהודי המגלח לבוא מחר לבית לגלחני, ואשב במועד בלא תגלחת.

והנה ב"שולחן הטהור" (לרב מקומרנא סי רס סעיף ח) כתב: ואסור לגלח בימי העומר מן ערב פסח ועד ערב שבועות. והמגלח בל"ג בעומר הוא עבריין ועובר על דברי מרן האר"י, ששקול כשבעים סנהדרין של משה רבנו ויותר.

והנה בפשטות הכונה לתגלחת דוקא, אבל לנישואין אפשר לעשות גם לדעת רבנו האר"י זצוק"ל בל"ג בעומר. וכן כתב להדיא בשו"ת "מנחת אליעזר" ומביא שם, שיש אומרים שהרב הקדוש בעל ה"דברי חיים" מצאנז בעצמו חיתן את אחד מבניו בל"ג בעומר.

וכן מסופר על רבנו ה"חתם סופר" שנשא אישה בל"ג בעומר וכן השיא את בנו בעל ה"מכתב סופר" ביום ל"ג בעומר.

אך בכל זאת יש כמה דעות שמחמירין שלא לעשות גם נישואין בימים אלו מפסח ועד עצרת.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully