וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לוועידת סן רמו: הקשר ההלכתי וההשפעה על מדינת ישראל

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 19:32

לפני 101 שנים השתתפו בוועידה באיטליה 51 המדינות שניצחו במלחמת העולם הראשונה, והטילו על בריטניה לממש את הצהרת בלפור. הרב הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, מרחיב בנושא ובקשר לחודש אייר

מהו הקשר בין "ועידת סן רמו" וחודש אייר שאנחנו נמצאים בעיצומו? הרב שמואל אליהו - רבה של העיר צפת מרחיב ומרתק. להלן דבריו המלאים:

חודש אייר הוא חודש גאולתם של ישראל. אחת מאבני הדרך המשמעותיות ביותר, גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה משפטית ובעיקר מבחינה הלכתית הייתה "ועידת סן רמו", שבאופן מופלא התקיימה בימים אלו ממש בחודש אייר, כ-30 שנה לפני הקמת המדינה.

בוועידה זו השתתפו נציגים של 51 מדינות שניצחו במלחמת העולם הראשונה והיא הייתה ועידה לאומית שלא היו כמותה בעולם. היא התקיימה בין ג' ל-ח' אייר שנת תר"פ (19 עד 26 באפריל 1920) ונקראה על שם העיירה סן רמו שבאיטליה ששם התקיימה הוועידה.

כל המדינות שהיו בוועידה הטילו על בריטניה לממש את הצהרת בלפור ולצורך כך נתנו לה את הרשיון לנהל את ארץ ישראל "לטובת יישוב מחדש "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל". וצריך להזכיר כי בוועידה הזו הם התכוונו למדינה מהים התיכון עד לנהר פרת לפי גבולות ההבטחה שהבטיח ה' לאברהם בברית בין הבתרים.

הצהרת בלפור. ויקויפדיה, צילום מסך
הצהרת בלפור/צילום מסך, ויקויפדיה

להחלטה של המדינות הללו ב'סן רמו' היה תפקיד חשוב בהקמת מדינת ישראל, כיון שאם 'הצהרת בלפור' המקורית הייתה אישור של ממשלת בריטניה בלבד, הרי שב'סן רמו' התקבל אישור של כל מדינות העולם החשובות כי עם ישראל יקים בית יהודי בארץ ישראל.

הגאון רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק בעל ה"אור שמח" הסביר כי יש להחלטות הללו משמעות הלכתית חשובה. כיון שהיו יהודים שחששו לעלות לארץ ישראל להקים מדינה בגלל ג' שבועות שהשביע ה' את עם ישראל לא למרוד באומות. (כתובות קיא, א ושיה"ש רבה ב').

"אמנם כעת הסבה ההשגחה אשר באספת הממלכות הנאורות בסאן רעמא, ניתן צו אשר ארץ ישראל תהיה לעם ישראל, וכיון שסר פחד השבועות וברשיון המלכים. קמה מצוות ישוב ארץ ישראל ששקולה כנגד כל מצוות שבתורה (ספרי פ' ראה) - למקומה. ומצוה על כל איש לסייע בכל יכולתו לקיים מצוה זו. ואולי על זה נאמר: "עד מתי תתחמקין" (ירמיה ל"א)".

כוונתו היא לפסוקים בספר ירמיהו שמדברים על יישוב יהודה ושומרון. "עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ". כך כתוב על ערי יהודה "שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל עָרַיִךְ אֵלֶּה: עַד מָתַי תִּתְחַמָּקִין הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה וכו'. נבואה שבה קורא ירמיהו לעם ישראל לא להתחמק בשובבות מהתפקיד שלנו ומהיעוד שלנו לעלות לארץ ישראל ולהביא ברכה משם לכל העולם.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully